Ålevangeliet : Berättelsen om världens mest gåtfulla fisk

Svensson, Patrik

Vinnare av Augustpriset 2019 - Årets svenska fackbok Hur mycket kan man veta om en ål? Eller om en människa? Ålevangeliet är en bok om världens mest gåtfulla fisk. En fisk som gett upphov till ett alldeles eget mysterium inom naturvetenskapen, det som kallas "ålfrågan". En fisk som alla från Aristoteles till Sigmund Freud försökt förstå sig på, utan att lyckas. Och som nu dör ifrån oss, i mångt och mycket fortfarande en gåta. Men Ålevangeliet är också en bok om författaren och hans far och hur ålen förde dem samman. En berättelse om ursprung, öde, livet och hur det bör levas. Samt om det som är livets sista och ofrånkomliga utmaning: hur man hanterar döden.

Toppen

Toppen

En fin bok om den underliga ålen och det outgrundliga livet

Trodde aldrig jag skulle kunna bli så intresserad/fascinerad av ålar. Perfekt för högläsning.

Jag förstår varför så många gillar Ålevangeliet och jag håller med om att man inte behöver ha ett intresse för just ålar för att gilla den här boken, men för min del gick det ändå inte hem (trots att den var så bra skriven). Jag uppskattade mest att läsa om författarens relation till sin pappa medan jag kunde tappa intresset så fort det bara handlade om ålen och dess historia. Jag och den här boken klickade helt enkelt inte men så blir det ibland.

Jag tyckte den var lite trälig i början med alla historiska gubbar som intresserat sig för ålen men sen tog den sig och blev riktigt bra.

Fascinerande bok! Förstår verkligen att den nått stor publik.

Intressant bok som varvar fakta om ålen med en berättelse om far och son. Boken blev lite seg i mitten, men jag gillar både början och slutet väldigt mycket.

intressant

Maria Waller

2020-03-15

Om man är intresserad av ålar då varsågod läs men jag är inte fascinerad av ålar tyvärr..kunde skrivits ner i tunnare bok alla fakta

Fantastisk!

Linda

2020-03-11

Fin och lärorik berättelse om ålen.

Helena R

2020-03-02

Ålen är ett fascinerande djur. Innan jag läste denna visste jag att den kommer från Sargassohavet, stället där den föds, förökar sig och dör. Om det nu verkligen är så det hänger ihop. Men att ålen under så länge av mänsklighetens historia har fascinerat och studerats, det visste jag inte.

Patrik Svensson tar med oss på två historier, den om ålens ursprung och liv samt den om ålafiskets betydelse för han och hans far. Fascinationen om ålen, den som funnits genom tiderna, återfinns även hos författaren och hans far, därmed vävs de båda historierna ihop.

Boken har fått mycket uppmärksamhet, och jag vet inte om det på något sätt skadade min läsupplevelse. Så många har pratat så väl om boken, och även om det är en bra och intressant bok, fick jag inte det ”halleluja”-ögonblick som mång har vittnat om. Även om författaren lyckas väcka och hålla intresset om ålen, känns det som om vissa delar av boken är utfyllnad, att de bara lite passerar ålens liv och därmed anses vara befogad. Lite mer koncentration och färre utsvävningar hade höjt boken för min del.

Det är ingen dålig bok. Men med alla hyllningar i förväg hade den mycket att leva upp till och för mig infriades inte riktigt allt.

Nelly

2020-02-01

Jag trodde aldrig att jag skulle läsa en bok om ålar men efter ett fint reportage i ”Skriva” var jag tvungen. Tack för det och historien om han och hans far berörde mycket.

Björn Öijer

2020-01-10

Ålen har fått sitt äreminne

Aldrig trodde jag att det skulle vara spännande att läsa en populärvetenskaplig bok om ål. Jag som varken fiskat ål eller deltagit i något ålagille. Men Patrik Svensson överraskar mig.

Denna debutbok av en kulturjournalist i Malmö är en fascinerande skildring av den gåtfulla ormliknande matfisk som föds i Sargassohavet och förs av Atlantens strömmar mot Amerikas och Europas kuster. Ålen genomgår olika metamorfoser. Den vandrar upp i floder och sjöar, återvänder som könsmogna individer till sitt ursprung för att där garantera artens fortbestånd.

En ål kan bli över hundra år. Patrik Svensson filosoferar kring hur djuret upplever sin tidlöshet, hur ålen uthärdar sitt nästan eviga liv i ett till synes tröstlöst kretslopp. Han ger ålfrågan en andlig dimension. Den märkliga fisken får sitt eget evangelium.

Alltsedan Aristoteles har forskare sökt svaren på ålens gåtor. Var finns deras lekplats? Varför har inga vuxna ålar fångats i djupen där de anses fortplanta sig? Varken levande eller döda. Hur orienterar de sig i världshaven?

Sigmund Freud dissekerade tusentals blankålar utan att hitta deras genitalier. Japanska marinbiologer har varit mer framgångsrika i studiet av Stilla Havets ålar men alla försök att odla den läckra fisken har misslyckats.

I Svenssons lättöverskådliga panorama över ålforskningens vedermödor flikar han även in historiska godbitar som puritanerna på skeppet Mayflower 1620. De hade dukat under till sista man och kvinna, om inte en hygglig indian lärt dem fiska ål genom att stampa i flodvattnet.

Till bokens styrka hör att de rena faktaavsnitten varvas med självbiografiska minnesbilder från Patriks och hans pappas egna nappatag med trilskande ålar i ån där hemma, vid stugan. I det ljumma höstmörkret knyts asfaltläggaren och hans son nära varandra i ett gemensamt intresse, där också djur och människa förenas.

En paradox som Patrik Svensson sätter metkroken i är att ålen i vår tid hotas av utrotning. Den tusenåriga mystiken kring djurets fortplantning och ändlösa förflyttningar under vattenytan hjälper inte till att hejda denna bistra utveckling.

Salomon Hellman

2020-01-04

Blev oväntat fascinerad av ålar efter att ha läst Kerstin Ekmans ”Händelser vid vatten” där en sekvens utspelar sig i en brunn bebodd av en ål. Ålfascinationen växer för varje sida i den här boken, jag har nog aldrig läst en så fängslande faktabok tidigare. Om man nu ska kalla den en faktabok, den är lika mycket en roman. Oavsett genre en väldigt intressant och gripande bok.

2019-12-16

Aldrig hade jag väl trott att en fackbok om ål skulle fånga mig så! Men Patrik Svensson har skapat en så varm, lättförståelig och gripande skildring av ålens historia parallellt med sin egen livsresa tillsammans med sin far. Hela den faktaspäckade texten lyfts av enkelheten i språket, det begripliga obegripliga. Och relationen till pappan, ofta vid åkanten fiskande ål, och avslutat på ett hospis hedras av ett ålbesök. För det var det väl? Jag lägger ifrån mig en fackbok med att leende på läpparna och en varm känsla inombords.

Erika Granholm

2019-12-06

Väldigt intressant. Jag har tänkt mkt på den efter att jag läst klart den

Fascinerande, fängslande & skickligt skriven!