Levande och döda i Winsford

Nesser, Håkan

| 2013

Håkan Nesser är tillbaka med Levande och döda i Winsford - en berättelse om att fly från sitt gamla liv. Om att försöka göra upp. Om att kanske börja om trots att man inte är någon ungdom längre. En kväll i november anländer en kvinna till byn Winsford på Exmoor i sydvästra England. Med sin hund bosätter hon sig i ett ensligt beläget hus uppe på heden. Hon använder inte sitt riktiga namn och hennes avsikter med vistelsen är oklara. Hon vandrar bland törnen, dimmor och vildhästar. Hon har bestämt sig för att överleva sin hund. Hon har ett förflutet och en historia. Vad har hänt med hennes man? Är han i livet? Vem var han egentligen och vad var det som hände i Marocko för trettio år sedan? Och är det någon som letar efter henne? Håkan Nesser har haft stor framgång med sina kriminalromaner om Van Veeteren och Gunnar Barbarotti och gett ut tjugofem böcker på lika många år, översatta...

Jennie Nilsson

2017-07-11

Håkan Nesser levererar som vanligt.

Jenny Olsson

2017-06-19

2017-06-19

Håkan Nesser är en sådan där författare som jag känner mig väldigt trygg med. Att läsa hans böcker känns alltid hemtamt, småmysigt (oavsett vad de handlar om) och väldigt avkopplande. Här finns ingen action, ingen stress och ju längre stunder man läser desto bättre blir böckerna. Det är lite som att bli vaggad i en liten eka ute på sjön. Läs mer på min blogg

MaPa

2017-05-13

Rebecka Hjalmarsson

2016-12-09

Ville inte att boken skulle ta slut när jag började läsa! Nu är den utläst och tyvärr är jag besviken. Blev lämnad med för många frågetecken, den kunde varit minst dubbelt så tjock. Jag hör alltså inte till dem som gillar att spekulera fritt gällande böcker ;)

2016-11-01

Välskriven och intagande berättelse med annorlunda perspektiv. Tycker mycket om miljön med den mystiska heden och ensamma livsstilen.

Tomas Karlsson

2015-11-27

Lite trevande till en början, men den växer snabbt till en suggestiv och spännande historia som är väldigt svår att lägga ifrån sig. Efteråt känns historien ändå lite tom, men Nesser lyckas att fängsla mig genom resan trots att det egentligen inte händer så mycket, bara det är en konst i sig och värt ett högt betyg.

Per-Åke Andersson

2015-11-10

Bästa Nesser hittills ......

Helena Rasmusson

2015-05-16

Som vanligt med Nesser

Marita Ryen

2015-02-14

Börjar ganska tråkigt men växer till en spännande historia som tar sig fram i sakta mak.

Ida

2014-12-05

Första boken på länge som jag sträckläste. Fängslande roman om relationer och ensamhet och med en spänningsnerv som kommer plötsligt!

2014-12-03

Lite lättvindig start på dramat, lika lättvindigt som finurligt och överraskande slut, men oj, vilken livsresa däremellan!

Annika Wikström

2014-11-07

Mycket bra!

Lila .

2014-10-07

Tack Nesser för timmarna. :)

Maria Linder

2014-09-28

Helt klart över förväntan.
En filosofisk och spännande roman.
Förstår vad folk menar med lösa trådar som man inte får svar på, men de är inte så lösa att jag blir tokig på dem utan kan acceptera att de inte löses till fullo.

Ulrica Björnhag

2014-08-16

Nessers fantastiska språk och berättarskap tillsammans med Anna Maria Käll som uppläsare blir en absolut 5-poängare. Bäst!

Ullis N

2014-08-14

Vill man ha en bok med action ska man inte läsa denna. Men språket, dialogen och karaktärerna gör den till en njutning.

Karin Löfstrand

2014-08-04

140804: Jag erkänner - jag är oerhört svag för Nesser. Ännu en gång en väldigt bra historia!

Håkan Nesser skriver fantastiskt bra. Berättelsen var långsam och suggestiv. Jag njöt hela vägen. Först efteråt slog det mig att det fanns lösa trådar kvar. Och sådant är väl oförlåtligt i en spänningsroman?

Sofia Grundtman

2014-05-17

"Förväntan, det ges ingen större sötma i livet."

Kristina Åkerlund

2014-05-11

En bra bok, men hur gick det för Castor?

Ursula Stålhandske

2014-04-25

Toppen med Anna-Maria Käll som med värme läser Håkan Nessers mycket läsvärda historia.

Katarina Nord

2014-03-29

En stark fyra. Hade svårt att sluta läsa då jag börjat. Det är första Nesser boken som jag läser och inte lyssnar på. Jag såg allting framför mig och det var svårt att inte känna sympati med berättaren i boken trots att det hon gjort var fel.

Per-Anders Tornås

2014-02-19

Som vanlig när det gäller Håkan N en spännande och njutbar bok.

A H

2014-02-14

Jag gillar Nesser!!!
Denna boken var kanske lite förutsägbar men bra ändå!!

2014-02-04

Spännande och mycket välskriven, i stil med Majgull Axelsson/Inger Frimansson. Dock måste jag ändå erkänna att den bitvis var förbaskat långtråkig på sina håll. Men boken är som sagt ändå bra och spännande, och slutet tyckte jag var ganska bra! En av Nessers bättre romaner på senare tid! Jag lyssnade på ljudboken och njöt av uppläsaren Anna Maria Käll som så vanligt gjorde ett suveränt jobb! Rekommenderas!

