Leva på gränsen - berättelser från det nya Sydafrika

Norrman, Leif

| 2010

Berättelser från det nya Sydafrika Omvandlingen från apartheid till demokrati har förändrat Sydafrika, men inte gjort landet till det välmående föredöme världen velat se. Fattigdom, rasism, dålig utbildning, kamp om jorden ? problemen finns kvar. I Leva på gränsen speglas de genom människor och händelser. Läs om Nelson Mandelas återbesök på Robben Island, om Stembisos dröm att bli fotbollsproffs, om Sesana Filipinas lycka över att få gå på sina förfäders jord och om Basie Prinsloo som tvingades lämna sin. Berättelserna spänner mellan xhosas traditioner och överklassliv i norra Johannesburg, från Leif Norrmans första resa som sjöman på M/S Coolangatta på 60-talet till dramatiska resor på kontinenten som mångårig utrikeskorrespondent.

harriet karlsson

2012-06-17

Kristina Simar

2010-06-10

Recension av Leif Norrmans bok Leva på gränsen
Boken är utgiven på Atlas förlag och innehåller 217 sidor.

Leif Norrman arbetade som journalist på Dagens Nyheter i 36 år. Innan han började skriva jobbade han till sjöss. Det var som sjöman han första gången kom till Sydafrika 1966. Han återvände som reporter 1989 när apartheidregimen till slut släppte in tidningen i landet. Numera bor Leif Norrman i London, där han skriver främst för Sydsvenskan.

Handling: Från 1948 till 1994 när de första demokratiska valen kom, var Sydafrika styrt under apartheid. När det blev demokrati blev det nästan omvänd rasism. Nu ville de färgade ha tillbaka sina ägor från de vita.

Författaren var i tolv år, under 1990-2002, DN:s Afrikakorrespondent och i boken berättar han om vissa intressanta människor och händelser.

Han börjar med Nelson Mandela som satt fängslad i hela 28 år av sitt liv. Ingen kunde väl tro att han en gång skulle bli president i Sydafrika. 1990 fick Nelson Mandela och hans fru Winnie äntligen lämna Victor Versterfängelset i Kapstaden.

Författaren berättar om Stembiso som redan i elva-tolvårsåldern bestämmer sig för att bli en känd fotbollspelare. Han tränar varje dag utan skor, för det har hans familj inte råd till.

Aids är ett annat stort problem som tagit så många liv att processionerna ibland måste köa på vägen till begravningsplatsen Avalon.

Vidare berättar författaren om den äldre damen Sesana Filipina som känner sig pånyttfödd sedan hon återfått sin jord, medan Basie Prinsloo förlorat sin jord. Många fler intressanta berättelser finns att läsa och det tycker jag att ni ska göra.

En riktigt bra och intressant bok om övergången från Apartheid till demokrati i Sydafrika. Författaren Leif Norrman formulerar sig på ett lättläst och trevligt sätt. Boken handlar om många olika intressanta händelser som jag gärna hade velat veta mer om. Boken hade kunnat vara minst 100 sidor längre utan att jag skulle tappa intresset. Jag rekommenderar alla som är intresserade av Sydafrikas politik under apartheid och numera under demokrati att läsa boken.

Betyg 4/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent