Le maître des illusions

Tartt, Donna

| 2012

Underbar bok med invecklade skeenden och vänskapsrelationer som förändras, om planerandet och genomförandet av ett mord på en nära vän och om reaktionerna och känslokvalen därefter.

Ida Fäldt

2024-01-02

Tartt gör en aldrig besviken. Bra bok, rekommenderas. Önskar jag hade upptäckt Tartt som tonåring.

Ida Fäldt

Niclas Winberg

2023-10-05

Charlotta A

2022-12-13

Bästa boken. Humor, mörker, underbara miljöer. Tartt kan VERKLIGEN skriva. Mycket välskriven.

Isabella Lindegård

2022-07-07

Trots att den stundvis är lite seg är den ju en klassiker som jag tycker alla borde läsa. Annorlunda och gripande på något sätt.

Filip Fred

2020-10-24

Jag gillar denna typ av perspektiv. Jag tyckte dock att epilogen var onödig. Mystiken i boken, eller känslan av att det pågår en historia bakom bokstäverna som vi inte får tillgång till gjorde stort intryck på mig. Jag kan tycka att karaktärsutvecklingen på Richard var lite blaha, men en bok som var värd att läsa. Om Brott och straff och the Perks of Boeing a wallflower hade fått ett love child hade det varot denna bok.

Siri Palmgren

2020-09-10

Den här boken är oförglömlig om den läses vid rätt tillfälle. Helst under universitetsåren!

Erika Granholm

2019-12-28

Jag tyckte bättre om den vid den här omläsningen än första gången jag läste den. Vissa partier blir lite sega, men annat är otroligt bra.

linda blanckert

2019-11-28

Den började lovande men blev lite väl långrandig från mitten till slutet. Kunde gott ha kortats ned 200 sidor.

Anders Jansson

2019-09-10

En bra och mycket välskriven bok med en spännande storyline och bra både person- och miljöbeskrivningar. En underbar läsupplevelse och ett språkligt mästerverk.
Den skulle dock ha blivit ännu bättre om den kortats ner något. Är lite väl lång och blir smått seg på sina ställen. Känns till exempel som att en del av Richards egna tankegångar upprepas ibland utan anledning.

Anders Jansson

2019-09-10

Madeleine Witt

2019-07-18

Bra bok!

Bästa

Lisa Rågdahl

2019-06-28

Historien utvecklas långsamt men behagligt. Man blir nyfiken på hur historien ska sluta och vill fortsätta läsa. Ville inte att boken skulle ta slut.

Lisa Rågdahl

2019-06-28

Å

Åsa Parke

2019-06-26

O

Anna Ericsson

2019-05-08

Fantastisk bok. Storyn känns levande från början till slut och jag som läsare relaterade till huvudkaraktären. Sköna vändningar. Det var ett rent nöje att läsa den här och jag kommer garanterat att göra det igen.

Hanna Fries

2019-01-03

Mycket underhållande. Fastnade och sträckläste med njutning.

Anna-klara

2018-11-27

Läst om flera gånger

Karin Johansson

2018-08-31

Inte min typ av bok.

Hanna Melin

2018-08-10

Åh. Henry, Charles, Camilla, Francis och Bunny. Jag vill aldrig mer göra något annat än att läsa grekiska, dricka vin och spela piquet, euchre, bezique med de här människorna. För evigt. Fem glimrande karaktärer som egentligen är alldeles för bra för Richard. Julian, som är den upphöjda, fantastiska katalysatorn för hela romanen visar sig vara en feg skitstövel i slutet, men det gör ingenting. Det var värt det. Ni som ville läsa en deckare eller kriminalroman, backa nu. Den hemliga historien är ingenting för er.

2016-02-17

Jag vet inte när jag första gången hörde talas om Den hemliga historien, förmodligen var det när jag började läsa bokbloggar. Samtidigt som jag blir väldigt skeptisk när en bok tokhyllas så kan jag ju inte låta bli att bli nyfiken. Trots att jag hört så mycket om den så hade jag ingen aning om vad den handlade om, något om universitet var det enda jag kände till, så hela handlingen kom som en överraskning. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/02/den-hemliga-historien-av-donna-tartt.html

Nina Gustafsson

2016-01-13

Hur huvudpersonernas agerande påverkar deras relationer och psyke. Mycket välskriven, precis som Steglitsan. Men båda är också lite väl långa och hade vunnit på att kortas ner en tredjedel.

