Late Bloomer

Hamberg, Emma

En humoristisk kortroman om kvinnan som väntat ett helt liv på att hennes ska börja. Ulla har helt förlorat livslusten efter maken Ingemars plötsliga bortgång för två år sedan. Hon har tagit en saftig livförsäkring och planen är att avsluta sin tid på jorden med hjälp av kedjerökning inomhus, sockerbitar och fryst färdigmat med extra mycket E223. Försäkringspengarna ska finansiera sonens nya kök. Något måste Ulla dock roa sig med innan döden tar henne och på en ingivelse köper hon en dyr fågelkikare på avbetalning. Långsamt börjar nyfikenheten spira när kikaren ger Ulla insyn i våningen tvärs över gatan. Vad är det för verksamhet som försiggår? Det dröjer inte länge innan Ulla motvilligt dras in i Carl Sparre Af Lundbys extravaganta stipendieverksamhet för människor som behöver vara sig själva.

Therese Olsson

2019-09-23

Lättläst och humoristisk. Jag får lite samma känsla som med Hambergs böcker om Rosengädda. Dock önskar jag att författaren gjort berättelsen fylligare eftersom den här berättelsen hade kunnat ta betydligt större plats. Om boken varit ca 150-200 sidor längre (är bara ca 120 sidor) hade karaktärerna kunnat fördjupas ytterligare och berättelsen hade kunnat blomma ut. Men det är fortfarande en bra bok.

Marie Bonnevier

2019-03-05

Humoristisk och varm berättelse som beskriver vad som hände i Ullas bedrövligt sorgliga liv när hon började tjuvkika på grannarna tvärs över gatan. Tyvärr faller en stjärna bort eftersom jag tycker att boken var för kort. Jag hade missat att detta var en kortroman och blev något snopen när den plötsligt tog slut, alldeles för fort. Hade gärna velat läsa fortsättningen på det hela.

2019-02-07

Late Bloomer är en kortroman av Emma Hamberg. Jag har läst alla böcker som Emma skrivit och gillar hennes böcker mycket. Serien om Rosengädda är en av mina stora favoriter. I Late Bloomer känner vi igen hennes stil och förmågan att skilda vardagen på ett makalöst sätt. Den gråa trista vardagen som hos Ulla egentligen är ganska tragisk och sorglig har en värme och underfundig humor som jag älskar. Det här är en berättelse som får mig att må bra! Egentligen är jag inget fan av noveller eller kortromaner då de känns så korthuggna och lagom när jag lärt känna historien och karaktärerna så är den slut. Men den berättelsen känns inte alls kort och abrupt. Det känns som jag lär känna Ulla på djupet och får följa med i hennes uppvaknande. Berättelsen är underbar! Dessutom i ett format som gjord för att ha med i handväskan och läsa när det blir en stund över. Gillar du Emmas böcker kommer du också älska den här! Jag vill läsa mer genast!

villa-freja.se

2018-08-23

Late bloomer är liten men naggande god. Jag tycker om Hambergs författarstil. Hon passar även som uppläsare för de egna verken. Men, boken kunde gott ha varit längre.

2018-08-12

Betyg: 3,5 av 5.

Jag är ju egentligen ingen större fan av kortromaner och noveller. Jag gillar ju långa och tjocka romaner. Men ibland kan jag tycka att det är trevligt att sticka emellan med lite kortare berättelser. Har nu läst åtta stycken kortromaner från Bonnier Bookery. En del var väldigt korta, och en del var nästan lika långa som vanliga romaner. Alla var bra och läsvärda. Här skriver jag lite om en av böckerna.

(Bonnier Bookerys utgivning består av underhållande skönlitteratur i både kortare och längre format, följetonger och upplysande fackböcker. Alla titlar utkommer som e-bok och ljudbok.)

Boken Late Bloomer är en liten fin och naiv historia, rolig och rörande. Tyckte mycket om den. I samma stil som Emma Hambergs tidigare böcker, är den, tycker jag.

Rekommenderas.