Lex bok

Kadefors, Sara

| 2016

Lex tycker att alla utom Jonatan är idioter, såna som till varje pris måste synas och har planerat hela sin framtid innan de hunnit gå ur skolan. Hon dagdrömmer hellre till tung musik än odlar sina ?entreprenöriella egenskaper?. För att provocera skapar hon i hemlighet Maya. Maya som varken är rädd för att ta plats eller skapa rubriker. Som har en blogg där hon både visar upp sig och revolterar mot allt vad framgångssagor heter. Men vad händer med Lex när bloggen visar sig bli en riktig framgång? Sara Kadefors utkom 2001 med Sandor slash Ida, som belönades med Auguspriset, BMF-plaketten och blev Sveriges mest sålda ungdomsroman. Sedan dess har Sara Kadefors skrivit flera böcker för barn och vuxna, samt för film, tv och teater.

Tommy -

2018-10-19

Relevant bok med relativt trovärdig karaktärer. Inte så fängslande som recensenterna vill framställa den.

Madeleine Larsson

2016-06-11

Bra ungdomsbok som känns väldigt relevant i dagens internetbaserade värld!

Nina Gustafsson

2016-04-28

En ungdomsbok av Sara Kadefors som beskriver en del av utmaningarna med att växa upp i dagens se-mig samhälle. Lex som väljer att strunta i allt vad både skola och att sticka ut i rätt bemärkelse blir sedan fast i sin egen roll som Maya som skriver en påhittad blogg.

Visserligen känns en del bitar av boken riktigt klyschiga men till viss del kan jag även instämma i problematiken. Den väckte en del tankar som gör att jag ändå tycker att andra vuxna bör läsa boken.

Anna Hedenstedt

2014-06-29

Skön huvudperson och nyskapande idé, men sådär jättefast blev jag inte.

Livia Aronsson

2014-01-30

Väldigt intressant bok. Undrar varför alla blir arga på Lex i slutet för det hon gjort är väl egentligen inte så fel??

Carolina E

2013-12-21

En mer cynisk, barnslig och självisk artonårig huvudperson får man leta efter.

2013-11-09

För två månader sedan fick jag ett trevligt mail från Lilla Piratförlaget som undrade om jag ville ha ett recensionsexemplar av Sara Kadefors nya ungdomsbok, Lex bok. Eftersom jag läst en av hennes andra böcker, Borta bäst, och sett filmen Sandor slash Ida som bygger på hennes bok med samma namn och gillat dem båda så tvekade jag inte så länge innan jag tackade ja. Nu har jag äntligen läst den. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/11/lex-bok-av-sara-kadefors.html

Anna-klara Akar

2013-11-03

Jag vet inte om jag gillar den här boken. På ett sätt gör jag kanske det. Befriande med en gymnasiebok med unga som inte är super knarkande super drickande eller har sex hela tiden. Som ser i genom klycshor som betyghets. Och intressant med ungdomsförfattaren som inte vet nåt om ungdomar och bloggparodier. Men, då tar ju boken död på sig själv. Jag kommer på mig själv med att undra över för vem alla de här ungdomsböckerna är skrivna..... Av vuxna för de ungdomar de tror finns. Vad jag minns ville man läsa de stora berättelserna. De som var på allvar. Inte de här. Även om jag gillar Lex bok, gillar jag den inte såååå mycket.

2013-09-20

Jag tycker mycket om Sara Kadefors böcker. Jag har läst två ungdomsböcker av henne tidigare. Och också tre vuxenböcker. Och alla fem har jag tyckt varit väldigt bra.

Och Sara Kadefors nyaste bok, ungdomsboken ?Lex bok? var inget undantag. Utan den var också jättebra.

Tycker absolut inte att den bara är för ungdomar, utan jag tycker att vuxna har lika stor behållning av den.

Så jag kan varmt rekommendera boken till alla, precis som Sara Kadefors tidigare böcker.