Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola

Hur får man tvååringarna i förskolan att godvilligt turas om med leksaksapan det vill säga, att känna sina egna behov och förstå andras? Är kamratmedling alltid bra? Hur undviker man att strida med sina kollegor om vems kompetens som är störst? Dessa frågor får du svar på i denna antologi. De forskare och pedagoger som medverkar i Låt oss tvista igen! om konflikthantering i förskolan och skolan, är eniga om att konflikter, vare sig de uppstår i förskolan, i fritidshemmet, i skolan eller i arbetslaget, kan få goda lösningar. Konstruktivt hanterade motsättningar kan utmynna i utveckling. Men det går inte utan vidare. Det duger inte, att som lärarutbildningen hittills gjort, lämna över till lärarna själva att fundera ut hur tvister ska lösas. Därför har vi samlat aktuell teoretisk och praktisk kunskap om hur konflikter kan förebyggas och hanteras. Några av bokens reportage och vetenskapliga...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Bli först med att recensera denna bok