Lessons in Chemistry

Garmus, Bonnie

| 2022

#1 NEW YORK TIMES BESTSELLER - GMA BOOK CLUB PICK - Meet Elizabeth Zott: "a gifted research chemist, absurdly self-assured and immune to social convention" (The Washington Post) in 1960s California whose career takes a detour when she becomes the unlikely star of a beloved TV cooking show. - APPLE TV+ SERIES COMING LATER THIS YEAR This novel is "irresistible, satisfying and full of fuel" (The New York Times Book Review) and "witty, sometimes hilarious...the Catch-22 of early feminism" (Stephen King, via Twitter). A BEST BOOK OF THE YEAR: The New York Times, Washington Post, NPR, Oprah Daily, Entertainment Weekly, Newsweek Chemist Elizabeth Zott is not your average woman. In fact, Elizabeth Zott would be the first to point out that there is no such thing as an average woman. But it's the early 1960s and her all-male team at Hastings...

T N

21h

Bra o annorlunda bok, älskar verkligen att hundens perspektiv är med också:)

T N

21h

Bra o annorlunda bok, älskar verkligen att hundens perspektiv är med också:)

Eva F

1d

Mycket bra bok!

Mellanmörk

2024-01-23

Boken gjorde mig upprörd. Den framstår som spekulativ i de klichéartade karaktärerna och miljön. Min största invändning är den naiva synen på problemet med patriarkatet (att män på individnivå är korkade egoister).

Mellanmörk

2024-01-23

Anna Wendelin

2023-10-25

2023-08-08

Vi tar oss till 1960-talet och Kalifornien. Elizabeth drömmer om en karriär som kemist, men eftersom det är en mansdominerad värld så har hon det inte lätt. Den enda som ser henne och hennes storhet är Calvin Evans, stjärnforskaren.

Jag gillar karaktären Elizabeth, hon är speciell på sitt vis, tar inte skit. Hon slutar inte säga sin mening, kämpar för det hon tror på och dessutom är allt är kemi för henne. Boken har sina humoristiska stunder, är emellanåt underfundig och har träffsäkra repliker.

Det här är en bok jag har sett många hylla här på Instagram och visst är det en bra bok. Men inte så bra som jag trodde att jag skulle tycka. Jag vet inte, men det var ingen bok jag längtade efter att få sätta mig med om jag la den ifrån mig. Bra, absolut! Läsvärd? Det tycker jag. Men den passar nog någon annan bättre än vad den gjorde mig.

Signe

2023-06-30

☺️

Kristina Carlsson

2023-05-21

Underbar bladvändare! Handlar om Miss Zott som är en vacker, intelligent och speciell kvinna, kemist, i 60-talets USA där kvinnan helst skall vara hemmafru och absolut inte skall göra karriär som forskare. Romanen innehåller det mesta, kärlek, sorg, vänskap, karriär, kvinnoförtryck, kvinnlig frigörelse och även lite spänning. Naturligtvis med ettlyckligt slut som i de flesta amerikanska romaner.

Maria Jönsson

2023-05-09

Läs! Har allt. Fantastiskt uppbyggd, många sanningar, bra budskap. En fullträff.

Marianne Skoglund

2023-04-11

Bestseller med angeläget budskap. Elizabeth Zott är måhända inte den trovärdigaste karaktären (bra på typ allt, skitsnygg också, men helt omedveten om det) men som berättelsen har ett driv som får en att fortsätta läsa. Det kan inte ha varit kul att vara kvinna i USA på 60-talet...

Gabriella Idril

2023-03-22

En sann favorit! En bladvändare!

Det är 1960-tal i Kalifornien. Elizabeth Zott är inte en vanlig kvinna, hon drömmer om en karriär som kemist men synen på jämställdhet är inte något som syns på arbetet. Den enda som som ser och hyllar Elizabeth är stjärnforskaren Calvin. Livet är oförutsägbart och Elizabeth blir ensamstående mamma och stjärna i ett omtyckt matlagningsprogram, här lär hon inte bara ut hur man lagar mat utan även om kemi.

Det här är en underhållande bok på många sätt som även bjuder på djup, jämställdhet, humor, sorg, allvar och djup. Den belyser samhällsfrågor om hur livet såg ut för kvinnor - en kvinnas kamp att tas på allvar, jag gillar verkligen karaktären Elizabeth och hunden Halv sju. Jag är ändå lite kluven kring denna hyllade och omtalade bok, stundtals är den strålande och jag känner Wow och ibland så tappar boken mig helt så tyvärr är jag inte helt såld. Det som får mig att inte följa strömmen av hyllningar är att det ibland hoppar flera år i tiden och jag hänger inte med alls och att den ibland blir lite utdragen, men jag kommer ända minnas boken väl och känner att den gav avtryck på mig så när jag nu sitter här och reflekterar så växer boken i mina ögon.

