Leona. Ur aska i eld

Rogneby, Jenny

Sex ungdomar hittas döda efter en häftig brand på Skeppsholmen i Stockholm. Utredaren Leona Lindberg kopplas in på fallet, och en förundersökning om mordbrand inleds. När ännu en våldsam brand bryter ut på Centralstationen mitt i rusningstid uppstår fullständigt kaos. Många skadas och dödas. Bränderna följer ett otäckt mönster och den enda överlevande som vet bakgrunden är en sextonårig flicka som ligger nedsövd, svårt brännskadad på Karolinska sjukhuset.Leona inser att ungdomarna har lockats in i en livsfarlig självmordslek som sprids via nätet. För att förhindra att fler dör måste hon snabbt ta reda på vad den går ut på, vem som kan tänkas ligga bakom, och var nästa brand kan komma att ske.Samtidigt fortsätter Leona sitt dubbelliv med en fot på var sida om lagen. Omständigheterna har tvingat henne att ligga lågt under en tid, men nu står hon i begrepp att sätta en ny plan...

Rebecka Nyman

2020-11-30

Jag har länge väntat med att börja läsa hennes böcker, varför vet jag inte utan det har bara blivit så. Brukar sällan gilla karaktärer som ska bryta mot normer och vara superannorlunda mot andra människor. Blir oftast så överdrivet tycker jag. Denna bok gillade jag extremt mycket och var långt ifrån vad jag förväntade mig. Högsta betyg och det är det inte många böcker som får! Jag gillar sättet hon berättar på och jag gillar det smått annorlunda med att i en deckare berätta från jag-perspektiv då det känns som att det ofta annars är ur ett tredje perspektiv. Detta ger boken lite annan känsla, lite mer intimt. Den gick snabbt att läsa och berättelsen hade bra fart framåt. Jag kommer definitivt läsa mer av henne.

2020-02-05

Rogneby skriver ju rappt och bra och intrigen är det inget fel på, men... Jag har väldigt svårt att ta till mig huvudpersonen Leona. Hon gör för mycket fel och har för konstig bakgrund för att jag ska gilla detta.

2019-07-11

Inte alls lika bra som de tidigare.

Den var spännande, Bra & det var hemskt med allt brinnand & alla självmord

2019-02-18

Nja, jag tror att jag börjar tröttna på Leona och hennes torftiga tugg och känslolöshet. Hon bara upprepar sig själv. Och det börjar bli trist nu. Dags för lite utveckling eller en ny hjältinna i en annan serie, för jag gillar ändå Jennys sätt att skriva.

Mörk, stark & spännande!

2019-02-04

Leona – Ur aska i eld är den fjärde boken i serien om polisen Leona Lindberg. Jag har läst alla dom tre tidigare böckerna i serien, och tyckt mycket om dom alla. Här är länkar till mina recensioner om böckerna, i den ordning som dom har getts ut: Tärningen är kastad, Alla medel tillåtna, och Utan mänskligt värde.

Och den senaste boken om Leona, Ur aska i eld, gjorde mig absolut inte besviken. För den var minst lika bra som dom tidigare böckerna.

Boken var spännande, lättläst, otäck, och bra. Och jag ser redan fram emot nästa bok. För även om boken var avslutad, så var det ändå några cliffhangers.

Karolin L

2019-01-26

Jag tycker den var spännande och höll ett bra tempo. Även intressant hur Leona och hennes relation till familjen utvecklas. Enligt min mening är denna bok den bästa hitintills.