Lt den rtte komma in

Naturligtvis finns det inga vampyrer i Blackeberg. Bara en massa vanliga mnniskor som stretar med sina vanliga liv. Eller?? Det r vinter 1981 i folkhemsfrorten nordvst om Stockholm. Mnniskorna strmmar p och av tunnelbanan, i kllarfrrden sniffar tonringar lim och p kinakrogen hnger det gamla vanliga alkisgnget. Allt medan medierna fylls av sensationella rapporter om en rysk u-bt som gtt p grund i Karlskrona. I ett av hyreshusen sitter tolvrige Oskar och lser skrcknoveller. Han drmmer om att bli en hmnare. Att ntligen slippa g till skolan och frnedras av sina plgoandar. En dag har en pojke mrdats p ett chockerande brutalt stt i nrbelgna Vllingby. Precis samtidigt har Oskar fantiserat om att dda mobbaren Jonny och han fr ett gonblick fr sig att han har makt att f oerhrda saker att hnda. Livet i Blackeberg ska snart frndras, mnniskor...

Fast Forward

2017-05-16

Redan en klassiker.

Johan Nilsson

2017-05-02

cklig och otck!

Matilda Prme

2017-01-05

Inte den bsta bok jag lst men tillrckligt lagom konstigt och spnnande att jag ville lsa frdigt den.

Zack Simone

2016-07-05

Den hr hade jag nog gillat nr jag var 9-12 r.

Nina Lindgren

2015-11-15

Bra men ngot lngsam ibland. Lsvrd

Matilda S

2015-02-23

Dlig, hemsk och tragisk bok. Bland det smsta jag lst. Usch.

Martin K

2015-01-12

Boken r helt okej. Lite seg p sina stllen, men lsvrd. Fr frsta gngen ngonsin har jag dock sett en filmatisering som faktiskt r bttre n boken. S med facit i hand har ju boken verkligen ett existensberttigande.

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

Berttelsen r berrande och gr verkligen in under skinnet och stilistiskt r den helt briljant- Vilket sprk!

Laban Johansson

2014-12-12

Spnnande. Har dock lite svrt fr bcker som utspelar sig i en gr och trist svensk frort. Oklart varfr.

Miss Me Mo

2014-11-19

Vilken historia! Hur kommer man p ngot sdant hr?!?! Vlskriven, fint sprk. Griper tag frn frsta sidan. Vlgenomarbetad handling. Kryper innanfr skinnet p en.

2013-12-22

Jag tycker den hr boken var ganska bra och vlskriven, men s vrst spnnande tycker jag faktiskt inte att den var.

Patrick Fransson

2013-10-23

Tillsammans med Lilla Stjrna r detta Ajvides bsta bok. Missa inte den hr!

Anna H

2013-10-04

En bra bok om ensamhet och udda krlek...och blod.

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag mste erknna att jag var lite skeptisk till den hr boken innan jag lste den. Efter all hype kring vampyrer och vernaturligheter knde jag vl mest att det kanske inte behvdes nnu en vampyrbok... Men jag blev vldigt positivt verraskad! Jag tycker att den var spnnande och fngslande, utan att vara "tntig" vilket jag ofta annars tycker att vampyrskildringar tenderar att bli. Lsvrd!

Teresia Kjellgren

2013-09-02

r vl alldels fr avtrubbad eller nt fr jag tyckte inte den var n lskig, inte s vidare bra heller.

Nina Nystrm

2013-08-25

Bra skrck, bra skrivet.

Helena S

2013-07-24

Bra och brutalt lskig ibland. Jag kom p mig sjlv med att hlla fr gonen och lsa mellan fingrarna p bussen en gng.

Kickie Boman

2013-05-07

ntligen kom jag mig fr att ta mig an denna bok. Frskte se filmen, men den gillade jag inte alls. Mycket bttre att lyssna p boken, ja riktigt bra!

