Le Père Goriot

| 1972

Flag from fr

Fredrik Umark

2023-02-20

En roman utan handling, dock kan man lätt leva sig in i miljön på pensionatet

Lars Andersson

2017-01-22

Henry James var inspirerad av den här romanen när han skrev 'Washington Square'. Jag har läst Balzacs roman tre gånger - den är underbar.

Zack Simone

2016-08-11

Kul att vara i Paris på 1800-talet, helt klart. Det är behållningen med Balzac. Annars är det inte så värst mycket mer. Det är början av den moderna litteraturen. Det är historia. Men det är intrigrikt, skvallrigt och lite överdrivet. Som Dostojevskij utan de brillianta omvärldsanalyserna och djuppsykologiska/existentiella aspekterna.

Lars Willfors

2013-08-01

Bret Easton Ellis för 1850-talet? Med åtta års perspektiv minns jag bara de stilistiska märkligheter som min föreläsare försökte uppmärksamma oss uttråkade studenter på. Balzac fastnade aldrig riktigt för mig.

C L

2012-10-23

Nej inte alls en Balzac mys stämma - tryckte mig igenom boken!

Linda Åslund

2011-12-08

En bok som växer när man kommit igenom ganska omständliga beskrivningar i början. Nyttig läsning för nutidens curlingföräldrar och/eller curlingbarn ... vad är viktigt i livet, egentligen? Önskar att den skulle komma ut i nyutgåva, den var så mycket mer än jag hade väntat mig utifrån det omslag och de illustrationer jag såg. Fast jag gillar inte att inte få veta hur det går för vissa av personerna, som till exempel Victorine ... Hade det inte varit så länge sedan den var skriven så hade jag sett fram emot uppföljaren. =)

Kamali 

2011-10-12

Sorgliga berättelser är nog det bästa jag vet. Inget kan få mig att deppa ihop så totalt som berättelser om när någon stöttar och kämpar för någon de älskar men bara tas för given av denna.

Elisabeth E

2011-04-09

I början lutade det mot att den skulle få en fyra i betyg men den tappade mot mitten för att sedan bli bättre mot slutet. Slutbetyget blir dock 3+. Sorglig historia om pappa Goriot och hans döttrar som bryr sig mer om pengar än om sin far.

Jenny Stenberg

2010-10-06

Läste i femton-års åldern så jag vet inte riktigt om jag minns den rätt längre.