Levande begravd

James, Peter

| 2007

Vilken mardröm! Vad skulle du säga om du på din svensexa blev begravd i en kista tillsammans med en flaska whisky och en walkie-talkie? Hur skulle du känna dig när du hörde spaden i jorden och det första smattret mot kistans tak. Vad skulle du tänka när du plötsligt inte längre får kontakt med dina kamrater, trots att du trycker på sändknappen upprepade gånger. När du inser att de kanske inte kommer tillbaka för att hämta dig? LEVANDE BEGRAVD utspelar sig i Brighton och för första gången möter vi polisinspektör Roy Grace. Engelsmannen Peter James har skrivit den perfekta thrillern. Den har sålts till 22 länder och legat högt på försäljningslistorna runt om i Europa. James har också av Publishers Weekly förutspåtts att bli en av fem deckarförfattare som inom kort slår stort i USA.

Erika Hedéen

2022-11-23

Riktigt bra & spännande bok. ÄLSKAR twisten! :)

Jesper Nåvik

2022-01-29

Karin Johansson

2017-08-29

Första boken om polisen Roy Grace är den allra bästa. Toppklass. De andra böckerna är också riktigt bra, men denna sticker ut. Spännande, omöjlig att lägga ifrån sig.

2017-07-02

Själva huvudintrigen med mannen som blir levande begravd är bra- men det är också tyvärr allt- jag tror nästan att jag skulle kunna skriva en betydligt mer spännande bok själv- för det är där som själva huvudproblemet finns. Boken blir aldrig spännande. Den står och stampar redan i början och absolut ingenting händer. I stället för vi en massa sidohistorier som inte för själva berättelsen framåt ett dugg. Som om inte det räckte är karaktärerna ointressanta och boken i sig känns väldigt "gubbigt" skriven. Det finns nästan inte en kvinnlig karaktär som inte beter sig som ett våp.
Peder Falk läser däremot helt okej. Men boken tråkar ut mig totalt. Jag tror inte att jag kommer att ta mig an fler böcker av Peter James.
Mitt slutbetyg blir, en mycket svag 2:a! Ingenting som åtminstone jag kan rekommendera!

Marie Stenshammer

2017-04-17

Så bra, spännande och otäck! Sträckläste!👍🏼👍🏼

Gun Britt Sjödin

2016-03-30

Absolut en favoritbok. Så ohyggligt spännande, men även otäck. Nästan en sträckläsningsbok.

Ulf Larsson

2014-10-07

Ruggigt spännande

2014-07-24

Betyg: 4,5 av 5.

(Den här boken var en av dom tolv böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag läser.)

Väldigt spännande bok, som var mycket svår att lägga ifrån sig. Levde mig verkligen in i boken, och fick nästan klaustrofobi av att läsa om mannen som blir levande begravd.

Oförutsägbar var boken, med flera olika vändningar.

Rekommenderas varmt.

Maria Jacobsson

2014-06-15

Otroligt spännande från början till slut! Kapitlen som utspelar sig i kistan är så bra skrivna att de framkallar klaustrofobiska känslor. Nu väntar jag på filmen!

Erica S

2014-04-24

Mycket spännande och bra bok

Glada Gunvor

2014-04-03

Fantastiskt spännande thriller. En av de mest spännande jag någonsin lyssnat på. Väldigt bra och tydlig uppläsare också.

Mollie Möller

2014-03-06

Helt okej bok, inte den bästa jag läst, men hoppas att följande böcker är bättre.
Det som förstörde boken för mig är upplösningen i slutet. Annars är bokens karaktärer rätt intressanta och man fängslas lätt av dem.

Pauline Franzén

2014-02-10

det här var riktigt bra. bokstavligen spännande från början till slutet. jag önskar av hela mitt hjärta att det görs en film av denna!

Stefan Wern

2013-09-19

Klockrent anslag, där författaren målar upp ett riktigt mardrömsscenario! Sedan tappar boken lite i fart och utvecklas till en mer ordinär deckare, tyvärr.

Annika Sjöström

2013-07-02

hörbok

Kerstin Hellgren

2013-02-10

Otroligt ruskig! Svettdrivande! Inget för nervsvaga.

2012-10-02

Peter James skriver bra spänningsböcker. Det är en annorlunda story med en svensexa som spårar ur. Riktigt spännande tidvis men andra halvan av boken är ganska förutsägbar. Trevlig avkoppling i bilen.

2012-09-26

Egentligen skulle jag inte ha läst den här boken. För nästan två år sedan läste jag andra delen om Roy Grace, Ett snyggt lik, och även om jag inte tyckte den var rent dålig så fanns det alltför mycket som irriterade mig. Så jag bestämde mig för att inte läsa några fler böcker av Peter James. Sedan gav jag mig in i bokbloggsvärlden och där träffade jag på Annika, som faktiskt övertalade mig att läsa den första delen också. Nu har jag läst den och jag vidhåller att den här serien inte är för mig. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/09/levande-begravd-av-peter-james.html

Lena L

2012-02-26

Spännande och mycket oväntat slut. Läsaren hålldes verkligen på halster in i det sista. Denna debut lovar gott inför förtsättningen. Nästa två böcker i serien om kommissarie ligger och väntar i hyllan!

Kitty Cat

2011-12-03

Nästan omöjlig att lägga ifrån sig, tyvärr tappade den lite mot slutet men på det stora hela en väldigt spännande deckare som rekommenderas!

Man kan direkt varna för sträckläsning, det är ingen bok du lägger ifrån dig,,du måste veta slutet.Den är också riktigt bra, även om det svängde lite väl mycket på slutet.

Joanna Björkqvist

2011-04-20

Otäck historia om en svensexa som går över styr. Hemsk och bra, men mot slutet blev det aningen för skruvat och trovärdigheten fick sig en liten knäck, tyckte jag...

Anette Marcusson

2011-03-17

Charlotte B

2010-12-19

WOW... Vilken flopp!

2010-07-28

Wow, vilken bok! Går inte att sluta lyssna på. Peder Falk är suverän som uppläsare.

Norman Aina

2010-06-18

Otäckt bra!

Mia Dahlstrand

2010-05-03

2010-04-29
En helt otrolig bok med många vändningar. Ser framemot att läsa nr 2...

Michael X

2010-03-19

Det börjar med ett intressant novell-uppslag:en svensexa som går för långt på grund av "kompisarnas" dolda hämndbegär... och sedan spårar ur totalt p.g.a. en olycka... Brudgummen är nergrävd i en låda - och det finns ingen som kan gräva upp honom... Men med många extra ord och tricks "utvecklas"storyn neråt... till en ordinär thriller och deckare. Synd. Annars skulle den kunna ha varit en 4:a...

Mycket läsvärd. Spännande från första stund, gick inte att lägga den ifrån sig.

RoseMari Frennberg

2009-11-11

SÅÅÅ bra. Spännande ända till slutet.

Lotta Norén

2009-09-09

Lyssnade på den som ljudbok.