Kristina Kex

2013-03-15

ja, han r ju ett geni, ajvide. p typ tusen niver. sllan har jag haft s mycket sympati fr en brutal mrdare som jag har fr eli, samtidigt som jag hatar mobbarna som "bara" slr oscar. och h hur alla karaktrer vvs ihop. alla sm detaljer, som nr lacke fr reklam, och man vet att det r oscars mamma som delat ut den. och s satans spnnande. ja. det r ju kmpigt varje gng jag lgger ifrn mig boken. och ajvides specialitet - alla illamende-framkallande deltaljerade beskrivningar och liknelser i de vidrigaste scenerna. fy fan vad bra. s himla trkigt att den inte r ca 20 000 sidor lng denna bok. PLUS att det var jvla gtt att lsa boken efter filmen. jag lskade filmen, och boken r ju ca 350 sidor extramaterial.

Andromeda Stjrnljus

2013-03-07

Helt underbar bok!

Maria B Hansson

2012-12-07

Jag har svrt fr socialrealistiska svenska bcker och filmer. Om ensamstende frldrar och deras barn som kommit p glid i miljonprogrammets Sverige. S det var det som tog udden ur den hr romanen. Det trkiga, det gra - att vi alltid ska beskriva Sverige och svenskarna p det sttet.

Jag sgs in i handlingen och jo jag tycker han fick till logiken. Men sch, ngonstans kndes den nd andefattig. Jag kan inte stta fingret p det. Bra lttlst spnning, men inget mina tankar kommer att tervnda till som de gr nr jag lst en riktigt bra bok.

Elina Backeby

2012-11-21

Det gick segt att lsa boken, men den var nd vldigt bra!

Erik Eriksson

2012-10-18

Att sna hemska och absurda hndelser kan ske i Blackan! Bra sprk och miljskildringar och ingen brist p fantasi!

Nydanande, vlskriven, igenknningsfaktor fr 60-talister, mycket spnnande.

Helena Flemstrm

2012-10-07

Underbar bok som man inte vill lgga ifrn sig

Anna

2012-09-09

S otroligt bra. Hur han skriver om det oknda knns inte alls onaturligt. Han skriver bara om olika mnniskor, inte om olika vsen.

Liv Danjoux

2012-06-06

Vldigt bra men knsliga ska nog inte lsa den eftersom den r vldigt cklig p sina stllen.

Alva Ordnrden

2012-03-31

Blackeberg r en smtrist frort till Stockholm dr det inte hnder s mycket: folk gr p av och tunnelbanan, i kllarfrrdet sniffar tonringarna lim och p kinakrogen hnger det gamla, vanliga alkisgnget. Men under vintern 1981 frndras livet fr alla d en tonrspojke hittas upphngs i ett trd, tmd p blod... Men det allra konstigaste r att det inte r en droppe blod p marken under honom. Medierna blir som galna och skriver och undrar och skriver och skriver, mer och mer blir det d fler lik hittas och man brjar d tro att det r ngon ritualmrdare som gr ls. Samtidigt, mitt i det pltsliga kaoset, finns Oskar, en 12 rig pojke som blir mobbad i skolan, har en pappa som r alkholist och en mamma som jobbar hela tiden. En dag trffar Oskar en underlig flicka ute p grden. Hon sger att hon heter Eli och att hon r nyinflyttad. Oskar och Eli fortstter att trffas, men det r ngot som inte stmmer. Fr Oskar har mrkt att Eli bara visar sig d det r mrkt...

Det hr r en annorlunda skrckroman som jag tror att de flesta blir medryckna i. Jag brukar aldrig lsa skrck, men vi hade det som tema i svenskan i skolan och d var jag "tvungen". Men det visade sig att det inte var s farligt, Lt den rtte komma in var faktiskt bra, inte srskilt lskig dock (men det var nog tur, annars hade jag vl drmt mardrmmar), men flera saker var vldigt ckliga. Lt oss sga s hr: John Ajvide Lindqvist r vldigt duktig p att beskriva detaljerat d man helst vill slippa det...

