Laterna Magica

Bergman, Ingmar

| 1987

Mästarens självbiografi som blev en succé världen över. Med branta klipp och djärva associationer - en litterär teknik hämtad från filmkonsten - berättar Ingmar Bergman om vägen från olyckligt prästbarn till folkkär film- och teatermagiker. En svindlande upptäcksfärd genom ett framgångsrikt konstnärsliv, som också kantats av många svårigheter och konflikter. Kort sagt, detta är en vidunderlig bok, som ger en oöverträffad inblick i Bergmans karaktär och liv.

Lovisa Ståtenhag

2018-05-11

En inblick i Ingmar Bergmans tankar. Självutlämnande, välformulerat och levande. Om livet bakom kameran och på teatrar inneslutet i upplevelser från barndomen.
Gav mig en vidgad bild av hans person och genialitet, men i ärlighetens namn en del dryga passager, svåra att läsa med intresse. Han beskriver livets betingelser på ett träffsäkert levande sätt, men detta språk finner man också i Den goda viljan. Ska jag läsa om någon bok av honom för hans livfulla språks skull så väljer jag nog Den goda viljan. Om jag vill fördjupa mig ytterligare i personen Bergman finns åtskilliga andra memoarer också, även om denna har sitt läsvärde som självbiografi.

Anders Nilsson

2015-10-01

Läste om boken efter 20 år. Detta är ju en genialisk bok. Kraft, brutalitet, humor, och vilka formuleringar! Han måste varit en ohygglig man.

Lars Isaksson

2012-10-28

En oerhört naken och självutlämnande biografi av denna egocentriske och mörka man. Bitvis rolig och bitvis gripande.

Monika Häägg

2011-06-12

Spännande och dramatisk läsning! Speciellt för en teatermänniska som jag.

Nils Thor

2010-05-26

Läser om den. Den här gången tyckte jag inte om den. Tycker att Bergman koketterar med sitt självutlämnande. Han framstår också som väldigt självömkande.

Mats Ahlgren

2010-04-23

Bergman är befriande osentimental när han beskriver sitt arbete. Det är bokens behållning för mig.

2010-01-15

Står påbörjad, men ej färdigläst i Bokhyllan.