Låt den rätte komma in

Naturligtvis finns det inga vampyrer i Blackeberg. Bara en massa vanliga människor som stretar med sina vanliga liv. Eller?? Det är vinter 1981 i folkhemsförorten nordväst om Stockholm. Människorna strömmar på och av tunnelbanan, i källarförråden sniffar tonåringar lim och på kinakrogen hänger det gamla vanliga alkisgänget. Allt medan medierna fylls av sensationella rapporter om en rysk u-båt som gått på grund i Karlskrona. I ett av hyreshusen sitter tolvårige Oskar och läser skräcknoveller. Han drömmer om att bli en hämnare. Att äntligen slippa gå till skolan och förnedras av sina plågoandar. En dag har en pojke mördats på ett chockerande brutalt sätt i närbelägna Vällingby. Precis samtidigt har Oskar fantiserat om att döda mobbaren Jonny och han får ett ögonblick för sig att han har makt att få oerhörda saker att hända. Livet i Blackeberg ska snart förändras, människor...

Fast Forward

2017-05-16

Redan en klassiker.

Johan Nilsson

2017-05-02

Äcklig och otäck!

Matilda Pråme

2017-01-05

Inte den bästa bok jag läst men tillräckligt lagom konstigt och spännande att jag ville läsa färdigt den.

Zack Simone

2016-07-05

Den här hade jag nog gillat när jag var 9-12 år.

Nina Lindgren

2015-11-15

Bra men något långsam ibland. Läsvärd

Matilda S

2015-02-23

Dålig, hemsk och tragisk bok. Bland det sämsta jag läst. Usch.

Martin K

2015-01-12

Boken är helt okej. Lite seg på sina ställen, men läsvärd. För första gången någonsin har jag dock sett en filmatisering som faktiskt är bättre än boken. Så med facit i hand har ju boken verkligen ett existensberättigande.

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

Berättelsen är berörande och går verkligen in under skinnet och stilistiskt är den helt briljant- Vilket språk!

Laban Johansson

2014-12-12

Spännande. Har dock lite svårt för böcker som utspelar sig i en grå och trist svensk förort. Oklart varför.

Miss Me Mo

2014-11-19

Vilken historia! Hur kommer man på något sådant här?!?! Välskriven, fint språk. Griper tag från första sidan. Välgenomarbetad handling. Kryper innanför skinnet på en.

2013-12-22

Jag tycker den här boken var ganska bra och välskriven, men så värst spännande tycker jag faktiskt inte att den var.

Patrick Fransson

2013-10-23

Tillsammans med Lilla Stjärna är detta Ajvides bästa bok. Missa inte den här!

Anna H

2013-10-04

En bra bok om ensamhet och udda kärlek...och blod.

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk till den här boken innan jag läste den. Efter all hype kring vampyrer och övernaturligheter kände jag väl mest att det kanske inte behövdes ännu en vampyrbok... Men jag blev väldigt positivt överraskad! Jag tycker att den var spännande och fängslande, utan att vara "töntig" vilket jag ofta annars tycker att vampyrskildringar tenderar att bli. Läsvärd!

Teresia Kjellgren

2013-09-02

Är väl alldels för avtrubbad eller nåt för jag tyckte inte den var nå läskig, inte så vidare bra heller.

Nina Nyström

2013-08-25

Bra skräck, bra skrivet.

Helena S

2013-07-24

Bra och brutalt läskig ibland. Jag kom på mig själv med att hålla för ögonen och läsa mellan fingrarna på bussen en gång.

Kickie Boman

2013-05-07

Äntligen kom jag mig för att ta mig an denna bok. Försökte se filmen, men den gillade jag inte alls. Mycket bättre att lyssna på boken, ja riktigt bra!

Kristina Kex

2013-03-15

ja, han är ju ett geni, ajvide. på typ tusen nivåer. sällan har jag haft så mycket sympati för en brutal mördare som jag har för eli, samtidigt som jag hatar mobbarna som "bara" slår oscar. och åh hur alla karaktärer vävs ihop. alla små detaljer, som när lacke får reklam, och man vet att det är oscars mamma som delat ut den. och så satans spännande. ja. det är ju kämpigt varje gång jag lägger ifrån mig boken. och ajvides specialitet - alla illamående-framkallande deltaljerade beskrivningar och liknelser i de vidrigaste scenerna. fy fan vad bra. så himla tråkigt att den inte är ca 20 000 sidor lång denna bok. PLUS att det var jävla gött att läsa boken efter filmen. jag älskade filmen, och boken är ju ca 350 sidor extramaterial.

