Levande och dda i Winsford

Nesser, Hkan

| 2013

Hkan Nesser r tillbaka med Levande och dda i Winsford - en berttelse om att fly frn sitt gamla liv. Om att frska gra upp. Om att kanske brja om trots att man inte r ngon ungdom lngre. En kvll i november anlnder en kvinna till byn Winsford p Exmoor i sydvstra England. Med sin hund bostter hon sig i ett ensligt belget hus uppe p heden. Hon anvnder inte sitt riktiga namn och hennes avsikter med vistelsen r oklara. Hon vandrar bland trnen, dimmor och vildhstar. Hon har bestmt sig fr att verleva sin hund. Hon har ett frflutet och en historia. Vad har hnt med hennes man? r han i livet? Vem var han egentligen och vad var det som hnde i Marocko fr trettio r sedan? Och r det ngon som letar efter henne? Hkan Nesser har haft stor framgng med sina kriminalromaner om Van Veeteren och Gunnar Barbarotti och gett ut tjugofem bcker p lika mnga r, versatta...

Hkan Nesser r en sdan dr frfattare som jag knner mig vldigt trygg med. Att lsa hans bcker knns alltid hemtamt, smmysigt (oavsett vad de handlar om) och vldigt avkopplande. Hr finns ingen action, ingen stress och ju lngre stunder man lser desto bttre blir bckerna. Det r lite som att bli vaggad i en liten eka ute p sjn. Ls mer p min blogg

MaPa

Rebecka Hjalmarsson

2016-12-09

Ville inte att boken skulle ta slut nr jag brjade lsa! Nu r den utlst och tyvrr r jag besviken. Blev lmnad med fr mnga frgetecken, den kunde varit minst dubbelt s tjock. Jag hr allts inte till dem som gillar att spekulera fritt gllande bcker ;)

2016-11-01

Vlskriven och intagande berttelse med annorlunda perspektiv. Tycker mycket om miljn med den mystiska heden och ensamma livsstilen.

Tomas Karlsson

2015-11-27

Lite trevande till en brjan, men den vxer snabbt till en suggestiv och spnnande historia som r vldigt svr att lgga ifrn sig. Eftert knns historien nd lite tom, men Nesser lyckas att fngsla mig genom resan trots att det egentligen inte hnder s mycket, bara det r en konst i sig och vrt ett hgt betyg.

Per-ke Andersson

2015-11-10

Bsta Nesser hittills ......

Helena Rasmusson

2015-05-16

Som vanligt med Nesser

Marita Ryen

2015-02-14

Brjar ganska trkigt men vxer till en spnnande historia som tar sig fram i sakta mak.

Ida

2014-12-05

Frsta boken p lnge som jag strcklste. Fngslande roman om relationer och ensamhet och med en spnningsnerv som kommer pltsligt!

2014-12-03

Lite lttvindig start p dramat, lika lttvindigt som finurligt och verraskande slut, men oj, vilken livsresa dremellan!

Annika Wikstrm

2014-11-07

Mycket bra!

Lila .

2014-10-07

Tack Nesser fr timmarna. :)

Maria Linder

2014-09-28

Helt klart ver frvntan.
En filosofisk och spnnande roman.
Frstr vad folk menar med lsa trdar som man inte fr svar p, men de r inte s lsa att jag blir tokig p dem utan kan acceptera att de inte lses till fullo.

Ulrica Bjrnhag

2014-08-16

Nessers fantastiska sprk och berttarskap tillsammans med Anna Maria Kll som upplsare blir en absolut 5-pongare. Bst!

Ullis N

2014-08-14

Vill man ha en bok med action ska man inte lsa denna. Men sprket, dialogen och karaktrerna gr den till en njutning.

Karin Lfstrand

2014-08-04

140804: Jag erknner - jag r oerhrt svag fr Nesser. nnu en gng en vldigt bra historia!

