Äldre dam med onda avsikter

Tursten, Helene

Underskatta aldrig en äldre dam! Maud är allt annat än den snälla och försynta lilla tant hon verkar vara. Hon är 88 år, vid god vigör och hjärnan är kristallklar. Ingen tror den gamla damen om något ont. De skulle bara veta   Maud har varken familj eller vänner och bor ensam i en paradvåning i Göteborg. Hon reser ofta och däremellan sitter hon i sin antika fåtölj och surfar på nätet. Det är ett ensamt liv, och det är så hon vill ha det. När någonting stör hennes lugna tillvaro gör hon vad som helst för att bli av med problemet. Mauds höga ålder är en suverän förklädnad, och hon använder sig gärna av att spela senil, döv och rörelsehindrad för att hänsynslöst eliminera den som stör henne.Äldre dam med onda avsikter innehåller fem spännande och underhållande historier, där Maud tar itu med störande grannar, en lycksökande fästmö och en girig antikvitetshandlare.

Ulla Englund

2021-11-22

23/11 2021

My.loved.books

2020-08-05

En dam med krut, ett jäklar anamma och en känsla av att vara oslagbar… Samt en ”liten” släng av mordlystnad!

Den här boken innehåller fem berättelser och är en Fantastisk liten bokpärla!

Vi får träffa den något egensinniga damen Maud och hennes önskan att försöks leva livet hon Alltid levt UTAN någon som helst yttre påverkan…
Maud är brutal i sitt sätt att få fortsätta det liv som hon haft under hela sin levnad och om någon kommer i vägen är det den som kommer få flytta på sig…

En härlig karaktär men på ett Väldigt ovanligt sätt! Ser framemot nästa bok ”Äldre dam med mörka hemligheter”

Festlig bok med korta noveller, lita aldrig på din granne oavsett ålder.

2020-02-10

Det här är en lättläst läspärla! Fem stycken kortnoveller om en äldre dam som har onda avsikter.

Jag har inte läst mycket av Helene Tursten tidigare men jag måste ändra på det. Jag tyckte att hennes berättelser om den den gamla damen Maud som inte skyr några medel när hennes lugna tillvaro hotas.

Boken har ett lite annorlunda perspektiv och berättelserna är både underhållande och småspännande. Boken är lättsam och välskriven. Helene lyckas bygga upp levande miljöer och väldigt trovärdiga karaktärer. Jag hoppas få läsa mer om denna gamla dam!

2020-01-30

Hade gärna läst mer!

2020-01-16

Charmiga små mordhistorier med 88-åriga Maud som eliminerar störande element runt sig, något jag tycker hon gör alldeles rätt i. Jag hoppas på en längre deckare med henne i huvudrollen så småningom. Jag tyckte de tre första novellerna var väldigt bra, men de två sista gjorde absolut ingenting för mig.
Bra uppläsning av Marie Richardson!
Slutbetyg, en stark 3:a! Rekommenderas!

Denna bok var lite smårolig, underhållande & spännande💜💜💜💜

Underhållande, spännande & stark!

Eva Boktokig

2020-01-09

Äldre dam med onda avsikter” är en sådan härlig underhållande bok att det går bara inte tycka om den. Det finns något oemotståndligt i att läsa om en pensionär som begår brott, i det här fallet mord. Morden drabbar dock inte de som är helt oskyldiga. Jag vill läsa mer om denna fascinerande 88-åring

Fridas_bookcorner

2020-01-02

Detta är en supercharmig bok! Handlar om Maud, 88 år men som är inte den snälla dam som man kan tro. Hon dödar gärna de som är i vägen för henne men vem kan ana att denna äldre dam är skyldig till sådana hemskheter? Boken innehåller fem berättelser och vi bjuds både på humor och spänning. Kan rekommendera den här boken om man uppskattar en deckare med en tvist!

Jennifer Johansson

2019-12-05

Tack Bokförlaget Nona för recex!

Äldre dam med onda avsikter handlar om Maud som är 88 år och seriemördare. Om något går som hon inte vill, så är hon inte långsam med att ta till alla medel som krävs för att ta hand om problemet. I fem korta noveller får vi följa Maud i hennes liv och hur hon gör för att råda bot på de problem hon infinner sig i.

Jag tyckte om hur denna lilla bok gjorde mig så obekväm. Det är något att läsa om en gammal dam som tar saken i egna händer och gör det utanför lagarna. Det är nytt att ha ett sådant perspektiv och samtidigt skrämmande som det är komiskt. Jag gillar hur Mauds karaktär byggs upp genom historien, och även om hon har sina medel att använda sig av som gör henne läskig, så visar hon ändå någon typ av medmänsklighet då och då.

Det jag tyckte var mindre bra var att de flesta historier slutade på exakt samma sätt, vilket inte gjorde det så spännande som det hade kunnat vara. Jag hade önskat en mer variation i förloppet av de små novellerna istället för att veta slutet redan innan jag började novellen.

Jag hoppas verkligen att jag får läsa mer om Maud i framtiden och att Helene Tursten gör en helt egen roman till henne. Hade varit fantastiskt att läsa hur Maud lyckas slingra sig ur mord efter mord, och få ha kvar sin stora lägenhet.