Helt underbar bok!

Maria B Hansson

2012-12-07

Jag har svårt för socialrealistiska svenska böcker och filmer. Om ensamstående föräldrar och deras barn som kommit på glid i miljonprogrammets Sverige. Så det var det som tog udden ur den här romanen. Det tråkiga, det gråa - att vi alltid ska beskriva Sverige och svenskarna på det sättet.

Jag sögs in i handlingen och jo jag tycker han fick till logiken. Men äsch, någonstans kändes den ändå andefattig. Jag kan inte sätta fingret på det. Bra lättläst spänning, men inget mina tankar kommer att återvända till som de gör när jag läst en riktigt bra bok.

Elina Backeby

2012-11-21

Det gick segt att läsa boken, men den var ändå väldigt bra!

Erik Eriksson

2012-10-18

Att såna hemska och absurda händelser kan ske i Blackan! Bra språk och miljöskildringar och ingen brist på fantasi!

Nydanande, välskriven, igenkänningsfaktor för 60-talister, mycket spännande.

Helena Flemström

2012-10-07

Underbar bok som man inte vill lägga ifrån sig

Anna

2012-09-09

Så otroligt bra. Hur han skriver om det okända känns inte alls onaturligt. Han skriver bara om olika människor, inte om olika väsen.

Liv Danjoux

2012-06-06

Väldigt bra men känsliga ska nog inte läsa den eftersom den är väldigt äcklig på sina ställen.

Alva Ordnörden

2012-03-31

Blackeberg är en småtrist förort till Stockholm där det inte händer så mycket: folk går på av och tunnelbanan, i källarförrådet sniffar tonåringarna lim och på kinakrogen hänger det gamla, vanliga alkisgänget. Men under vintern 1981 förändras livet för alla då en tonårspojke hittas upphängs i ett träd, tömd på blod... Men det allra konstigaste är att det inte är en droppe blod på marken under honom. Medierna blir som galna och skriver och undrar och skriver och skriver, mer och mer blir det då fler lik hittas och man börjar då tro att det är någon ritualmördare som går lös. Samtidigt, mitt i det plötsliga kaoset, finns Oskar, en 12 årig pojke som blir mobbad i skolan, har en pappa som är alkholist och en mamma som jobbar hela tiden. En dag träffar Oskar en underlig flicka ute på gården. Hon säger att hon heter Eli och att hon är nyinflyttad. Oskar och Eli fortsätter att träffas, men det är något som inte stämmer. För Oskar har märkt att Eli bara visar sig då det är mörkt...

Det här är en annorlunda skräckroman som jag tror att de flesta blir medryckna i. Jag brukar aldrig läsa skräck, men vi hade det som tema i svenskan i skolan och då var jag "tvungen". Men det visade sig att det inte var så farligt, Låt den rätte komma in var faktiskt bra, inte särskilt läskig dock (men det var nog tur, annars hade jag väl drömt mardrömmar), men flera saker var väldigt äckliga. Låt oss säga så här: John Ajvide Lindqvist är väldigt duktig på att beskriva detaljerat då man helst vill slippa det...

Men jag tycker ändå att boken förtjänar 3 av 5 och jag rekommenderar den till alla som känner för en spännande, aningen skrämmande och välskriven (äcklig) roman om mobbning, vampyrer och den mest underliga vänskap.

Sandra Strömberg

2012-02-19

Himla bra, fast från den första sidan! Kan inte tröttna på denna bok.

Emelie A

2012-01-23

Av någon anledning fastnade jag verkligen för den här boken, mitt i intensivaste tentaplugget (jag har timing). Egentligen är den väldigt vardaglig, inte alls så "rapid" som de böcker jag vanligtvis tycker om brukar vara. Tyckte verkligen om den här boken.

2012-01-15

Jag har i åratal hävdat att vampyrer inte är min grej. Trots att jag blivit överbevisad ett flertal gånger bara sedan jag började bokblogga (älskade ju till exempel Salem's Lot), så har jag med en dåres envishet fortsatt att hålla fast vid min åsikt. Och nu har jag alltså läst Låt den rätte komma in, den svenska vampyrboken nummer ett.

