Lavakatastrofen eller nr Ester var ensam hemma

Karlsson, Ylva

| 2023

Ester vgar vara hemma sjlv. Det r hon sker p. Nr mamma ntligen gr kan Ester och Kngurun gra precis vad de vill. Ha picknick. Lna enhrningen i glas som egentligen bara r mammas. Men nr klockan slr 11:11, fyra likadana siffror, blir golvet till lava! Mblerna flyter omkring som btar och man kan man st p trsklarna. Ester mste rdda katterna, enhrningen och Kngurun frn katastrofen, men hur?En rolig och actionfylld berttelse om att vilja klara sig sjlv, om virvlande fantasi och om det skra grnslandet mellan att vara liten och stor.Den fristende, tredje delen om modiga Ester av Augustprisbelnade Ylva Karlsson och Katarina Strmgrd.

AC (mamma);
Detta r tredje boken om Ester och den r fristende. Hr fr vi mta Ester nr hon ska vara sjlv utan mamma. Hon tar initiativet till det sjlv och allt gr bra nda till 11:11 d allt frndras och det blir jobbigt. Det r en hrlig och realistisk bilderbok p s stt att fantasin verkligen kan spela sina spratt och vi fr vara med i barnets fantasivrld och mta tryggheten i mammas famn sen nr det onda lagt sig.

Boken r st, kaxig och rolig. Illustrationerna r mysiga och vi knner igen oss.

Philip aa r:
Det r roligt att vara sjlv ibland men det kan ocks vara jobbigt. Nr det r mrkt ute r det jobbigt men det brukar g bra. Jag tycker att Ester r modig och jag frstr att hon blir rdd. Bilderna r fina och jag tror att barn tycker om boken.