Lena M Johansson

2014-07-10

Hkan Nesser skriver fantastiskt bra. Berttelsen var lngsam och suggestiv. Jag njt hela vgen. Frst eftert slog det mig att det fanns lsa trdar kvar. Och sdant r vl ofrltligt i en spnningsroman?

Sofia Grundtman

2014-05-17

"Frvntan, det ges ingen strre stma i livet."

Kristina kerlund

2014-05-11

En bra bok, men hur gick det fr Castor?

Nikolaj T

2014-05-04

'Vem i hela friden har psttt att livet inte r banalt?'

Ursula Stlhandske

2014-04-25

Toppen med Anna-Maria Kll som med vrme lser Hkan Nessers mycket lsvrda historia.

Katarina Nord

2014-03-29

En stark fyra. Hade svrt att sluta lsa d jag brjat. Det r frsta Nesser boken som jag lser och inte lyssnar p. Jag sg allting framfr mig och det var svrt att inte knna sympati med berttaren i boken trots att det hon gjort var fel.

Ann Simonsson

2014-03-23

En mycket trevlig bok dr Nesser lyckas beskriva den Engelska landsbygden s den nstan blev "synlig" Stundtals hnde ingenting men nd blev det inte trkigt. Rekommenderas.

Per-Anders Torns

2014-02-19

Som vanlig nr det gller Hkan N en spnnande och njutbar bok.

Anita H

2014-02-14

Jag gillar Nesser!!!
Denna boken var kanske lite frutsgbar men bra nd!!

2014-02-04

Spnnande och mycket vlskriven, i stil med Majgull Axelsson/Inger Frimansson. Dock mste jag nd erknna att den bitvis var frbaskat lngtrkig p sina hll. Men boken r som sagt nd bra och spnnande, och slutet tyckte jag var ganska bra! En av Nessers bttre romaner p senare tid! Jag lyssnade p ljudboken och njt av upplsaren Anna Maria Kll som s vanligt gjorde ett suvernt jobb! Rekommenderas!

Gunnel Lindstrm

2014-01-12

Denna bok gav hrliga och lnga lsstunder. Kan verkligen rekommenderas!

Lena L

2013-12-10

Kunde inte sluta lsa...spnnande, vlskriven och en bra uppbyggd story...miljerna var fantastiska...lngtar till den engelska landsbygden...

Mycket spnnande, men lite besviken p slutet. Boken fr en stark trea.

Marc Moore

2013-11-14

En klassisk Nesser roman som mestadels utspelar sig p heden, en vlknd litterr milj.
Sprket r fljsamt och harmoniskt, varje ord verkar vl avvgt och lsningen flyter p.
En bok dr man fr sympatier fr ngon som faktist gjort ett grovt brott.
Absolut lsvrd och fyran jag ger r stark. Lite mnga lsa trdar som jag inte fr ihop i slutet bara...... kanske mste jag sova p saken.

Susanne Logren

2013-11-08

Jag var fast frn frsta sidan till sista, det gick inte att frutsga vad som skulle hnda. Skildringarna av den engelska landsbygden r hrliga, jag skulle grna ka dit. Dessutom kndes det som om frfattaren var en kvinna! Han kan verkligen knna sig in andras tankar och knslor. Ls den!

Karin Lundberg

2013-11-02

Lite smlskig bok utan att det egentligen hnder ngot otckt. Pminner om "Kra Agnes!".

Lotta Lettenstrm

2013-10-17

Lite lngsamt tempo i denna bok men finurligt slut. Det gillade jag!

Jan Svensson

2013-10-14

Detta r nog det bsta Nesser skrivit sedan Kim Novak..... Riktigt bra med en historia som bra rullar p.

Henrik Johansson

2013-10-14

Lng slingrande, nsta melodisk vg fram till twisten. verraskande men nd vntat...

