Laurentius krönika: En ny tids gryning

Eriksson, Stefan

| 2022

Hur länge kan man tåla ett förtryck, bara för att det pågår bortom det egna landet gränser? När en spådom varnar för en ny fiende, samlar prins Eduron krafter till det godas försvar. Han stöter på motstånd hos de misstänksamma upp- rorsledarna i norr och de kärva ryttarna i öst, men även bland de egna jarlarna. När hans far förskjuter honom, riskerar han att förlora allt. Laurentius Krönika utspelar sig i en medeltids-inspirerad fantasyvärld, med gudar ur den nordiska mytologin. Berättelsen baseras på Sveriges äldsta lajvkampanj där omsjungna värdshus som den Gyllene Hjorten och Tre Kannor känns igen.

En gedigen berättelse som tar läsaren med storm. Språket är tydligt, sakligt och magiskt. Det är inte för inte som tankarna leder till L. E. Modesit’s ”Magic Of Recluce” där författaren pekar ut med tydlig skärpa hur saker sker i rätt ordning. Författaren driver berättelsen framåt som en pil viner genom ett slagfält på väg mot sin antagonist - snabbt, rakt och ruskigt bra! Det här är episk fantastik på hög nivå och jag ser verkligen fram emot att öppna magin i nästa bok!

Med så många karaktärer att hålla reda på kan det bli rörigt på värdshusen men författaren lyckas väl med att hålla isär dem, utveckla dem och låta de blomstra. I en snabb takt introduceras nya karaktärer som vill finnas tillhands inför kommande stordåd i efterföljande delar. Det är verkligen en fantastisk värld och miljö som författaren mästerligt lyckats med att illustrera och ge liv till.

Författaren låter pennan glöda mästerligt genom berättelsen och får med många olika varelser, sagor, sägner, magier och annorlunda ting som annars ses frånskilda varandra. Ett mäktigt arbete som givit löning i en stark och drivande bok där läsaren har svårt att släppa den ifrån sig.

Aaron Diseborn

2023-05-17

Att träda in i Erborigien är att få hälsa på i en värld och ta del av en berättelse som man önskar kunde pågå för evigt. Boken är skriven med en skicklig berättarförmåga som med träffsäkerhet driver berättelsen framåt i en väl avvägd dynamik. Jag vill ständigt nå nästa blad i boken men ges samtidigt utrymme att inte skynda, utan att tillåta mig sjunka in i de rika miljöbeskrivningarna och de karaktärer vi lär känna och relationen dom emellan. Det är helt enkelt fantastisk läsning och en levande värld som stannar kvar hos en långt efter man slagit ihop boken. Ser fram emot Del 2!

En spådom varnar för en ny fiende och prins Eduron ger sig iväg för att samla ihop trupper för att skydda det goda men stöter på mer motstånd än vad han tror, både inom och utom de egna leden. Sedan får han ett val, och tar ett beslut som får bära att brista. Han söker sig till grupper som folk tror tillhör sagorna, och bygger med list och ärlighet upp en armé. Men har de tolkat spådomen på rätt sätt, eller tar Eduron beslut som snarare stjälper än hjälper de olika rikena?

Stefan Erikssons debutroman är ett gediget världsbygge som får tankarna att hoppa till klassiker såsom Tolkien. Kanske framför allt med den mer fornnordiska touchen och med dvärgar och alver närvarande. Men, det här är helt klart en egen historia.

Persongalleriet är visserligen stort men jag tycker inte att det är för stort. Inte för första boken i en serie och speciellt inte en som sträcker sig över så många gränser eller sidor som den här boken gör. Jag tycker om Eduron som karaktär eftersom han har en fin utvecklingsmöjlighet genom boken. Men det är också trevligt de gånger Edurons historia byts ut mot någon annans och vi får följa ett sidospår ett tag. Det ger lite andningsutrymme och dessutom är det kul att få uppleva fler delar av världsbygget.

Det är tydligt att Eriksson har arbetat hårt för att få språket att andas en mer gammeldags stil och det kanske inte passar alla och kan ta en stund att komma in i. För mig har det gjort att det har tagit en längre period att läsa boken men det är ju aldrig en nackdel. Istället har jag fått tillbringa en längre tid med Eduron och alla andra och det har bara varit mysigt.

Kanske är det inte den mest snabblästa boken, men å andra sidan är det inte alltid det är målet. Här har vi en bok som går in på djupet i världsbygge och tankar, som visar på tvetydigheten av både spådomar men också rätt och fel. Vad som är rätt för den ene kan vara fel för den andra. Det är ett väldigt behagligt språk som Eriksson behärskar på ett fantastiskt sätt. Att boken dessutom baseras på Sveriges längsta lajvkampanj är häftigt och nytänkande. Det är inte svårt att förstå att sådant ger en bra grund att stå på och många idéer. Det ska bli oerhört spännande att se var den här nya tidens gryning ger upphov till för dag i kommande delar.

En annan sak jag tycker väldigt mycket om med den här boken är enbart estetiskt och det är omslaget. Jag tycker att det är så otroligt vackert och det här är en av de böcker jag fått allra flest frågor om när jag har suttit och läst den offentligt, just för att omslaget är så iögonfallande.

Ingmarie Olsen

2022-10-17

En välskriven fantasy bok!

Den här debutromanen, som är del ett av tre, bygger upp miljön och karaktärer utan brådska, vilket gör att man får en otroligt levande bild i huvudet av historien som berättas. Inte långt in i boken, känns det som att jag umgås med kära vänner. Man tas med på en spännande resa, där man möter flera intressanta personligheter, utmanande situationer och inte alltid uppenbara frågeställningar.

Stefan har valt ett välformulerat språk som förstärker och lyfter handlingen, vilket tillför ytterligare en dimension till boken för mig som läsare. Historien är skriven som en fantasy, men handlingen är modern och relevant, vilket gör att man behöver inte hålla på med lajv för att uppskatta läsningen.

Del två kommer i november 2022 och jag längtar redan efter att få träffa Eduron och alla andra vänner igen.

Linda Andersson

2022-08-15

Jag har läst En ny tids gryning, del 1 i Laurentius Krönika, av Stefan Eriksson. Tusen tack för recensionsexemplaret Lionvalley Publishing! 🙏

Innan jag går in på själva recensionen vill jag hylla omslaget. Det är fantastiskt vackert och passar innehållet såväl som genren, high fantasy, alldeles ypperligt.

Med höga förväntningar kastade jag mig över boken, men som ni vet kan det vara ”farligt” att ha för höga förväntningar … Inte för att det fanns någon anledning till oro, förväntningarna infriades och mer därtill. Vilken bra bok detta är! Eriksson har gjort ett gediget arbete med både världsbygge och karaktärer, men också med språket. Språket är oerhört vackert och av ett gammaldags slag – dock utan att bli tungt eller svårläst. Det i sig tycker jag är en stor bedrift.

Som ni ser på baksidan baseras berättelsen på Sveriges äldsta lajvkampanj, något som får mig att själv bli sugen på att testa lajv.

Under läsningens gång fick jag härliga vibbar av Trilogin om Härskarringen. Inte enbart för att det förekommer alver och dvärgar i boken, utan även för att språk och miljö leder tankarna dit. Med det sagt vill jag förtydliga att detta är en helt egen berättelse som jag som sagt gillar väldigt mycket. Jag ser verkligen fram emot att läsa del två.

Rekommenderas varmt!