Let the Great World Spin

McCann, Colum

| 2009

Flag from en

26


Winner of the National Book Award 2009 "One of the greatest-ever novels about New York" Dave Eggers New York, August 1974. A man is walking the sky. The city stands still in awe. Between the newly built Twin Towers the man is striding, twirling and showboating his way through the air. One hundred and ten stories below him, the lives of eight strangers spin towards each other... Corrigan, a radical, passionate Irish monk working in the Bronx with a clutch of prostitutes; Claire, a delicate Upper East Side housewife reeling from the death of her son in Vietnam; her husband Solomon, a cynical judge turning over petty criminals in a downtown court; Lara, a young artist struggling with a spiralling drug addiction and a doomed marriage; Fernando, a thirteen-year-old photographer chasing underground graffiti; Gloria, solid and proud despite decades of hardship; Tillie, a courageous...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Jenny Li

2013-06-14

Betyg

Det är ingen dålig bok, välskriven och med tydlig nerv. Men den nådde mig aldrig, och gav aldrig något tillbaka för besväret att läsa den... Jag kom strax över mitten, sedan tänkte jag att livet är för kort för att ödslas på böcker man inte gillar, och lade bort den. Jag har aldrig undrat hur den slutade.

Engelska Väninnan

2011-03-27

Betyg

Författaren försöker greppa själva livskänslan. Det blir för tungt för mig som helt enkelt gläds över att ännu vara vid liv.

C

Christian Rydberg

2010-06-02

Betyg


Det här är en berättelse som tar tid. Det är också en historia om tid. Du kommer ta dig tid och förstå varför det är värt det. Om en bra skiva växer med antal varv gror en roman som denna med varje sida. Ibland är varje sida något du vill minnas.
En augustimorgon 1974 har en man lyckats spänna en lina mellan Twin Towers på nedre Manhattan. På gatan och i fönster trollbinds blick efter blick av denna hisnande manifestation av svindlande mod eller omöjliga dumdristighet. Ett monument i rörelse, en fokuspunkt i en stad som tros stå oberoende av fasta värden. Med dessa steg som utgångspunkt ger McCann utrymme åt de mest omaka gestalter att delge lite av sin tid. Där ibland frälste brodern Corigan som lämnar Dublin för att i guds ämbete ta sig an de utsatta i Bronx, hororna som åker skytteltrafik mellan häktet, förortsgatan och fashionabla Lexington Avenue liksom mödrarna Clair och Mrs Soderbergh som finner nya sätt att bemöta och bemästra sina sociala trösklar. Återigen bevis på att livets ljusa sidor mycket väl kan symboliseras av annat än det iögonfallande – en nypa svärta ökar autenticiteten.


Dramaturgin är genomtänkt och snygg men hålls på avstånd och får aldrig den framträdande roll som lätt får underfundig skrivteknik att kännas tillrättalagt och kitschigt. Varsamt närmar historierna sig varandra – försiktigt och uppmärksamt fogas ödena samman. Raderna bubblar, får jämna utbrott och kläs till synes oproblematiskt i dialekt, ton och attityd. Man kan sannerligen inte klaga på skärpan i författarens irländska öga/öra/penna.


Jag skulle just till att kalla boken en berättelse om livet med New York som scenografisk backdrop, men inser att det är att banalisera skådeplatsens betydelse. Jag tycker förvisso att NYC, i vissa sammanhang, är överskattat, men just här återfår staden det där extra och epitetslösa som jag förstår att många vill åt. Ju mindre gemensam bakgrund desto mer tyngd verkar ligga i samtiden och New Yorks stundvis storslagna brokighet.

Av: Christian Rydberg Åkesson

Max Kern

2010-03-05

Betyg

Mästerlig!!!