Lars Willfors

2015-10-19

Bland det bästa jag läst.

maria görts

2015-09-20

Läste ej ut. För lik Pessl.

Amalia Stenberg

2015-06-27

Lite väl utdragen med långa dialoger och människor som man inte riktigt kan sympatisera med. Jag föredrog "steglitsan" framför den här och ville bara att eländet skulle vara över. Absolut läsvärd om man klarar förfallet och ångesten. Fantastiska miljöbeskrivningar!

Camilla Nilsson

2015-06-07

INNEHÅLLER SPOILERS!

Gud, vilken spännande bok detta visade sig vara! Den började lite segt och jag hade svårt att ta mig in i den, men när den väl fastnat så ville jag spendera varje vaken stund med att läsa den. Det var kanske inte så mycket på grund av händelser händelserna, som i grunden var rätt få men djupa, precis som personerna. Vilka personligheter som verkligen har fastnat hos mig. Henry i mitt <3 alltså, trots hans anti-sociala, snobbiga och smått psykopatiska drag. SPOILER! När jag hade läst klart så tänkte jag att den här boken inte enbart handlar om grekisk kultur och en krets av unga människor som hyllar dess ideal, så pass att det leder till både ett och två mord, utan att det rör effekterna på varje enskilt psyke av att leva med dessa handlingar. Alla påstod att de kände sig fria av vad de hade gjort men i grund och botten förgjorde det dem - Charles blev alkoholiserad, Richard för alltid traumatiserad, Henry tog livet av sig och Camilla förlorade båda de hon höll av mest. Deras öden blev tragiska spillror av vad de hade kunnat uppnå, men samtidigt kan man ju påstå att de var förstörda från grunden (vilket ledde till att de var kapabla att göra det de gjorde). Rikemansungar som aldrig känt sig sant levande, nonchalanta och elitistiska - gömda bakom en mask av dekadens och flykt - men i grunden stumma, till både kropp och själ. Fascinerande läsning som jag kommer ha svårt att släppa på ett tag.

Sanna Carlborg

2015-05-15

En svag trea. Början verkade så lovande och poetisk, men bokens höjdpunkt kommer alldeles för tidigt. Det blir en långrandig berättelse med samma karaktärer, ett mord som man som läsare vet ska ske från allra första början, alldeles för mycket slentrianmässigt missbruk, för många psykopater och seriefigursartade personskildringar. Vad är det egentligen folk tycker är så himla stort med denna roman (förutom dess tjocklek)?

Maria Svedman

2015-05-01

I början seg men sedan fängslas man av karaktärerna och en underliggande mystik. Vacker på något sätt.

Kristina Blom

2014-12-25

Fastnade inte, tråkig,har inte läst ut den.

2014-09-20

Otroligt fascinerande, inte minst språket. Var hittar hon alla ord? I ärlighetens namn kunde man nog ha varit utan en del, men historien drivs ändå hela tiden framåt. En otäck skildring av hur ungdomar på college lever med sprit och droger, kan det verkligen vara/ha varit så? Men i grunden är det ju ett tätt drama om mänskliga relationer och snedtändningar.

Karin Granander

2014-09-12

Så bra författare. Har ett fantastiskt fint berättande och språk, som ger ett sug i berättelsen, som man följer med i. Själva historien som är intressant, men den är inte det fantastiska utan sättet hon berättar -skriver på, man saknar det när man läst ut boken och om man börjar i en deckare efter så blir språket där otroligt torftigt o banalt. Kanonbok.

Joakim Roos

2014-08-19

Några hundra sidor för lång, men samtidigt en i stort sett oavbrutet fängslande och spännande bok. Hade den varit lite mer koncentrerad hade den fått en femma.

Maria B Hansson

2014-05-20

Otroligt hajpad bok har jag förstått efteråt. Själv tyckte jag om miljöskildringarna, persongalleriet och språket. Men den hade vunnit på att kortas ner med åtminstone en tredjedel. Tempot var gäsp-lågt ibland och jag bläddrade förbi flera sidor.

Elin Nilsson

2014-05-03

Universitetsmiljöporr. Varför kan inte alla böcker utspela sig i skolmiljö i New England? Och ha karaktärer man blir vansinnigt kär i och besatt av? Med stora doser av antika språk, orgier och dramatik. Kvalar lätt in på topp tio av allt jag läst i livet.

