Late Bloomer

Hamberg, Emma

En humoristisk kortroman om kvinnan som väntat ett helt liv på att hennes ska börja. Ulla har helt förlorat livslusten efter maken Ingemars plötsliga bortgång för två år sedan. Hon har tagit en saftig livförsäkring och planen är att avsluta sin tid på jorden med hjälp av kedjerökning inomhus, sockerbitar och fryst färdigmat med extra mycket E223. Försäkringspengarna ska finansiera sonens nya kök. Något måste Ulla dock roa sig med innan döden tar henne och på en ingivelse köper hon en dyr fågelkikare på avbetalning. Långsamt börjar nyfikenheten spira när kikaren ger Ulla insyn i våningen tvärs över gatan. Vad är det för verksamhet som försiggår? Det dröjer inte länge innan Ulla motvilligt dras in i Carl Sparre Af Lundbys extravaganta stipendieverksamhet för människor som behöver vara sig själva.

Sara Hellberg

2022-11-07

"Kortroman" ja det vill jag lova, det var inte mycket kött på benen i den här berättelsen. Skrattretande liten och tunn bok med få ord per sida. Som ett utkast till en roman som inte skrivits eller som en novell. Extremt icke värd sitt pris tyvärr.

2022-03-08

Härligt galen!

Så mysig liten bok.

Anna Kreissl

2021-08-12

Älskar det korta och snabba formatet i den här berättelsen.

Therese

2019-09-23

Lättläst och humoristisk. Jag får lite samma känsla som med Hambergs böcker om Rosengädda. Dock önskar jag att författaren gjort berättelsen fylligare eftersom den här berättelsen hade kunnat ta betydligt större plats. Om boken varit ca 150-200 sidor längre (är bara ca 120 sidor) hade karaktärerna kunnat fördjupas ytterligare och berättelsen hade kunnat blomma ut. Men det är fortfarande en bra bok.

Marie Bonnevier

2019-03-05

Humoristisk och varm berättelse som beskriver vad som hände i Ullas bedrövligt sorgliga liv när hon började tjuvkika på grannarna tvärs över gatan. Tyvärr faller en stjärna bort eftersom jag tycker att boken var för kort. Jag hade missat att detta var en kortroman och blev något snopen när den plötsligt tog slut, alldeles för fort. Hade gärna velat läsa fortsättningen på det hela.

villa-freja.se

2018-08-23

Late bloomer är liten men naggande god. Jag tycker om Hambergs författarstil. Hon passar även som uppläsare för de egna verken. Men, boken kunde gott ha varit längre.

2018-08-12

Betyg: 3,5 av 5.

Jag är ju egentligen ingen större fan av kortromaner och noveller. Jag gillar ju långa och tjocka romaner. Men ibland kan jag tycka att det är trevligt att sticka emellan med lite kortare berättelser. Har nu läst åtta stycken kortromaner från Bonnier Bookery. En del var väldigt korta, och en del var nästan lika långa som vanliga romaner. Alla var bra och läsvärda. Här skriver jag lite om en av böckerna.

(Bonnier Bookerys utgivning består av underhållande skönlitteratur i både kortare och längre format, följetonger och upplysande fackböcker. Alla titlar utkommer som e-bok och ljudbok.)

Boken Late Bloomer är en liten fin och naiv historia, rolig och rörande. Tyckte mycket om den. I samma stil som Emma Hambergs tidigare böcker, är den, tycker jag.

Rekommenderas.