Men jag tycker nd att boken frtjnar 3 av 5 och jag rekommenderar den till alla som knner fr en spnnande, aningen skrmmande och vlskriven (cklig) roman om mobbning, vampyrer och den mest underliga vnskap.

Sandra Strmberg

2012-02-19

Himla bra, fast frn den frsta sidan! Kan inte trttna p denna bok.

Emelie A

2012-01-23

Av ngon anledning fastnade jag verkligen fr den hr boken, mitt i intensivaste tentaplugget (jag har timing). Egentligen r den vldigt vardaglig, inte alls s "rapid" som de bcker jag vanligtvis tycker om brukar vara. Tyckte verkligen om den hr boken.

2012-01-15

Jag har i ratal hvdat att vampyrer inte r min grej. Trots att jag blivit verbevisad ett flertal gnger bara sedan jag brjade bokblogga (lskade ju till exempel Salem's Lot), s har jag med en dres envishet fortsatt att hlla fast vid min sikt. Och nu har jag allts lst Lt den rtte komma in, den svenska vampyrboken nummer ett.

Det frsta som slr mig r den fantastiska tidsanda som byggs upp. Igenknningsfaktorn r hg med Dallas och Notknckarna p TV och blandat smgodis som man kpte fr fyra kronor i kiosken. Jag blev fullkomligt nostalgisk. Det kndes lite som om man hade satt sig i en tidsmaskin och kt tillbaka 30 r. Nu vxte jag visserligen inte upp i en betonggr frort, men knslan var dr. Ls mer p http://bokslut.blogspot.com/2012/01/lat-den-ratte-komma-in-av-john-ajvide.html

sa Hrnstrm

2012-01-10

Blev besviken, levde inte upp till frvntningarna!

sa Mattsson

2012-01-08

Lste denna fr att jag var tvungen i skolan. Det var bland det smsta jag lst. Den var rrig och det gick inte att hnga med ordentligt.

Johanna Jigstrm

2012-01-05

Fantastisk. Inte bara sjukt otck och spnnande utan ven en sjukt bra skildring av den tidens svenska samhlle.

Sussie S

2011-12-16

Sprket flt inte s bra som det borde ha gjort. Jag strde mig ocks p att alkisarna i boken fick s stor roll fr de var i mitt tyckte vldigt ointressanta...

Britta Persson

2011-12-01

Usel "vampyr"-historia som r skriven som ett filmmanus med korta meningar och alldeles fr lite spnning!

Jonna Stenlund

2011-11-29

Fantastiskt vlskriven och spnnande bok. Dock inte fr den krsmagade.

Janna Ljungkvist

2011-11-11

lskar! R, vacker och sorglig p en gng

Erika Rnngrd

2011-10-30

persongestaltningen och grundberttelsen tycker jag vldigt mycket om. Men jag som annars inte lser skrck knner precis samma sak som med frfattarens Mnniskohamn (som i mitt tycke r stret vassare) : Det blir smningom lite fr mycket blod och obehagligheter. Inte s mycket att det gr mig fr cklad, men s mycket att det knns som ett ondigt avsteg frn det jag r ute efter nr jag lser John Ajvide Lindqvist - hans fantastiska historieberttande.

Paul Karlsson

2011-10-07

Denna svenska vampyr roman har ftt internationellt genombrott d Thomas Alfredsson gjorde film av boken. Den blev ocks en amerikansk film. Jag gillar boken mycket fr att den skildrar ett litet oknt stlle p landsbygden som inte jag knner till s vl. Ngon by omgiven av skogar. Hr vxer en fin vnskap mellan en pojke och vampyrflickan Eli fram. Mycket blod och vldsamheter. Och boken r lngtifrn en sockerst historia. Men det finns ett sdant hjrta och vrme i beskrivningen av deras relation. Pojken r mobbad och hans vampyr vn lr honom att st p sig. Man blir samtidigt lycklig av boken samtidigt som man blir hnfrd av dess spnning. Kan stark rekommenderas som ett annorlunda bidrag till det vampyrklimat som rder i film och litteratur i nulget.