Ann Ombäck

2023-01-22

Så himla bra!

@agneta_norrgard

2023-01-04

En av årets bästa romaner! En smart, underhållande och varm bok med karaktärer som berör och sätter spår. En läsupplevelse du inte vill missa!

Det är en fröjd att lära känna Elizabeth Zott, en färgstark och karismatisk kemist. Hon lever i Kalifornien under 1960-talet, arbetar på forskningsinstitut och drömmer om en karriär som kemist men som kvinna möter hon kraftigt motstånd. När hon slår igenom som tv-kock använder hon sin plattform för att inspirera och upplysa andra kvinnor om kemi, att ta plats och i jämställdhetsfrågor.

Det här är en fantastiskt charmig, njutfull och känslosam läsning. Huvudkaraktären Elizabeth är intelligent och normbrytande kvinna, en frisk fläkt som inspirerar och ger mig god energi. Tillsammans med sin kloka och ganska lillgamla dotter Mad och hunden Halv-Sju skapas en härlig dynamik. Romanen är mångbottnad, matnyttig och berör många viktiga ämnen.

Jag gillar språket, de fyndiga dialogerna och intrigens varma ton. Författaren varvar skickligt eftertänksamma funderingar med vassa kommentarer. Samhällsfrågor och kvinnors situation driver Elizabeth och påverkar hennes vardag. Romanen har allvarliga undertoner som blandas snyggt med dråpliga vardagssituationer.

Jessica Alvklinga

2022-12-25

Överraskande bra!
Älskar huvudkaraktären :)

Ulla Englund

2022-12-03

Maria Jacobsson

2022-11-25

En intressant bok om kvinnors roll på 60-talet. Huvudpersonen Elisabeth är en ovanlig kvinna som inte kan se eller förstå varför det görs skillnad på könen. Hon försätter sig i jobbiga situationer, men kanske banar hon också vägen för någon som kommer efter. Jag misstänker att hon har någon typ av autismdiagnos också. En varm bok med mycket hjärta och själ.

Mysig, rolig, hjärtevärmande, sorglig, motiverande samt tankeväckande.

2022-09-22

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Den här boken, Lektioner i kemi, är författaren Bonnie Garmus debutbok. Hon är född i USA, men bor numer i Storbritannien. Jag tyckte mycket om boken som är både rolig, gripande, humoristisk, lättläst, dråplig, välskriven, tankeväckande, och väldigt bra. Kan absolut varmt rekommendera boken.

Nina Gustafsson

2022-08-22

Vilken debut! Författaren väver in mycket av hennes egna identitet i denna briljanta debut om Elisabeth Zott, kärringen mot strömmen, på 50/60-talet i USA. Med en humoristisk ton får vi följa Elisabeths starka karaktär som utmanar det rådande hemmafruidealet. Medryckande, roligt och inspirerande.

Fullkomligt älskade denna bok! Från början till slut. Den blandar kvinnors situation på 60-talet med humor, sorg och relationer. Huvudrollen Elizabeth, forskare i kemi, är underbart härlig med (outtalade) autistiska drag, och hon låter sig inte trampas på. Måste ju ge beröm till översättaren också, eftersom det krävs en grym översättare för att få till ett sånt härligt språk. Bara läs denna pärla av debutanten @bonnie_garmus_author om du inte redan gjort det 🙏🏽♥️5/5!

Bokdjungeln

2022-08-14

Det här var en härlig och bra bok! Jag uppskattar att den tar upp kemi på ett lättsamt sätt och att den både innehåller glädje och sorg. Det gör mig också glad att huvudkaraktären är en stark kvinna som inte viker från sina ståndpunkter. Hon står upp för sig själv och stärker andra kvinnor genom att tro på dom och deras förmågor att kunna ta sig dit de själva önskar.
Lena Endre läser upp boken med  engagemang och rösten passar utmärkt för denna bok tycker jag.
Att detta är Garmus debut är fantastisk för boken håller en hög standard. Jag kommer absolut köpa boken i fysisk form för att även kunna läsa den.

Eva Pettersson

2022-07-29

Vilken fantastisk debut! Skriven med så mycket värme, humor och inlevelse.

2022-07-14

Rekommenderas varmt!
En uppfriskande, fantastisk, inspirerande, stundtals galen, intelligent, underhållande, mullrande, gripande och mycket tänkvärd roman.

Ville inte att boken skulle ta slut!

(1960-talet i en slags nytappning, tyvärr går förändringen framåt fortfarande extremt långsamt för kvinnor).

Therese A

2022-05-23

Fin berättelse om en kvinnas kamp för att bli tagen på allvar, och indirekt alla kvinnors kamp för att bli sedda. Hade kunnat fortsätta läsa mer om Elizabeth när boken tog slut

Kerstin Kolm

2022-05-08

Vilken galen, dråplig, pricksäker och allvarlig berättelse.