Leons bok

Leon Bialek är sjuttio år när hans fru Rakel dör. Utan barn är han ensam kvar med minnet av ett liv han inser saknat full mening. När det judiska sorgeåret är över tar han därför åter kontakt med Anna. Femtio år tidigare hade hon rasat in i Leons liv som den stora kärleken. Och också öppnat dörren till det svenska samhället. En värld som Leon med två förintelseöverlevande föräldrar mest sett på avstånd. Med Anna får Leon fira påsk och midsommar på riktigt. Och Anna får fira de judiska helgerna hemma hos Leons föräldrar. Kärleken och det ständigt pågående samtalet mellan Anna och Leon framstår som evig. Men det är ändå något som skaver. Leon vill få judiska barn. Måste få judiska barn. Och när Leon vid en middag med vännerna försäger sig en gång för mycket får Anna nog och flyr. Från Leon. Från Sverige. Femtio år senare har Leon fått insikt. Han måste få tag på Anna. Ge deras kärlek en...

I Leons bok möter vi Leon Bialek. När han var ung träffade han sin livs kärlek Anna, men livet med henne avbryts när hans judiska arv kommer mellan dem. Femtio år senare dör hans fru Rakel, och han känner det som att livet inte alls har haft den mening han hade hoppats att det skulle ha. Kanske är det Anna som har saknats? Han känner att han behöver hitta henne och ge kärleken en extra chans.

Leons liv som änkling tillsammans med tillbakablickar från livet med Anna och från livet med Rakel, väver samman en väl beskriven livshistoria för en man i sjuttioårsåldern med den bakgrund som Leon har.

Persongalleriet är litet, vilket egentligen bara är en fördel och förstärker känslan av meningslöshet i Leons liv. Alla vänner och äventyr verkar han ha haft under tiden med Anna och när Rakel gör intåg i hans liv blir det bara den judiska församlingen och vardag som gäller.

Jag är så kluven till den här boken. Dels tycker jag om den som en livsskildring med svårigheter att växa upp och också ställa bort sin egen lycka och önskningar till det som man tror förväntas av en, även om så kanske inte är fallet men dels har jag väldigt svårt för själva kärlekshistorien och Leon som karaktär. Det är något med hans obetänksamhet för vad andra tycker och tänker som jag inte riktigt kommer överens med. Även om han kommer på sig själv när han tänker tillbaka på relationen med Rakel och i och med det får lite upprättning och utvecklas som karaktär, han han inte riktigt sådana funderingar över hur han beter sig mot Anna när han, femtio år senare, som en ångvält brakar in i hennes liv igen och ringer under dygnets alla timmar. Den hopplösa romantikern i mig vill så gärna tycka om känslan i att återfinna sin ungdomskärlek på ålderns höst, men tyvärr blir det lite pannkaka för mig eftersom det känns som att Anna inte har särskilt mycket val.

Men, med det sagt, skulle jag gladeligen läsa en fortsättning, eftersom den här boken slutar precis i det som känns som en början och jag tycker om Francke Rodaus skriftspråk. Den här debuten lovar gott inför fortsättningen.

I Leons bok av Gabriel Francke Rodau finns en saklig ton som låter mig känna sinnligheten bakom berättelsens ord och handlingar så djupt och innerligt. Det är så vackert, med så mycket vemod. Det är en berättelse som går rakt in i hjärtat. Leons bok kommer stanna kvar hos mig länge.

Leon växer upp med moderns förväntningar på att hålla fast vid det judiska samtidigt som fadern strävar efter att han ska uppföra sig ”svenskt”.
Där finns en ständig beredskap, ett outtalat planerande för en oviss framtid där allt kan hända igen och igen. Som enda barn till två förintelseöverlevare blir en önskan om att Leon ska föra vidare det judiska arvet snarare ett krav.

I kläm mellan Leons och föräldrarnas vilja hamnar Anna, som är kärlek och framtidsdrömmar. I stället gifter sig Leon med Rakel som är vacker, välbärgad och framför allt judisk. De får ett liv som är stolt, men stukat. Och fyllt av sorg över barnen som aldrig kom. Den sorgligaste sorgen. Den som splittrar. Inte sammanfogar.

Leon blir änkling. Hur länge han egentligen har varit ensam vet han inte men han tar sig igenom sorgeåret innan han bestämmer sig för att ringa Anna.
Nästan femtio år senare finns känslan kvar. Den där som kan fylla Leon med kraft bara hon säger hans namn. Och parallellt finns sorgen, så stark, över allt som aldrig blev.
Samtalen börjar försiktigt, trevande, sökande efter vad den andra egentligen vill.
Sedan mer direkta. Jag vill. Träffa dig, älska dig, leva med dig. Vill du?
Leon åker till Köpenhamn, till Anna där hon är nu. Det är inte enbart enkelt, men det är rätt. För den framtid som finns kvar är deras gemensamma.

2021-10-03

Alltså, vilken bok! En oerhört vacker kärlekshistoria om två människor som möts igen sent i livet efter att ha skilts åt femtio år tidiga.

Leon är son till överlevare från andra världskriget och förintelsen. Hans föräldrar har förväntningar och förhoppningar och det styr Leons val som han gör i livet. Föräldrarna accepterar aldrig Leons stora kärlek, Anna eftersom hon inte är judinna utan de vill att han ska träffa en judisk kvinna istället. Och det gör Leon. Anna försvinner ur hans liv och Leon träffar Rakel istället. En kvinna han lever med i femtio år tills hon dör, men tyvärr får de inga barn. Vilket är en stor sorg!

Leon sörjer sin fru men har aldrig glömt Anna, sin stora kärlek. Han tänker på allt som inte blev, på det han saknar och inser att han måste kontakta Anna igen.

Berättelsen är så vacker, avskalad och fylld med värme. Berättelsen handlar om
den stora kärleken och hoppet om att det inte ska vara försent, även om det har gått lång tid sedan de sågs.

Leons bok är en berättelse som berörde mig starkt. Ett otroligt fint språk som gör historien så levande. Det här är en bok jag sträckläste, ville inte lägga den i från mig. Ville inte att den skulle ta slut.

𝙻𝚎𝚘𝚗𝚜 𝚋𝚘𝚔 är en bok jag rekommenderar varmt

Leon är 70 år när hans fru Rakel dör. De får aldrig några barn så nu är han helt ensam och livet saknar mening. Efter att det judiska sorgeåret är över så tar han kontakt med Anna - 50 år har gått men Leon har aldrig glömt Anna som var hans första stora kärlek…

Wow vilken bok! Denna berättelse går rakt in i hjärtat. Boken är en lågmäld stark kärlekshistoria som har ett långsamt tempo, trots att jag har svårt att läsa böcker som är skrivna på detta sätt så dras jag in och kan inte släppa boken - det blir en riktig bladvändare. Språket är så vackert och hela boken känns så äkta, emotionell, naken och fylld av känslor. En strålande bok som väcker känslor och berör på djupet.