INFORMATION

Martin Amis

| 1995

Once close friends, writers Gwyn Barry and Richard Tull now find themselves in fierce competition. While Tull has spiralled into a mire of literary obscurity and belletristic odd jobs, Barry's atrocious attempts at novels have brought him untold success.

2016-10-16

Det här var första gången jag läste Martin Amis. Innan jag valde den här boken kikade jag runt lite: här på Boktipset och på några andra ställen. Bestämde mig för att läsa Information, lånade boken på biblioteket. Den är verkligen omfångsrik, stora textmassor, skildrar människorna väldigt närgånget och som helhet en mycket mörk berättelse. Kanske skulle jag välja ordet dyster istället? En annan ingång till boken är att den handlar, i stora drag, om två författare. Alltså en författare som skriver fram en historia om två personer som har samma yrke som honom själv. I det här fallet en som är framgångsrik och den andre dess motsats. Avundsjuka uppstår. Har författaren själv upplevt det här? På nära håll? Sen tror jag själv att det till stora delar handlar om bitterhet. Den mindre lyckade författaren känner sig orättvist behandlad. Och han straffar inte bara omgivningen med anledning av det, utan också sig själv.