Leona. Utan mänskligt värde

Rogneby, Jenny

| 2017

En psykiskt sjuk kvinna blir påkörd av ett Arlanda Express-tåg vid Karlbergs station. Allt tyder på att det rör sig om ett vanligt självmordsförsök, men snart upptäcker man att den sargade kvinnan även har andra skador än de hon ådragit sig vid tågolyckan ? hon saknar en njure! När sedan en hemlös tiggare rasar ihop blodig mitt på Sergels torg och även han saknar ett organ förstår man att en grupp hänsynslösa gärningsmän satt i system att plundra samhällets mest utsatta människor på kroppsdelar.Leona Lindberg, den skickliga och okonventionella utredaren på Citypolisen, får ärendet på sitt bord, och spåren leder henne till en mycket skitig verksamhet. Leona känner sig ovanligt engagerad i sitt arbete, samtidigt som hon ställer sig fullständigt frågande till att hennes överordnade ser henne som aktuell för en ny chefsposition. Själv har hon nämligen fokus på annat håll. I sin strävan efter...

Jan Banan

2021-06-11

Jag gillar Leona-böckerna trots att de är orealistiska. Hon är en skön karaktär som tilltalar. Som vanligt otroligt bra inläst av Angela Kovacs

2020-06-12

Rogneby skriver riktigt bra. Och jag gillar att Leona säger ifrån samt kräver lite civilkurage och ifrågasättande. Men det som för mig gör att jag inte fullt ut kan tycka om boken som jag annars skulle ha gjort är den stress och det obehag jag känner av dubbelspel. Nej jag tycker om att poliser följer lagen, sen får de gärna vara människor med brister.

Detta är del 3 i serien Den var bra & spännande & gick helt enkelt inte att lägga ifrån sig.Leona är en TOPPEN polis med en härlig attityd 😁
Nu till nästa del, Del 4

Karin Andersson

2019-01-05

Actionbok med den iskalla Leona.

2018-11-02

Tre stjärnor för det rappa berättande och spänningen. Men hela tiden är det en bitter bismak av att huvudpersonen är polis och bär sig åt som en gangster. Det känns inte trovärdigt även om det är dramatiskt.

Katarina Nord

2017-11-05

Inte riktigt lika bra som de andra men dock bra!

2017-09-25

Utan mänskligt värde är den tredje boken om polisen Leona. Den första boken heter Tärningen är kastad och den andra boken heter Alla medel tillåtna. (Länkarna går till mina recensioner av böckerna). Böckerna kan läsas fristående från varandra. Men som alltid så tycker jag definitivt att man ska läsa en bokserie ifrån början, för störst behållning och läsupplevelse.

Jag tyckte mycket om dom två första böckerna, och jag tyckte lika mycket om den här tredje boken. Leona är ju en väldigt speciell polis, och det är ju alltid roligt med lite annorlunda karaktärer.

Utan mänskligt värde handlar bland annat om stöld av kroppsdelar av utsatta människor, och är både lättläst och spännande.

Rekommenderar absolut böckerna om Leona. Och jag hoppas på att det kommer även en fjärde bok om henne.

Petri

2017-08-12

Kanon! Grymt spännande!! Bästa boken i serien.