Gunnel Lindström

2014-01-12

Denna bok gav härliga och långa lässtunder. Kan verkligen rekommenderas!

Lena L

2013-12-10

Kunde inte sluta läsa...spännande, välskriven och en bra uppbyggd story...miljöerna var fantastiska...längtar till den engelska landsbygden...

Mycket spännande, men lite besviken på slutet. Boken får en stark trea.

Marc Moore

2013-11-14

En klassisk Nesser roman som mestadels utspelar sig på heden, en välkänd litterär miljö.
Språket är följsamt och harmoniskt, varje ord verkar väl avvägt och läsningen flyter på.
En bok där man får sympatier för någon som faktist gjort ett grovt brott.
Absolut läsvärd och fyran jag ger är stark. Lite många lösa trådar som jag inte får ihop i slutet bara...... kanske måste jag sova på saken.

Susanne Logren

2013-11-08

Jag var fast från första sidan till sista, det gick inte att förutsäga vad som skulle hända. Skildringarna av den engelska landsbygden är härliga, jag skulle gärna åka dit. Dessutom kändes det som om författaren var en kvinna! Han kan verkligen känna sig in andras tankar och känslor. Läs den!

Karin Lundberg

2013-11-02

Lite småläskig bok utan att det egentligen händer något otäckt. Påminner om "Kära Agnes!".

Lotta Lettenström

2013-10-17

Lite långsamt tempo i denna bok men finurligt slut. Det gillade jag!

Jan Svensson

2013-10-14

Detta är nog det bästa Nesser skrivit sedan Kim Novak..... Riktigt bra med en historia som bra rullar på.

Henrik Johansson

2013-10-14

Lång slingrande, nästa melodisk väg fram till twisten. Överraskande men ändå väntat...

Pia Stendahl

2013-10-10

Maria försöker få veta mer om sin makes förflutna och tillsammans med hennes eget hemlighetsmakeri blir det en spännande läsning. '

Jag vill veta allt om både Marias och hennes mans förflutna. Det finns så många frågor och sakta men säkert släpper Nesser i från sig små ledtrådar/svar. Dessa ledtrådar lockar mig att läsa vidare.

Det är inte så vanligt med böcker skrivna i ett ganska långsamt tempo och samtidigt är så spännande men Nesser lyckas med att kombinera dessa två egenskaper galant.

Boken är mycket välskriven och miljöskildringarna är fantastiska. Det är inte annat än att man blir lite sugen på att besöka den omtalade Exmoor-heden. Nesser bjuder på levande karaktärer med många bottnar.

Jag tycker nog att "Levande och döda i Winsford" hör till en av Nessers bästa böcker.

Glada Gunvor

2013-10-07

Lite seg emellanåt, men även ganska intressant skriven. Jag ger den en 4:a. Uppläsaren Anna Maria Käll läser väldigt bra. Hon får också en 4:a i betyget.

Kenneth Olausson

2013-10-01

"Levande och döda i Winsford" är ytterligare en i raden av habila böcker av Nesser. Den gick i somras som följetong i Svenska Dagbladet, så - även om inte jag och säkert fler med mig inte läste avsnitten varje dag - mycket är alltså känt i förväg. Inte minst upplösningen. Vilket ju kan vara förödande för en kriminalroman där just upplösningen är vad man som läsare ser fram mot. Men Nesser har nog gjort bedömningen att Svenska Dagbladets lilla läsekrets inte nämnvärt skulle påverka försäljningen av boken.

Mikael Lekfalk

2013-10-01

En bok framför brasan, riktigt bra karaktärsbeskrivning och en jämn nivå av spänning.

Erica B

2013-09-30

De sitter långt in de där femmorna, men nu jäsiken..,, den här boken är värd en femma, så det så!

Gunilla E

2013-08-21

Varför alla dessa långa beskrivningar av människor och händelser som ligger långt tillbaks i tiden? Tillhör inte Nessers bästa.

2013-08-21

En psykologisk roman inte en kriminalare. Jag-berättare en känslokall/störd medelålerskvinna. Det hela rinner ut i sanden. Slutar inte med klarhet utan snopenhet för denna läsare. Jag är besviken.

Christina Larsson

2013-08-19

Håkan Nesser skriver alltid bra tycker jag. Den här boken är den hittills den allra bästa.

Eva Jacobson

2013-08-11

Stark 3:a. Lättläst. Undrade förstås hur det skulle sluta.

Konstantin Krakow

2013-08-06

Nessers bästa tycker jag! Hittills.

Klara Klingspor

2013-07-29

En ny Nesserbok. Fantastiskt spännande. Tätt språk. Mycket frågor om livet i stort (som vanligt). Gillar den engelska miljön!

Lina Zackrisson

2013-07-26

Intensivt, otroligt, språket

Victoria G

2013-07-23

En otroligt smart uppbyggd historia som sakta vecklas upp under andlös spänning. Samtidigt också en långsam och fin berättelse om att ha förlorat sig själv på vägen under livet och om vilka ödesdigra konsekvenser det kan få.

Ola Janåker

2013-07-20

Klart spännande och smart uppbyggd. Nessers bästa på länge!

2013-07-17

Efter de andra fristående böckerna: Maskarna på Carmine street och Himmel över London skulle man ju lätt kunna vara lite skeptisk till den här. Men jag var inte det och behövde inte vara det. En bra Nesser helt enkelt!