Anders H

2014-04-21

En av de mer ointressanta böcker jag läst. Jag förstår inte alla de höga betyg den fått. Oändliga dialoger som inte för historien framåt och en, på det hela taget, ointressant story.

Marc Moore

2014-04-02

Stor besvikelse. Med störst sannolikhet den sämsta boken jag läst på ett år. Skriven av en författare som uppenbarligen gillar att skriva men har mycket litet att säga, historien är tunn och ointressant.
Detaljerna sprider ut sig i all oändlighet och bidrar inte till att föra någon historia framåt. Detsamma får sägas om de högtravande dialogerna, måste faktiskt erkänna att det är en bedrift att kunna skriva såpass långa och ointressanta dialoger. Hela boken känns mest som en intellektuell egotripp för författaren själv.

emilia bornestav

2014-03-18

Svårt att hitta en bok som kan förvilla och trollbinda en som "Den hemliga historien" gör. Har aldrig tidigare (om man bortser från Murakamis böcker) läst en bok med ett så rikt innehåll. Otroligt sorglig och hemsk berättelse på många sätt, men på sättet miljöerna beskrivs och berättelsen i sig så är den fantastisk! Läs den!

Izabela Horn

2013-10-20

En riktig pärla till bok. Richard börjar på college och lär känna en krets ungdomar som han fascineras av. Tillsammans börjar de experimentera med droger, gamla ritualler och en dag går något riktigt snett . Längesedan jag läste så bra bok.

Maria B Hansson

2013-08-12

Olycksalig historia om några ungdomar som gick för långt. Vackert språk och detaljerade beskrivningar - nästan för detaljerade för min smak. Jag fann mig själv skumläsa långa stycken ibland med en känsla av "men kom till SAKEN då!". Trots det läste jag boken till slut för att få reda på hur det skulle gå för Richard, Henry och de andra.

Helena S

2013-07-25

Har lite svårt att förstå varför denna bok är så rosad. Den är väl rätt så bra... men jag tyckte inte den var så speciell. Även om det är bra personbeskrivningar tycker jag huvudpersonerna är ganska osympatiska. Det gör att jag har svårt att riktigt leva mig in i berättelsen.

Louise Ö

2013-06-30

Fantastisk!!

Fanny Gunnarsson

2013-06-23

Missförstå mig rätt – jag gillar den, men älskar inte. När jag nu sitter här mitt i skrivk(r)ampen och försöker få till en recension så fann jag någon som sa exakt det jag försökte formulera: ”Vissa böcker önskar man att man läst för 10-15 år sedan och det här är en sådan bok”. Precis så är det! Jag ser vad jag skulle ha älskat för, i mitt fall, 15-20 år sedan. Den hemliga historien hade säkerligen varit en av mina favoritböcker. Då. Jag hade varit en del av hajpen. Då.

Läs mer här: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/03/10/den-hemliga-historien/

Carina Svensson

2013-03-31

Jag hade mycket höga förväntningar på boken, men de infriades tyvärr inte! Kanske skulle jag ha gillat den bättre om jag läst den mer sammanhängande? Den tog mig närmare två månader att läsa ut. Hann parallellt läsa ut drygt tio andra böcker, som lockade mer. Boken borde ha kortats ned iallafall hundra sidor. Kan inte ge den mer än en stark trea.

Maria T

2013-03-09

Läst som ung och tyckte den var fantastisk då. Undrar om den hållet?

Solveig Lindkvist

2013-01-02

Man blir helt fängslad och kan inte sluta läsa!

Henry och Francis. Camilla, Charles, Bunny. Och Richard. Personerna som Den hemliga historien kretsar kring och som jag heller inte kunnat få ur tankarna sedan den lästs ut. Jag läste en recension där boken totalsågades, bland annat för att karaktärerna inte är älskade av författaren (enligt recensenten) och jag förstår inte ett dugg. Det här kan vara en av de bästa personbeskrivningarna jag läst, med otroligt spännande karaktärer som man vill veta så mycket mer om än vad som skrivs ut i boken. Jag hade visserligen förväntat mig något annat. Lite mer Sofies värld-liknande tankegångar, en annan sorts hemlig historia än den som visas upp. Men jag blev inte besviken - snarare tvärtom.