Det första som slår mig är den fantastiska tidsanda som byggs upp. Igenkänningsfaktorn är hög med Dallas och Notknäckarna på TV och blandat smågodis som man köpte för fyra kronor i kiosken. Jag blev fullkomligt nostalgisk. Det kändes lite som om man hade satt sig i en tidsmaskin och åkt tillbaka 30 år. Nu växte jag visserligen inte upp i en betonggrå förort, men känslan var där. Läs mer på http://bokslut.blogspot.com/2012/01/lat-den-ratte-komma-in-av-john-ajvide.html

Åsa Härnström

2012-01-10

Blev besviken, levde inte upp till förväntningarna!

Åsa Mattsson

2012-01-08

Läste denna för att jag var tvungen i skolan. Det var bland det sämsta jag läst. Den var rörig och det gick inte att hänga med ordentligt.

Johanna Jigström

2012-01-05

Fantastisk. Inte bara sjukt otäck och spännande utan även en sjukt bra skildring av den tidens svenska samhälle.

Sussie S

2011-12-16

Språket flöt inte så bra som det borde ha gjort. Jag störde mig också på att alkisarna i boken fick så stor roll för de var i mitt tyckte väldigt ointressanta...

Britta Persson

2011-12-01

Usel "vampyr"-historia som är skriven som ett filmmanus med korta meningar och alldeles för lite spänning!

Jonna Stenlund

2011-11-29

Fantastiskt välskriven och spännande bok. Dock inte för den kräsmagade.

Janna Ljungkvist

2011-11-11

Älskar! Rå, vacker och sorglig på en gång

Erika Rönngård

2011-10-30

persongestaltningen och grundberättelsen tycker jag väldigt mycket om. Men jag som annars inte läser skräck känner precis samma sak som med författarens Människohamn (som i mitt tycke är strået vassare) : Det blir småningom lite för mycket blod och obehagligheter. Inte så mycket att det gör mig för äcklad, men så mycket att det känns som ett onödigt avsteg från det jag är ute efter när jag läser John Ajvide Lindqvist - hans fantastiska historieberättande.

Paul Karlsson

2011-10-07

Denna svenska vampyr roman har fått internationellt genombrott då Thomas Alfredsson gjorde film av boken. Den blev också en amerikansk film. Jag gillar boken mycket för att den skildrar ett litet okänt ställe på landsbygden som inte jag känner till så väl. Någon by omgiven av skogar. Här växer en fin vänskap mellan en pojke och vampyrflickan Eli fram. Mycket blod och våldsamheter. Och boken är långtifrån en sockersöt historia. Men det finns ett sådant hjärta och värme i beskrivningen av deras relation. Pojken är mobbad och hans vampyr vän lär honom att stå på sig. Man blir samtidigt lycklig av boken samtidigt som man blir hänförd av dess spänning. Kan stark rekommenderas som ett annorlunda bidrag till det vampyrklimat som råder i film och litteratur i nuläget.

Sofia Nerman

2011-08-25

Jag gillar John Ajvide Lindqvist sätt att skriva, det är en poetisk svärta över det, sida vid sida med en otrolig naturalism. Jag har lyssnat på den här boken som ljudbok också och den var också mycket bra uppläst.

2011-08-04

Ska också tillägga att den behandlar ondska. Allt är relativt!

2011-08-04

Riktigt bra bok! Spännande, lättläst och ruskig. Också en mycket bra bok om utanförskap och annorlunda vänskap. Frågan om kön väcks också på ett intressant sätt. Mer än vad jag hade förväntat mig!

Lina Viklund

2011-07-21

Jag sträckläste den här boken under två dagar. Omöjlig att lägga ifrån sig. Fantastiskt språk och otroligt obehaglig. Inte läskig så att man blir mörkrädd, men så grotesk att man egentligen vill sluta läsa, och ändå så går det inte. Så bra!

Maria Gustavsson

2011-07-20

Jag kan inte förstå hur folk kan tycka att den här är tråkig. Det är en av de bästa böcker jag läst, och en av de få böcker som lyckats skrämma upp mig. Mycket, mycket bättre än filmen, som uteslutit mycket ur handlingen (förmodligen för att inte göra den barnförbjuden). Jag vet inte varför, men jag är helt kär i den här boken.

Helena Andersson

2011-07-14

Uppskattade inte den här alls, outsägligt trist.

