Låt det som varit vila

Det är i mitten av november och i gotländska Mullvalds är planeringen av årets tryffelfestival i full gång. Med hjälp av guider och lagottohundar kommer deltagarna få leta tryffel i naturen och sedan avnjuta den exklusiva delikatessen i sex olika rätter under en helkväll på socknens restaurang. Anki Karlsson har bjudit med sig sina tre väninnor från fastlandet - Lena, Gunilla och Ingegerd - och tillsammans ska de njuta några härliga dagar med ridning, god mat och inte minst varandras sällskap. Även Tryggve Fridman har fått besök, av sin syster och svåger och dennes vän.Tryffelsafarin blir succé men strax efter middagen händer något förfärligt. En av gästerna faller ihop och dör.Tryggve är övertygad om att det inte är någon naturlig död, utan tror att det rör sig om förgiftning. Parallellt med polisens utredning drar han igång en egen spaning tillsammans med Anki. Det visar sig att flera av...

Lättsam och trevlig, men ingen bladvändare.

2018-08-12

Sommarläsning! Lite känslan av Morden i Midsomer, men på Gotland 2,5 av 5.

2018-07-17

Jag beslutade mig för att ge boken en andra chans. När man som jag befunnit sig två veckor på Gotland och åkt runt i de underbara socknarna så är det mysigt att ha något gotländskt att lyssna på också. Jag har varit hård mot den här serien, men egentligen tycker jag att den är helt okej- bortsett från den ständigt lika tråkiga huvudkaraktären, Anki Karlsson! Jag förstår inte hur skaparen av underbara Mirjam och Hervor kan skapa en sådan tråkkärring som AK. Bra uppläsning av Anna-Maria Käll!

Birgitta Olofsson

2018-01-22

Spännande bok.

Maria Olofsson

2017-01-17

Bra och lättläst! Tycker dock annat jag läst av Marianne är betydligt bättre.

My.loved.books

2016-11-04

Älskar Gotland och alla författarens härliga karaktärer! :)

Å

Åsa Sjögren

2016-09-26

Är ett stort fan av Marianne Cederwall serie om Hervor, men denna nya serie om Anki är inte jämförbar överhuvudtaget. Riktigt tråkig! Helt otroligt att det är samma författare.

Detta är andra delen i serien om Anki Karlsson och Tryggve Fridman, vännerna som är pensionärer och löser deckargåtor tillsammans. Den första delen handlade väldigt mycket om Ankis hästar vilket blev lite väl mycket. Denna den andra fokuserade mer på själva mordgåtan som skulle lösas, vilket var bra. Jag gillar Marianne Cedervalls sätt att skriva, lite småmysigt och hemkärt. Hon ligger i en alldeles egen genre som jag skulle vilja kalla lättdeckare. Man utsätts inte för alltför brutala händelser men får ändå en gåta som är lagom svår att bita tag i. Jag gillar det helt enkelt. Både Anki och Tryggve är mysiga karaktärer som är lätta att tycka om, och lite hästsnack skadar ju inte heller. Så allt sammantaget, en läsvärd bok som är lätt att tycka om.

Betyg 4 av 5

Solveig Andersson

2016-09-10

Hennes förra böcker har haft något, en charm eller en handling, men denna nya serie handlar om absolut ingenting i mitt tycke.

Underhållande, fängslande och spännande!

2016-08-19

Nja, jag vet inte riktigt. Inte en av mina favoriter i år iaf. Gillar man inte genren deckare och vill ge den en chans så kan det vara en bra serie att börja med.