LCHF för hela familjen - och den lilla plånboken

Wikholm, Per

| 2009

95 lättlagade maträtter baserade på vanliga och prisvärda råvarorLCHF till vardags är en hjälp för dig som vill kunna äta kolhydratsnålt hela veckan utan att det blir stora hål i plånboken. I familjen kan man ha olika känslighet för kolhydrater. Ofta är det så att någon familjemedlem av hälsoskäl måste följa en strikt lågkolhydratdiet. Det kan bero på övervikt, diabetes, epilepsi eller andra orsaker som gör kroppen extra känslig för kolhydrater. Andra i familjen tål en större mängd kolhydrater. Denna kokbok erbjuder kombinationsmöjligheter som kan variera en och samma huvudrätt med olika tillbehör. Här hittar du recept som passar såväl den som följer en strikt LCHF-kost till recept för den som föredrar lite mer kolhydrater.Enkelt, naturligt och nyttigtLågkolhydratkost är mycket enkelt att följa: avstå från de processade kolhydratrika livsmedel som bara funnits under en mycket kort tid...

Jag fick den här kokboken för ett tag sedan, men har varit lite tveksam till LCHF. Men jag är överviktig och har gått till vårdcentralen och träffat en sjuksköterska och läkare i olika omgångar. Och alla säger olika saker. Den första pratade om tallriksmodellen. En sa att man ska byta ut alla mejeriprodukter mot lättprodukter, alltså äta lättfil, dricka lättmjölk och äta ost som är mager. Den senaste läkaren jag var hos sa att man inte ska äta mejeriprodukter alls, utan äta stenålderskost, dvs. sådan mat människan åt innan hon blev bonde, alltså kött, fisk och lite frukt och grönsaker. Kolhydrater ska undvikas, bort med bröd, pasta och ris. Sanningen är att jag är rätt lat och inte orkar laga mat ibland och då ofta äter mackor, så då tänkte jag att om jag gör detta borde jag gå ner i vikt. Så jag började med stenålderskosten i början av januari och har gått ner i vikt. Jag har sett lite på tidningarnas löpsedlar som ömsom hyllar ömsom idiotförklarar folk för olika dieter, GI, LCHF, medelhavskost, Atkins med mera och jag har inte orkat följa debatten tidigare eller sätta mig in i det hela. Men eftersom Katarina är med i min skrivargrupp öppnade jag snällt boken och vad kommer inte där, om inte en liten guide till skillnaden mellan LCHF, Atkins och GI. Tack för det. Jag har också en kompis som nyligen blev omvänd till LCHF, hon har ofta haft migrän och mår mycket bättre nu när hon bytt kost.

Eftersom det var så jobbigt att hålla sig till den där stenåldersdieten tog jag till mig LCHF-metoden och la helt enkelt till mjölkprodukter till min stenåldersdiet och genast blev det mycket lättare, en tallrik fil med en banan i är gott till frukost ibland. Förut brukade jag som sagt äta mackor till frukost eller fil och flingor, men det känns inte lika jobbigt att bara ta bort mackorna och flingorna, som att ta bort filen av någon anledning. Ärligt talat vet jag fortfarande inte hur LCHF fungerar, utan jag har gjort en massa recept ur den här boken lite planlöst, men jag har faktiskt gått ner i vikt, flera kilo, så jag ska läsa på lite mer. För flera år sedan gick jag på Viktväktarna, men då var jag ofta hungrig och frös mycket. Fryser gör jag nu med, men jag är inte hungrig. En dag åt jag omelett till frukost, enligt ett recept i kokboken och jag orkade inte ens äta lunch den dagen.

Katarina och Per verkar inte vara så militanta LCHF-are utan har lite förslag på recept där man kan lägga till bröd om man har t ex barn i familjen som inte behöver äta LCHF eller andra i familjen som inte är så kolhydratskänsliga. Det finns ett kapitel om barn och där står det att barn som inte har diabetes eller är mycket överviktiga inte behöver äta LCHF. Till barnen finns ett recept med pannkakor där kan man ha lite vetemjöl, till kycklingen kan barnen äta lite ris och till tacosen kan de äta bröd. Recepten kan då kombineras om man äter olika i familjen och man behöver inte laga flera olika maträtter till middagen, vilket är bekvämt. Nu är jag inte ett barn, men jag åt i alla fall bröd till mina tacos och när jag ätit en varmkorv eller två har jag faktiskt ätit korvbrödet men det är typ det enda brödet jag ätit på flera veckor, förutom några bullar vid födelsedagar. Utom en dag som jag fick tokcravings och käkade ostbågar och riskakor och knäckebröd. Men jag har gått ner i vikt ändå, men jag tänker mig att ju mindre övervikt man har ju mer noga får man räkna sina kolhydrater.

Jag har gjort många av recepten och flera av dem känns inte så ”vardagsaktiga”, en kväll åt vi grekisk sallad med glass gjort på turkisk yoghurt och björnbär till efterrätt, det var riktigt festligt. Jag gjorde citronfromage för första gången i mitt liv, den stelnade faktiskt, men den blev jättesur, så jag hällde lite socker på den – med lite fusk blev det jättegott. Jag har ätit omeletter i olika varianter till frukost, det är gott, jag brukar ha i två ägg, en tomat och färska champinjoner. Jag har också druckit smaksatt vatten, jag har en Soda Stream så jag har haft citronskivor i.

Jag gjorde pannkakorna med lite vetemjöl och mycket ägg, de var inte lika goda som vanliga pannkakor, men efter två små blev jag proppmätt. En dag åt vi mozzarellaost, tomat och basilika blandat i en sallad. Det är ju egentligen en förrätt, men jag blev mätt på det.

Om maten är så billig har jag inte riktigt räknat på, men med LCHF kan man ju verkligen frossa i dyra ostar och dyrt kött, men det har såklart undvikits i den här boken. Många av recepten är med barnfamiljen i åtanke, typ korv, pannkaka, tacos och hamburgare. Totalt är det 95 recept, så jag har några kvar … Jag kommer nog återkomma med att recensera böcker som handlar om kost, jag känner att detta är något jag behöver sätta mig in i – alla där ute som har tips på bra böcker – jag tar gärna emot råd! Av min läkare på vårdcentralen fick jag rådet att läsa ”Hjärnkoll på vikten” av Martin Ingvar och Gunilla Eldh och ”Maten och folksjukdomarna – ett evolutionsmedicinskt perspektiv” av Staffan Lindeberg och en vän tipsade om ”Ät dig ner i vikt” av Sten Sture Skaldeman. Vad tycker du?

Jag tycker att denna bok bara är för mycket.

Eyez Only

2010-10-01

Fy vilken trist bok! Tråkiga recept och så gott som helt utan bilder. Inte inspirerande för fem öre. Jag ångrar att jag köpte den och funderar på att returnera den till Bokus.