2011-07-10

Jo jag gillade den, mycket!! Först såg jag filmen o tyckte den var rätt läskig... jag är ju begåvad (??) med en stor dos av mörkrädsla så det bar lite emot att se filmen... och då sa mina godingar att boken är långt värre... Så när min goa vän Helene valde denna som läsning i bokcirkeln så blidde jag lite orolig om sanningen ska fram... då man oftast sover ensam så vill jag ju inte bygga på mörkrädslan me läskiga böcker... MEN boken är inte läskig på det sättet... Visst det handlar om vampyrer, det gör det ju men som jag ser det är det bara ett sammanhang i det hela... Jag menar att boken mer handlar om personer som av olika skäl befinner sig utanför eller i skugglandet... och att de inte släpps in i det "vanliga" samhället. Orättvisorna osynliggörs... ingen ser eller tar tag i det som sker... Huvudpersonen mobbas men ingen ser, eller vill se... ensam utanför på alla sätt... likaså med flera av dessa i någon mån udda människor, men som ändå finns som en del i vårt samhälle och som stöts ut, stöts bort av de som vill styra, de som ser sig som bättre än andra, dvs maktstrukturer i samhället... boken läste jag i en rasande fart, den fångade mig direkt... skälet till att det landade på fyran... ja det är slutet det...

annie åsbrink

2011-07-09

Alla hans böcker är läbbiga, men den här är bäst!

Eyez Only

2011-06-25

Filmen suger kapitalt, men boken är riktigt, riktigt bra!

Lisen Q

2011-06-22

Trodde att jag skulle gilla den. Tycker om att läsa om övernaturliga, mystiska och trolska grejer. Men den här var rätt trist! Jag fastnade inte alls!

Magdalena Johansson

2011-06-15

Om skolan inte tvingat mig att läsa den hade jag inte läst ut den. Filmen var heller inte så bra :p

Anders Johansson

2011-06-14

Gillade första halvan men tycker att den tappar på slutet. Dock en helt ok bok.

Hanna .

2011-05-15

Har egentligen svårt för böcker om vampyrer och liknande, men den här fängslade verkligen mig! Jag kände igen mig i Oskar, i utanförskapet, i mobbningen, i hämndlusten och i den första kärleken - som dessutom råkar vara väldigt annorlunda och komplicerad. Vart enda kapitel i boken berörde mig på en personlig nivå, dessutom var den mycket välskriven och spännande! Det här är boken som jag önskar att jag själv hade skrivit!

Joanna Björkqvist

2011-04-18

En riktigt läskig bok, som jag är glad över att någon till slut vågade ge ut trots upprepade refuseringar tidigare. Otäck på många sätt, men en riktig bladvändare. Kändes ny, fräsch och rent av osvensk...

Ida

2011-03-29

jag är kluven när det gäller denna boken. jag fastnade från första sidan. det är en bra berättad historia där man vet hur allt hänger ihop. men det som inte faller mig i smaken är den olust och äckelhet som den får mig att känna, många gånger medan jag läste mådde jag illa. vissa delar av boken är så groteska att jag var tvungen att sluta läsa men samtidigt ville jag bara fortsätta. slutet lämnar lite att önska, några trådar som bara lämnas. och sista stycket gjorde mig väldigt konfunderad. på det hela en bra berättad historia. tycker man om denna genre så är boken med all säkerhet läsvärd.

nåt som dock är säkert är att jag aldrig kommer se filmen :)

Liselotte Wijkmark

2011-03-26

Nu har vi diskuterat skräck i min läsecirkel. Låt den rätte komma in är obehaglig från början till slut. Monstret är Håkan och förmodligen går Oskar samma öde till mötes. Skalar man bort vampyr temat är detta en alldeles utmärkt berättelse om samhällets skuggvarelser. Vi jämförde historisk skräck med modern. Idag skyr vi blod - Aids. Historiskt handlade det om kroppen - hur ser den ut inuti, hur fungerar vi? Kan vi stå över gud i skapelsen?

Mel Stor

2011-03-01

Jag läste den när den först kom ut, och blev förälskad från första kapitlet och framåt. Nu har den blivit sönderhackad av filmatisering, och det gör ont. Jag har inte kunnat se mer än tio minuter av filmen, eftersom den nästan direkt förstör det bästa med boken. Det är en av mina absoluta favoritböcker. Jag älskar sättet han alltid drar in det övernaturliga i det fullkomligt vardagliga.

Richard Ramstedt

2011-02-04

En av FÅ böcker som skrämt mig (förutom verkliga skildringar av allehanda vidrigheter...) Helt super....

Anna-Karin L

2011-01-19

Ruggigt otäck, men bra.