Sofia Nerman

2011-08-25

Jag gillar John Ajvide Lindqvist stt att skriva, det r en poetisk svrta ver det, sida vid sida med en otrolig naturalism. Jag har lyssnat p den hr boken som ljudbok ocks och den var ocks mycket bra upplst.

2011-08-04

Ska ocks tillgga att den behandlar ondska. Allt r relativt!

2011-08-04

Riktigt bra bok! Spnnande, lttlst och ruskig. Ocks en mycket bra bok om utanfrskap och annorlunda vnskap. Frgan om kn vcks ocks p ett intressant stt. Mer n vad jag hade frvntat mig!

Lina Viklund

2011-07-21

Jag strcklste den hr boken under tv dagar. Omjlig att lgga ifrn sig. Fantastiskt sprk och otroligt obehaglig. Inte lskig s att man blir mrkrdd, men s grotesk att man egentligen vill sluta lsa, och nd s gr det inte. S bra!

Maria Gustavsson

2011-07-20

Jag kan inte frst hur folk kan tycka att den hr r trkig. Det r en av de bsta bcker jag lst, och en av de f bcker som lyckats skrmma upp mig. Mycket, mycket bttre n filmen, som uteslutit mycket ur handlingen (frmodligen fr att inte gra den barnfrbjuden). Jag vet inte varfr, men jag r helt kr i den hr boken.

Helena Andersson

2011-07-14

Uppskattade inte den hr alls, outsgligt trist.

2011-07-10

Jo jag gillade den, mycket!! Frst sg jag filmen o tyckte den var rtt lskig... jag r ju begvad (??) med en stor dos av mrkrdsla s det bar lite emot att se filmen... och d sa mina godingar att boken r lngt vrre... S nr min goa vn Helene valde denna som lsning i bokcirkeln s blidde jag lite orolig om sanningen ska fram... d man oftast sover ensam s vill jag ju inte bygga p mrkrdslan me lskiga bcker... MEN boken r inte lskig p det sttet... Visst det handlar om vampyrer, det gr det ju men som jag ser det r det bara ett sammanhang i det hela... Jag menar att boken mer handlar om personer som av olika skl befinner sig utanfr eller i skugglandet... och att de inte slpps in i det "vanliga" samhllet. Orttvisorna osynliggrs... ingen ser eller tar tag i det som sker... Huvudpersonen mobbas men ingen ser, eller vill se... ensam utanfr p alla stt... likas med flera av dessa i ngon mn udda mnniskor, men som nd finns som en del i vrt samhlle och som stts ut, stts bort av de som vill styra, de som ser sig som bttre n andra, dvs maktstrukturer i samhllet... boken lste jag i en rasande fart, den fngade mig direkt... sklet till att det landade p fyran... ja det r slutet det...

annie sbrink

2011-07-09

Alla hans bcker r lbbiga, men den hr r bst!

Eyez Only

2011-06-25

Filmen suger kapitalt, men boken r riktigt, riktigt bra!

Lisen Q

2011-06-22

Trodde att jag skulle gilla den. Tycker om att lsa om vernaturliga, mystiska och trolska grejer. Men den hr var rtt trist! Jag fastnade inte alls!

Magdalena Johansson

2011-06-15

Om skolan inte tvingat mig att lsa den hade jag inte lst ut den. Filmen var heller inte s bra :p

Anders Johansson

2011-06-14

Gillade frsta halvan men tycker att den tappar p slutet. Dock en helt ok bok.

Hanna .