Pia Stendahl

2013-10-10

Maria frsker f veta mer om sin makes frflutna och tillsammans med hennes eget hemlighetsmakeri blir det en spnnande lsning. '

Jag vill veta allt om bde Marias och hennes mans frflutna. Det finns s mnga frgor och sakta men skert slpper Nesser i frn sig sm ledtrdar/svar. Dessa ledtrdar lockar mig att lsa vidare.

Det r inte s vanligt med bcker skrivna i ett ganska lngsamt tempo och samtidigt r s spnnande men Nesser lyckas med att kombinera dessa tv egenskaper galant.

Boken r mycket vlskriven och miljskildringarna r fantastiska. Det r inte annat n att man blir lite sugen p att beska den omtalade Exmoor-heden. Nesser bjuder p levande karaktrer med mnga bottnar.

Jag tycker nog att "Levande och dda i Winsford" hr till en av Nessers bsta bcker.

Glada Gunvor

2013-10-07

Lite seg emellant, men ven ganska intressant skriven. Jag ger den en 4:a. Upplsaren Anna Maria Kll lser vldigt bra. Hon fr ocks en 4:a i betyget.

Kenneth Olausson

2013-10-01

"Levande och dda i Winsford" r ytterligare en i raden av habila bcker av Nesser. Den gick i somras som fljetong i Svenska Dagbladet, s - ven om inte jag och skert fler med mig inte lste avsnitten varje dag - mycket r allts knt i frvg. Inte minst upplsningen. Vilket ju kan vara frdande fr en kriminalroman dr just upplsningen r vad man som lsare ser fram mot. Men Nesser har nog gjort bedmningen att Svenska Dagbladets lilla lsekrets inte nmnvrt skulle pverka frsljningen av boken.

Mikael Lekfalk

2013-10-01

En bok framfr brasan, riktigt bra karaktrsbeskrivning och en jmn niv av spnning.

Erica B

2013-09-30

De sitter lngt in de dr femmorna, men nu jsiken..,, den hr boken r vrd en femma, s det s!

Gunilla E

2013-08-21

Varfr alla dessa lnga beskrivningar av mnniskor och hndelser som ligger lngt tillbaks i tiden? Tillhr inte Nessers bsta.

2013-08-21

En psykologisk roman inte en kriminalare. Jag-berttare en knslokall/strd medellerskvinna. Det hela rinner ut i sanden. Slutar inte med klarhet utan snopenhet fr denna lsare. Jag r besviken.

Christina Larsson

2013-08-19

Hkan Nesser skriver alltid bra tycker jag. Den hr boken r den hittills den allra bsta.

Eva Jacobson

2013-08-11

Stark 3:a. Lttlst. Undrade frsts hur det skulle sluta.

Katarina Hyttns

2013-08-08

Jomen visst!

Konstantin Krakow

2013-08-06

Nessers bsta tycker jag! Hittills.

Klara Klingspor

2013-07-29

En ny Nesserbok. Fantastiskt spnnande. Ttt sprk. Mycket frgor om livet i stort (som vanligt). Gillar den engelska miljn!

Lina Zackrisson

2013-07-26

Intensivt, otroligt, sprket

Victoria G

2013-07-23

En otroligt smart uppbyggd historia som sakta vecklas upp under andls spnning. Samtidigt ocks en lngsam och fin berttelse om att ha frlorat sig sjlv p vgen under livet och om vilka desdigra konsekvenser det kan f.

Ola Janker

2013-07-20

Klart spnnande och smart uppbyggd. Nessers bsta p lnge!

emmakicki

2013-07-17

Efter de andra fristende bckerna: Maskarna p Carmine street och Himmel ver London skulle man ju ltt kunna vara lite skeptisk till den hr. Men jag var inte det och behvde inte vara det. En bra Nesser helt enkelt!

Kristine Hedn

2013-07-12

Bara en sdan sak som att han anvnder "i alla hndelser" i vart och vartannat kapitel. Det i sig r vrt en femma. Men nu r det ju inte bara det. Utan allt.