Le Nausee

| 1998

Flag from fr

Mikaela86

2021-06-14

Äcklet är verkligen en läsupplevesle. Den må ha en bit någonstans i mitten som var lite tråkig men i övrigt är den suverän. Den får en att tänka kring ens existens, vilket väcker både jobbiga och bra känslor. Slutet är fantastiskt.

F R

2020-12-10

Lite pratig i början men den tar sig efter ett tag. Kanske ingen bok man måste läsa.

Alva Brogren

2017-02-16

Philip Malm

2017-01-18

Bra bok, men ojämn. Första halvan av boken vacklande, men avslutas på ett fantastiskt sätt.

2015-10-02

har svårt att bestämma mig för vad jag ska tycka. Bitvis rycks jag med och gillar verkligen boken. Bitvis blir den lite trög och intetsägande. Antoine Roquentins betraktelse på sig själv och sin omvärld med ständigt ökat äckel är fantastiskt skrivet men samtidigt har jag lite svårt att förstå vad Sartre vill säga med berättelsen. Språkligt fulländad. Tidvis lite tung och händelsefattig. Stark 3:a

A Grimner

2015-05-15

Helt och hållet jättetråkig är den inte, men nästan. Språket är fint men jag kan känna att det blir många meningslösa redogörelser för saker i omgivningen som inte har något vidare sammanhang med varken varandra eller huvudpersonen. I början kan man ha överseende med detta, men efter ett tag övergår överseendet till en suck och det blir tyvärr rimligt att hoppa över en eller flera sidor för att komma till något vettigt avsnitt istället.

De extentiella diskussionerna väger upp till viss del men blir ibland riktigt snåriga och pratiga. Det finns en del höjdpunkter men jag hade genom hela läsningen en stark känsla av att själva handlingen hade kunnat göras mycket mer intressant. Men befinner man sig i en period i livet då man själv kan identifiera sig med Äcklet är detta helt klart en väldigt läsvärd bok.

Lo Lindström

2013-07-14

Det känns som jag missar något. Men jag läste den, och blev bara uttråkad. Jag har tyckt väldigt bra om allt annat jag läst av Sartre, men Äcklet förblir lite utav ett mysterium. Och en besvikelse. Kanske måste jag ge den en ny chans en dag, för att se om jag bara missade något den där första gången. Jag hoppas det. Vill älska den. Men gör det ej.

D

David Nilsson

2012-12-08

ZzzzzZZZzzzz

Sara Wall

2012-06-16

Helt fantastiskt språk i vilket Sartre får varje ord att lysa. Tankar och känslor är också så oerhört rena och tidlösa att jag kan läsa dem om och om igen utan att någonsin tröttna. Handlar dock inte om så mycket mer vilket blir lite tråkigt i längden för min del.

Samuel Malm

2012-06-10

Är så fullständigt fenomenalt jävla helvetiskt bra! En bok jag alltid vill läsa, men har självbehärskning och en trave olästa böcker.
Bästa scenen är på cafét, när han inte kan vrida på nacken. Sartre beskriver det så äckligt bra! Så läs det sakta och njut!

Evert Nilsson

2012-05-04

Inte för inte som Sarte blev en ikon som fick nobelpris men vägrade ta emot det. Äcklet är en äckligt bra bok!

Nicole Persson

2011-10-06

Denna är underbar!

Ola Hellsten

2011-08-29

Ytterligare ett verk avklarat i kategorin "böcker jag borde ha läst för längelängesen, men inte fått ändan ur vagnen att ta mig an förrän nu". Som så många andra böcker i den kategorin är känslan att jag nog tyckt om den bättre om jag hade läst den för längelängesen. Typ under min gymnasietid för 20 år sedan.

Karl Nordström

2010-11-10

Thought it lost a bit of it pace in the end, but that might just be me

Anders Nilsson

2009-10-10

Nja. Jag tycker den här boken skriver läsaren för mycket på näsan.

Nils Gerdes

2009-06-13

relativt trög både här och där, mellan dessa partier briljerar JP dock gång på gång med sjukkt skarpa formuleringar.

Carina Rydberg

2009-05-06

... fast det var på svenska jag läste den, och då heter den som sagt Äcklet.
Jag läste den här boken under min gymnasietid, och när jag berättade för min lärarinna i filosofi att jag just avslutat den, så frågade hon: Begrep du någonting?
Gjorde jag det? Och i så fall vad? Minns inte vad jag svarade, och minns inte vad det var jag möjligtvis begrep. Men vad jag minns är att jag inte kunde lägga den ifrån mig, och det slår mig nu att jag faktiskt måste läsa om den här boken, för att ta reda på vad det var jag blev så fascinerad av. Under tiden ger jag den samma betyg jag gjorde som gymnasist: en femma.

Carina Rydberg

2009-05-06

... fast det var på svenska jag läste den, och då heter den som sagt Äcklet.