Levande och döda

Nominerad till Svenska Deckarakademins pris för Årets bästa svenska kriminalroman 2023Det var na°gon som ville ta do¨d pa° pojkarna fra°n Skavbo¨ke. Sa° sa man i trakten, eftera°t.1990-talet går mot sitt slut och en grupp pojkar är på väg att ta klivet ut i vuxenlivet. Men så inträffar någonting, och en av dem besta¨mmer sig fo¨r att lämna bygden, en annan hittas ihja¨lslagen och snart mister a¨nnu en livet. Poliserna som fo¨rso¨ker fo¨rsta° hur allting ha¨nger ihop a°terva¨nder sta¨ndigt till tva° namn: Sander Eriksson och Killian Persson.En het julidag mer a¨n tjugo a°r senare sker ett nytt mord och a°terigen har det blivit farligt da¨rute i Skavbo¨ke. Porten mellan de levande och do¨da har o¨ppnats.Levande och döda är en roman om uppbrott, skuld och nåd. Det är tredje delen i Christoffer Carlssons svit med kriminalromaner från Halland.

Ulla Englund

2024-01-08

2024-01-07

2023-07-02

En läsupplevelse! Känslan som sitter kvar är ett stort vemod. Carlsson har åstadkommit en fantastiskt fin skildring av hur människor kan drivas och förändras. Och i botten finns en stark och vacker ungdomlig vänskap.

Bokdjungeln

2023-06-27

Detta var inte min kopp te. Boken upplevdes långdragen och inte alls särskilt spännande. Jag hade tänkt en spektakulär avslutning, men nja. Den levde inte upp till mina förväntningar
När jag ändå är igång kan jag också ta upp att jag inte gillade uppläsarens röst (författaren). Otroligt långsam. Var väl ok vid uppspelningstempo 1,75. Men trots den enormt långsamma uppläsningen så bör en vara uppmärksam när en lyssnar för vips händer något och en blir förvirrade av vad som hänt.
Summa summarum: ingen favorit i mitt bibliotek.

Monica Bäckelin

2023-05-14

Spännande, underhållande, välskriven och många vändningar.

2023-05-09

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Den här boken, Levande och döda, är den tionde boken som jag har läst av författaren Christoffer Carlsson. Boken är den tredje delen i serien Hallandssviten, men den är helt fristående från dom två tidigare böckerna. Jag tycker att boken är lika mycket en relationsroman som en spänningsroman. Boken var mycket bra, och jag kan absolut rekommendera den, även om jag dock tyckte att den var något sämre än dom två tidigare böckerna. Jag lyssnade på boken, och den var helt okej inläst av författaren själv.

2023-05-09