Le Nausee

| 1998

Flag from fr

Mikaela86

2021-06-14

cklet r verkligen en lsupplevesle. Den m ha en bit ngonstans i mitten som var lite trkig men i vrigt r den suvern. Den fr en att tnka kring ens existens, vilket vcker bde jobbiga och bra knslor. Slutet r fantastiskt.

F R

2020-12-10

Lite pratig i brjan men den tar sig efter ett tag. Kanske ingen bok man mste lsa.

Alva Brogren

2017-02-16

Philip Malm

2017-01-18

Bra bok, men ojmn. Frsta halvan av boken vacklande, men avslutas p ett fantastiskt stt.

2015-10-02

har svrt att bestmma mig fr vad jag ska tycka. Bitvis rycks jag med och gillar verkligen boken. Bitvis blir den lite trg och intetsgande. Antoine Roquentins betraktelse p sig sjlv och sin omvrld med stndigt kat ckel r fantastiskt skrivet men samtidigt har jag lite svrt att frst vad Sartre vill sga med berttelsen. Sprkligt fullndad. Tidvis lite tung och hndelsefattig. Stark 3:a

A Grimner

2015-05-15

Helt och hållet jättetråkig är den inte, men nästan. Språket är fint men jag kan känna att det blir många meningslösa redogörelser för saker i omgivningen som inte har något vidare sammanhang med varken varandra eller huvudpersonen. I början kan man ha överseende med detta, men efter ett tag övergår överseendet till en suck och det blir tyvärr rimligt att hoppa över en eller flera sidor för att komma till något vettigt avsnitt istället.

De extentiella diskussionerna väger upp till viss del men blir ibland riktigt snåriga och pratiga. Det finns en del höjdpunkter men jag hade genom hela läsningen en stark känsla av att själva handlingen hade kunnat göras mycket mer intressant. Men befinner man sig i en period i livet då man själv kan identifiera sig med Äcklet är detta helt klart en väldigt läsvärd bok.

Lo Lindstrm

2013-07-14

Det knns som jag missar ngot. Men jag lste den, och blev bara uttrkad. Jag har tyckt vldigt bra om allt annat jag lst av Sartre, men cklet frblir lite utav ett mysterium. Och en besvikelse. Kanske mste jag ge den en ny chans en dag, fr att se om jag bara missade ngot den dr frsta gngen. Jag hoppas det. Vill lska den. Men gr det ej.

David Nilsson

2012-12-08

ZzzzzZZZzzzz

Sara Wall

2012-06-16

Helt fantastiskt sprk i vilket Sartre fr varje ord att lysa. Tankar och knslor r ocks s oerhrt rena och tidlsa att jag kan lsa dem om och om igen utan att ngonsin trttna. Handlar dock inte om s mycket mer vilket blir lite trkigt i lngden fr min del.

Samuel Malm

2012-06-10

r s fullstndigt fenomenalt jvla helvetiskt bra! En bok jag alltid vill lsa, men har sjlvbehrskning och en trave olsta bcker.
Bsta scenen r p caft, nr han inte kan vrida p nacken. Sartre beskriver det s ckligt bra! S ls det sakta och njut!

Evert Nilsson

2012-05-04

Inte fr inte som Sarte blev en ikon som fick nobelpris men vgrade ta emot det. cklet r en ckligt bra bok!

Nicole Persson

2011-10-06

Denna r underbar!

Ola Hellsten

2011-08-29

Ytterligare ett verk avklarat i kategorin "bcker jag borde ha lst fr lngelngesen, men inte ftt ndan ur vagnen att ta mig an frrn nu". Som s mnga andra bcker i den kategorin r knslan att jag nog tyckt om den bttre om jag hade lst den fr lngelngesen. Typ under min gymnasietid fr 20 r sedan.

Karl Nordstrm

2010-11-10

Thought it lost a bit of it pace in the end, but that might just be me

Anders Nilsson

2009-10-10

Nja. Jag tycker den hr boken skriver lsaren fr mycket p nsan.

Nils Gerdes

2009-06-13

relativt trg bde hr och dr, mellan dessa partier briljerar JP dock gng p gng med sjukkt skarpa formuleringar.

Carina Rydberg

2009-05-06

... fast det var p svenska jag lste den, och d heter den som sagt cklet.
Jag lste den hr boken under min gymnasietid, och nr jag berttade fr min lrarinna i filosofi att jag just avslutat den, s frgade hon: Begrep du ngonting?
Gjorde jag det? Och i s fall vad? Minns inte vad jag svarade, och minns inte vad det var jag mjligtvis begrep. Men vad jag minns r att jag inte kunde lgga den ifrn mig, och det slr mig nu att jag faktiskt mste lsa om den hr boken, fr att ta reda p vad det var jag blev s fascinerad av. Under tiden ger jag den samma betyg jag gjorde som gymnasist: en femma.

Carina Rydberg

2009-05-06

... fast det var p svenska jag lste den, och d heter den som sagt cklet.