Lewispjäserna

May, Peter

| 2015

»En av mina nya favoriter. Det här är väldigt bra!« | MAGNUS UTVIK, GOMORRON SVERIGE, SVT »Lewismannen stannar kvar i minnet och är faktiskt ännu bättre än Svarthuset.« | LOTTA OLSSON, DN väljer Lewismannen till en av de 100 bästa deckarna genom tiderna. »Jag ser mycket fram emot att återvända till Isle of Lewis.« | GUNILLA WEDDING, SKÅNSKA DAGBLADET Fin Macleod - numera säkerhetschef på en privatägd egendom på Isle of Lewis - får i uppdrag att utreda en våg av illegal jakt på ön. Hans efterforskningar återförenar honom med Whistler Macaskill - en lokal tjuvskytt som var Fins bästa kompis under tonåren. Whistler bär sedan länge på en stor hemlighet. Och när återföreningen tar en mörk, våldsam vändning inser Fin att det skulle kunna bli förödande för ön om sanningen kom fram. I svensk översättning av Charlotte Hjukström. PETER MAY [f. 1951] är en flerfaldigt prisbelönt skotsk...

Susanne Rydvald

2023-02-15

Lite mer fart än den andra delen, men väldigt långtragen och onödig epilog

Michael Jansson

2020-01-26

👍🏻

Lars B.

2019-09-15

Sista boken i trilogin knyter ihop säcken, men är också den svagaste - på intet sätt svag! Några tröttande longörer drar ner läsupplevelsen. Det är med en tom känsla jag tar farväl av Fin och Isle of Lewis. :-(

Jan Banan

2019-02-14

Hög kvalité på denna författare, som förutom hans eminenta sätt att skriva på också är en mycket bra historieberättare. Dock är hans berättelser i segaste laget för min smak.

Per Harbeck

2015-12-27

Jag älskar de andra två böckerna i Peter Mars Lewistrilogi, så därför är det tråkigt att den sista boken inte är lika briljant. Den var inte alls lika spännande och intressant som de andra två.

2015-12-16

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är den tredje och avslutande boken i Lewis-trilogin av Peter May. Jag har läst dom två tidigare böckerna, och tyckte att dom var mycket bra. Här är en länk till min recension av den första boken, ?Svarthuset?, och här är en länk till min recension av den andra boken, ?Lewismannen?.

Och ?Lewispjäserna? var precis lika bra den, som dom två tidigare böckerna. Framförallt så är det miljöskildringarna som fångar mig mest i dom här böckerna, på ön Isle of Lewis, i Yttre Hebriderna, utanför Skottland. Men även personporträtten är väldigt bra. Och förstås också själva storyn.

Jag kan verkligen rekommendera den här trilogin. Men jag tror absolut att man ska läsa böckerna i rätt ordning. För även om dom är fristående, så tror jag att behållningen blir så mycket större då.

Katarina Nord

2015-11-16

En svag trea från mig. Jag hade svårt att få ihop det med alla personer och händelser. Mina förväntningar var stora när de två böckerna innan var toppen. Men boken landar platt hos mig trots en bra uppläsare.

2015-11-01

Jag älskade första delen och var sval till den andra. Den avslutande delen i Lewis-trilogin är snäppet bättre, en trea får det bli. Betyget dras ner av rätt tröttande tillbakablickar på ungdomsåren. Händelserna är nödvändiga för det avslutande skeendet, men det blir för långrandigt. Peter May är dock en mästare på naturskildringar och skildring av mänskligt beteende, spänning infinner sig också.

2015-10-03

Det var med väldigt blandade känslor jag började läsa den här sista delen i Isle of Lewis-trilogin. Den del av mig som otåligt väntat ville helt enkelt sluka den, samtidigt som en annan del av mig inte ville att det skulle ta slut. Och lite orolig var jag för att den inte skulle leva upp till mina förväntningar. Som nog får betecknas som skyhöga. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/10/lewispjaserna-av-peter-may.html

Kim M. Kimselius

2015-09-17

Det är med sorg jag avslutar läsningen av

Lewispjäserna av Peter May

Jag har sträckläst alla tre böckerna i trilogin och jag har njutit av vartenda ord. Det här är sista boken och jag hoppas innerligt att det översätts fler böcker av författaren, för jag vill läsa allt han har skrivit. Om de inte kommer ut på svenska får jag väl läsa dem på engelska.

I centrum för hela trilogin står Fin Macleod. I böckerna varvas barndomshändelser med nutid, allt hör ihop och ger till slut förståelse för det som händer. Peter May är skicklig på att bygga upp karaktärer och skildra miljöer. I den tredje boken har Fin blivit säkerhetschef på en privatägd egendom på Isle of Lewis. Hans uppdrag är att stoppa den illegala jakten på ön. Något som sätter honom i knipa med barndomsvännerna.

Gunilla Jönsson

2015-08-24

Ännu en bra bok från Peter May, kanske den bästa i serien.