2011-05-15

Har egentligen svrt fr bcker om vampyrer och liknande, men den hr fngslade verkligen mig! Jag knde igen mig i Oskar, i utanfrskapet, i mobbningen, i hmndlusten och i den frsta krleken - som dessutom rkar vara vldigt annorlunda och komplicerad. Vart enda kapitel i boken berrde mig p en personlig niv, dessutom var den mycket vlskriven och spnnande! Det hr r boken som jag nskar att jag sjlv hade skrivit!

Joanna Bjrkqvist

2011-04-18

En riktigt lskig bok, som jag r glad ver att ngon till slut vgade ge ut trots upprepade refuseringar tidigare. Otck p mnga stt, men en riktig bladvndare. Kndes ny, frsch och rent av osvensk...

Ida

2011-03-29

jag r kluven nr det gller denna boken. jag fastnade frn frsta sidan. det r en bra berttad historia dr man vet hur allt hnger ihop. men det som inte faller mig i smaken r den olust och ckelhet som den fr mig att knna, mnga gnger medan jag lste mdde jag illa. vissa delar av boken r s groteska att jag var tvungen att sluta lsa men samtidigt ville jag bara fortstta. slutet lmnar lite att nska, ngra trdar som bara lmnas. och sista stycket gjorde mig vldigt konfunderad. p det hela en bra berttad historia. tycker man om denna genre s r boken med all skerhet lsvrd.

nt som dock r skert r att jag aldrig kommer se filmen :)

Liselotte Wijkmark

2011-03-26

Nu har vi diskuterat skrck i min lsecirkel. Lt den rtte komma in r obehaglig frn brjan till slut. Monstret r Hkan och frmodligen gr Oskar samma de till mtes. Skalar man bort vampyr temat r detta en alldeles utmrkt berttelse om samhllets skuggvarelser. Vi jmfrde historisk skrck med modern. Idag skyr vi blod - Aids. Historiskt handlade det om kroppen - hur ser den ut inuti, hur fungerar vi? Kan vi st ver gud i skapelsen?

Mel Stor

2011-03-01

Jag lste den nr den frst kom ut, och blev frlskad frn frsta kapitlet och framt. Nu har den blivit snderhackad av filmatisering, och det gr ont. Jag har inte kunnat se mer n tio minuter av filmen, eftersom den nstan direkt frstr det bsta med boken. Det r en av mina absoluta favoritbcker. Jag lskar sttet han alltid drar in det vernaturliga i det fullkomligt vardagliga.

Richard Ramstedt

2011-02-04

En av F bcker som skrmt mig (frutom verkliga skildringar av allehanda vidrigheter...) Helt super....

Anna-Karin L

2011-01-19

Ruggigt otck, men bra.

Mikaela Veijalainen

2011-01-12

Jag hller med fregende om "bokens frsta halva gav mig precis vad jag var ute efter. Otroligt bra skildring av mnniskors frsvarsmekanismer i utsatta situationer och lngtan efter bekrftelse. Dock tappar frfattaren snart sitt fotfste och framfr mina hornhinnor fladdrar ngot som kan frestlla en splatter-film". Jag tycker det beskrivet vldigt bra exakt vad jag knner med. Jag var otroligt fashinerad i brjan och villle bara lsa mer och mer men s ngonstans i mitten frsvinner det dr magiska ver boken och blir bara medelmttig, BRA men inte suvern lngre.

Adios Flamingo

2010-12-22

En av de bsta bcker jag ngonsin lst. Och jag r mycket krsen.

Elisabeth J

2010-12-10

En stark bok.

sa Landin

2010-10-25

Otroligt omtalad bok som jag sg fram emot att lsa. Och bokens frsta halva gav mig precis vad jag var ute efter. Otroligt bra skildring av mnniskors frsvarsmekanismer i utsatta situationer och lngtan efter bekrftelse. Dock tappar frfattaren snart sitt fotfste och framfr mina hornhinnor fladdrar ngot som kan frestlla en splatter-film, det psykologiska r nu helt borta och istllet beskrivs bara blod och kttslamsor. En eloge trots detta till frfattaren som lyckats beskriva ett bostadsomrde i utkanten med en otrolig trffskerhet!

amanda hildur

2010-09-13

jag hade med mig boken om eli och oskar p en resa till bulgarien med min familj. p mindre n en vecka hade fyra medlemmar i familjen lst den och alla var lika fascinerade - vilken otroligt bra bok!!! LS!