Mikaela Metafor

2011-01-12

Jag håller med föregående om "bokens första halva gav mig precis vad jag var ute efter. Otroligt bra skildring av människors försvarsmekanismer i utsatta situationer och längtan efter bekräftelse. Dock tappar författaren snart sitt fotfäste och framför mina hornhinnor fladdrar något som kan föreställa en splatter-film". Jag tycker det beskrivet väldigt bra exakt vad jag känner med. Jag var otroligt fashinerad i början och villle bara läsa mer och mer men så någonstans i mitten försvinner det där magiska över boken och blir bara medelmåttig, BRA men inte suverän längre.

Adios Flamingo

2010-12-22

En av de bästa böcker jag någonsin läst. Och jag är mycket kräsen.

Elisabeth E

2010-12-10

En stark bok.

Åsa Landin

2010-10-25

Otroligt omtalad bok som jag såg fram emot att läsa. Och bokens första halva gav mig precis vad jag var ute efter. Otroligt bra skildring av människors försvarsmekanismer i utsatta situationer och längtan efter bekräftelse. Dock tappar författaren snart sitt fotfäste och framför mina hornhinnor fladdrar något som kan föreställa en splatter-film, det psykologiska är nu helt borta och istället beskrivs bara blod och köttslamsor. En eloge trots detta till författaren som lyckats beskriva ett bostadsområde i utkanten med en otrolig träffsäkerhet!

amanda hildur

2010-09-13

jag hade med mig boken om eli och oskar på en resa till bulgarien med min familj. på mindre än en vecka hade fyra medlemmar i familjen läst den och alla var lika fascinerade - vilken otroligt bra bok!!! LÄS!

Elias Chougui

2010-08-22

Super bra bok!! Men lite överdriven ibland.

Karin Berg

2010-08-20

Älska. Så är det bara. Älskar den.

jenna-maria sahl

2010-08-05

Väldigt dålig bok. punkt slut.

Carita Sildén

2010-08-02

jag älskar den här boken!!

Carita Sildén

2010-08-02

jag älskar den här boken!!

Lina J

2010-07-13

Blev så besviken på filmen, men boken är fantastisk!

Nils Thor

2010-05-27

Väldigt bra. Spännande, trovärdig skildring av människorna som drabbas av vampyren.

Ingrid Selnes

2010-05-11

Jag har starka antipatier mot vampyrtrenden, men denna läste jag från pärm till pärm, var ju så nyfiken på den omtalade författaren. Det var så mycket mer än blodsugare och skräck, boken strålar av humanism och människokärlek.

Matilda Johnsson

2010-04-30

håller med Madelene Holm (: Blev mest äcklad och den var inte så superspännande heller. Jag förväntade mig mycket mer.

Madelene H

2010-04-28

Har aldrig träffat någon som inte gillar den här boken, men jag tyckte inte om den alls. Journalister beskrev den som läskig, eller en skräckroman, vilket jag väntade mig, men jag fann den inte ett dugg nervkittlande. Stor besvikelse, blev mest bara äcklad av den vidriga vampyren.

Matilda Hellström

2010-04-17

Jag tog del av den här boken genom att lyssna på ljudbok. Uppläsaren, som jag tror är författaren själv, var mycket bra på att läsa dialoger ! Helt klart en upplevelse.

Maria Josefsson

2010-04-14

Otroligt skickliga gestaltningar är det jag bär med mig efter att ha läst denna bok. Att i en "vuxenbok" ha en 12-årig pojke som huvudkaraktär är riktigt udda, men författaren gör det så bra!

Jag tyckte mycket om denna roman och det enda negativa jag har att säga är att jag tycker väl många trådar lämnades orörda och boken därmed kändes som en inledning, en upptakt. Jag vill ha meeer!

jeanette kron

2010-03-24

boken är bättre än filmen man fattar inte så mycket av filmen

Marina Trenkoska

2010-03-23

En stark fyra. Känns som att det lika gärna kunde ha blivit en femma, men ngt saknas för att ge den högsta betyg. Annars en jättebra bok!

Lejla k<<

2010-02-27

Rätt, skräck injagande men en bra bok om hur man behandlar männsikor!

Lisa Träff

2010-01-21

kanske den bästa svenska vampyrromanen någonsin.

Helén Torstensson

2010-01-19

Lyssnade på boken i ipoden och det är möjligt att historien är bra, men uppläsaren (författaren själv) gjorde boken totalt värdelös!

