Latinamerikas historia

Latinamerikas historia är den fängslande berättelsen om tjugo länders historia i Mellan- och Sydamerika. Boken är det första verköversatt till svenska på över två decennier som beskriver den historiska utvecklingen i denna del av världen. På ett underhållande sätt ger författaren John Charles Chasteen en kronologisk beskrivning av Latinamerikas historia från den spanska erövringen i slutet av 1400-talet till dagens moderna politiska och ekonomiska turbulens. Det är en berättelse om erövring och kolonisation, rasblandning och klassbildning, revolution, republikers framväxt, den gäckande kampen för ekonomisk tillväxt samt politisk och social jämlikhet. I Latinamerikas historia möter läsaren en mängd fascinerande människoöden såsom Hernán Cortés, Malintzin, Montezuma, syster Juana Inés de la Cruz, Simon Bolívar, fader Miguel Hidalgo, Juan och Eva Perón samt självfallet Che Guevara.

Elin O

2012-11-23

Nära femma trots bristen på löpande källhänvisning. Tillfredsställde definitivt basbehovet av kunskap om Latinamerika.

Florian Wendorff

2012-08-03

Boken är en bra sammanfattning om Latinamerikas historia men lider av två problem: 1. boken är lite krångligt skriven, 2. Det finns inte en enda fotnot i hela boken vilket minskar bokens vetenskapliga värde

Per Eric Mattsson

2009-11-21

Jag läste boken i oktober, november 2009 tillsammans med ett 10-tal historieintresserade personer som träffas ett par gånger per termin.