Elias Chougui

2010-08-22

Super bra bok!! Men lite verdriven ibland.

Karin Berg

2010-08-20

lska. S r det bara. lskar den.

jenna-maria sahl

2010-08-05

Vldigt dlig bok. punkt slut.

Carita Sildn

2010-08-02

jag lskar den hr boken!!

Carita Sildn

2010-08-02

jag lskar den hr boken!!

Lina J

2010-07-13

Blev s besviken p filmen, men boken r fantastisk!

Nils Thor

2010-05-27

Vldigt bra. Spnnande, trovrdig skildring av mnniskorna som drabbas av vampyren.

Ingrid Selnes

2010-05-11

Jag har starka antipatier mot vampyrtrenden, men denna lste jag frn prm till prm, var ju s nyfiken p den omtalade frfattaren. Det var s mycket mer n blodsugare och skrck, boken strlar av humanism och mnniskokrlek.

Matilda Johnsson

2010-04-30

hller med Madelene Holm (: Blev mest cklad och den var inte s superspnnande heller. Jag frvntade mig mycket mer.

Madelene H

2010-04-28

Har aldrig trffat ngon som inte gillar den hr boken, men jag tyckte inte om den alls. Journalister beskrev den som lskig, eller en skrckroman, vilket jag vntade mig, men jag fann den inte ett dugg nervkittlande. Stor besvikelse, blev mest bara cklad av den vidriga vampyren.

Matilda Hellstrm

2010-04-17

Jag tog del av den hr boken genom att lyssna p ljudbok. Upplsaren, som jag tror r frfattaren sjlv, var mycket bra p att lsa dialoger ! Helt klart en upplevelse.

Maria Josefsson

2010-04-14

Otroligt skickliga gestaltningar r det jag br med mig efter att ha lst denna bok. Att i en "vuxenbok" ha en 12-rig pojke som huvudkaraktr r riktigt udda, men frfattaren gr det s bra!

Jag tyckte mycket om denna roman och det enda negativa jag har att sga r att jag tycker vl mnga trdar lmnades orrda och boken drmed kndes som en inledning, en upptakt. Jag vill ha meeer!

jeanette kron

2010-03-24

boken r bttre n filmen man fattar inte s mycket av filmen

Marina Trenkoska

2010-03-23

En stark fyra. Knns som att det lika grna kunde ha blivit en femma, men ngt saknas fr att ge den hgsta betyg. Annars en jttebra bok!

Lejla k<<

2010-02-27

Rtt, skrck injagande men en bra bok om hur man behandlar mnnsikor!

Lisa Trff

2010-01-21

kanske den bsta svenska vampyrromanen ngonsin.

Heln Torstensson

2010-01-19

Lyssnade p boken i ipoden och det r mjligt att historien r bra, men upplsaren (frfattaren sjlv) gjorde boken totalt vrdels!

Kapten Stofil

2010-01-10

Det var den hr boken som fick mig att brja lsa igen. Jag kan inte tacka den nog!

amanda norling

2010-01-09

Bra men lite skum handling men jag tycker ni ska lsa den nd,

H is for Hailey

2009-12-05

Trodde inte jag skulle gilla den, men som mnga andra strck lste jag den. Kan vara min favorit bok alla kategorier.

Helena Eriksson

2009-11-14

Som s ofta slr boken filmen. Och filmen r inte dlig!

Karin Lfstrand

2009-09-28

Trodde verkligen inte att jag skulle fastna s fr en vampyrroman! Strcklste!

