Låt Tistlarna Brinna|

Kemal, Yasar

LL-förlaget publicerar lättlästa böcker för vuxna, ungdomar och barn. Målgruppen är en bred läsekrets av personer med dyslexi och olika läs- och skrivsvårigheter. Den faderlöse Memed växer upp hos en hämndlysten feodalherre och sliter för honom på tistelfälten. Memed flyr och blir till sist en fullfjädrad rövare i bergen... Yasar Kemal föddes 1923 i en liten by i södra Turkiet. Tidigare har nära 20 böcker av honom utkommit på svenska och han är en av världens stora berättare.

Ulf Pettersson

2015-02-16

har läst en lättläst upplaga som var oväntat bra, boken är ju en klassiker av en stående Nobelpriskandidat

Josefine Lind

2010-12-01

Mycket speciellt berättande, som verkligen fick mig att uppleva en annan tid och en annan värld.

Tomas Andersson

2010-07-24

Spännande och häftig. Måste läsa del två.

2010-05-07

Mycket, mycket bra! Spännande, gripande - läs den!

Ciccis bokblogg

2010-03-20

Det här är berättelsen om pojken Memhed, som gör revolt mot förtrycket i sin hemby i Turkiet. Memhed växer upp på högslätten Dikenli, tistelslättten, i liten by där all mark tillhör Abdi Aga. Abdi Aga är en grym och hänsynslös man som tvingar Memhed att arbeta på hans fält. Där växer tistlar som river upp sår på Memheds ben. En dag får Memhed nog och rymmer från sin by till byn på andra sidan berget. Men Abdi Aga kommer och hämtar honom tillbaka och straffar honom och hans mor. Åren går och Memhed blir förälskad i Hatché som han har vuxit upp tillsammans med. Men Hatché är bortlovad till Abdi Agas systerson. Memhed och Hatché rymmer upp i bergen men Abdi Aga kommer efter dem och tar med sig Hatché tillbaka till byn, medans Memhed lyckas fly längre upp i bergen. Han blir stråtrövare och sätter skräck i jordägarna men bli älskad av det fattiga folket. Abdi Aga fortsätter att jaga Memhed och Memhed drömmer om hämnd på Abdi Aga.

Det här är en spännande berättelse om rövare på den Turkiska landsbyggnden. Det känns ibland som en saga om rövare och banditer med inlag av Robin Hood. Jag tycker boken var bra och jag är glad att jag har läst den. Men det gick trögt emellanåt att läsa den.