Kapten Stofil

2010-01-10

Det var den här boken som fick mig att börja läsa igen. Jag kan inte tacka den nog!

amanda norling

2010-01-09

Bra men lite skum handling men jag tycker ni ska läsa den ändå,

H is for Hailey

2009-12-05

Trodde inte jag skulle gilla den, men som många andra sträck läste jag den. Kan vara min favorit bok alla kategorier.

Helena Eriksson

2009-11-14

Som så ofta slår boken filmen. Och filmen är inte dålig!

Karin Löfstrand

2009-09-28

Trodde verkligen inte att jag skulle fastna så för en vampyrroman! Sträckläste!

Veronica Robin

2009-09-04

Bra bok men filmen suger!

Lisa Wennerstrand

2009-08-31

Idén till boken är mästerlig. Jag hade ändå förväntat mig att det skulle vara svårt att somna efter att ha läst den. Spänningen finns där men inte skräcken.

Frida Ljungberg

2009-08-29

Kanske den bästa bok jag läst!
Den krypande spänningen i den gör den svår att lägga ifrån sig.

I jämförelse med filmen är boken betydligt mer obehaglig, och jag tycker att flera viktiga detaljer saknas i filmversionen. Jag rekommenderar inte att se den, för mig var den bara en stor besvikelse.

Åsa Hassel

2009-08-20

Blev riktigt positivt överraskad, nu ska jag se filmen också!

Mankan

2009-08-18

Välskrivet, spännande, bra personbeskrivningar. Många perspektivpersoner, men det fungerar bra i alla fall. Kanske lite väl mycket vampyr mot slutet för min smak.

Sara Bäverås

Såååå bra!!

Linda Lindblom

2009-08-16

Såg filmen först och tyckte den var jättebra tills jag läste boken. Man får mera svar i boken om personerna.
Gillar egentligen inte vampyrböcker men den här boken kan man bara inte tycka illa om.

Mia Dahlstrand

2008
Gillar egentligen inte vampyr-böcker, men älskar den här boken. Ett gott råd, läs boken och se filmen efteråt (om du måste).

Max Lundberg

2009-06-11

I en klass för sig bland svensk sentidslitteratur.

Li Bok

2009-06-05

Många är tveksamma inför denna bok då huvudpersonen är en vampyr..Jag säger bara- tveka inte..Efter ett par sidor glömmer du bort all dina fördomar och är fast. Språket är fantastiskt..

Jack Russel

2009-05-23

Verkligen annorlunda, en bok om vampyrer i Blackeberg. Hm, vi får väl se tänkte jag - kunde nästan inte lägga ifrån mig boken förrän jag läst ut den. Oerhört realistisk skildring av Oskar och den mobbning han utsätts för, ur hans eget perspektiv, jag kände mig verkligen illa berörd. Eli blir ljuset i hans tillvaro och som också får honom att försöka ta sig ur det hela. Älskar slutet på denna bok, både själva slutet och hur det återberättas!

Alex Nedstam

2009-05-04

John Ajvide Lindqvist bjuder här på en ganska lättläst skräckroman som utspelar sig i 80-talets Sverige. Idén är väldigt inbjudande för en vampyrromantiker som jag, men det krävs en del för att hålla mitt intresse vid liv.

Vi får i boken följa ett antal olika individer och deras liv före och efter mötet med det som har dykt upp i Stockholmsförorten Blackeberg. Någon, eller kanske något, som är hjärtlöst nog att ha ihjäl folk på så obehagliga sätt som att hänga upp dom och tappa dom på blod. Kanske inte brutalt nog? Invånarna verkar leva vidare sina liv utan någon större fruktan. Förutom Oskar, den mobbade killen som tuggar i sig skräcknoveller och tidningsartiklar om massmördare. För honom blir mötet med det okända annorlunda.

Som debutroman har John Ajvide Lindqvist gjort ett bra jobb, men det som fick mitt intresset att sina då och då är avsaknaden av en sista finslipning av alla de sidohistorier som man följer i boken. En känsla av skuttande fram och tillbaka gör att man tappar just den spänning man förväntar sig utav en skräckroman. Fortfarande ser jag gärna att nya svenska vampyrer skapas av John och att han inte slutar här. Detta var första steget på vägen och jag tror bestämt att han kan bli en svensk skräckförfattare man gärna talar gott om.

Publicerad för www.bokus.com September 2004

Maud Helena

2009-04-27

Denna berättelse ska läsas och inte ses!!
Boken är så himla bra och bygger upp stämning och bilder som bara faller platt på tv:n.
Aldrig törs jag säga "kom in" till nån igen...