Veronica Robin

2009-09-04

Bra bok men filmen suger!

Lisa Wennerstrand

2009-08-31

Idn till boken r msterlig. Jag hade nd frvntat mig att det skulle vara svrt att somna efter att ha lst den. Spnningen finns dr men inte skrcken.

Frida Ljungberg

2009-08-29

Kanske den bsta bok jag lst!
Den krypande spnningen i den gr den svr att lgga ifrn sig.

I jmfrelse med filmen r boken betydligt mer obehaglig, och jag tycker att flera viktiga detaljer saknas i filmversionen. Jag rekommenderar inte att se den, fr mig var den bara en stor besvikelse.

sa Hassel

2009-08-20

Blev riktigt positivt verraskad, nu ska jag se filmen ocks!

Mankan

2009-08-18

Vlskrivet, spnnande, bra personbeskrivningar. Mnga perspektivpersoner, men det fungerar bra i alla fall. Kanske lite vl mycket vampyr mot slutet fr min smak.

Sara Bvers

S bra!!

Linda Lindblom

2009-08-16

Sg filmen frst och tyckte den var jttebra tills jag lste boken. Man fr mera svar i boken om personerna.
Gillar egentligen inte vampyrbcker men den hr boken kan man bara inte tycka illa om.

Mia Dahlstrand

2008
Gillar egentligen inte vampyr-bcker, men lskar den hr boken. Ett gott rd, ls boken och se filmen eftert (om du mste).

Max Lundberg

2009-06-11

I en klass fr sig bland svensk sentidslitteratur.

Li Bok

2009-06-05

Mnga r tveksamma infr denna bok d huvudpersonen r en vampyr..Jag sger bara- tveka inte..Efter ett par sidor glmmer du bort all dina frdomar och r fast. Sprket r fantastiskt..

Jack Russel

2009-05-23

Verkligen annorlunda, en bok om vampyrer i Blackeberg. Hm, vi fr vl se tnkte jag - kunde nstan inte lgga ifrn mig boken frrn jag lst ut den. Oerhrt realistisk skildring av Oskar och den mobbning han utstts fr, ur hans eget perspektiv, jag knde mig verkligen illa berrd. Eli blir ljuset i hans tillvaro och som ocks fr honom att frska ta sig ur det hela. lskar slutet p denna bok, bde sjlva slutet och hur det terberttas!

Alex Nedstam

2009-05-04

John Ajvide Lindqvist bjuder hr p en ganska lttlst skrckroman som utspelar sig i 80-talets Sverige. Idn r vldigt inbjudande fr en vampyrromantiker som jag, men det krvs en del fr att hlla mitt intresse vid liv.

Vi fr i boken flja ett antal olika individer och deras liv fre och efter mtet med det som har dykt upp i Stockholmsfrorten Blackeberg. Ngon, eller kanske ngot, som r hjrtlst nog att ha ihjl folk p s obehagliga stt som att hnga upp dom och tappa dom p blod. Kanske inte brutalt nog? Invnarna verkar leva vidare sina liv utan ngon strre fruktan. Frutom Oskar, den mobbade killen som tuggar i sig skrcknoveller och tidningsartiklar om massmrdare. Fr honom blir mtet med det oknda annorlunda.

Som debutroman har John Ajvide Lindqvist gjort ett bra jobb, men det som fick mitt intresset att sina d och d r avsaknaden av en sista finslipning av alla de sidohistorier som man fljer i boken. En knsla av skuttande fram och tillbaka gr att man tappar just den spnning man frvntar sig utav en skrckroman. Fortfarande ser jag grna att nya svenska vampyrer skapas av John och att han inte slutar hr. Detta var frsta steget p vgen och jag tror bestmt att han kan bli en svensk skrckfrfattare man grna talar gott om.

Publicerad fr www.bokus.com September 2004

Maud Helena

2009-04-27

Denna berttelse ska lsas och inte ses!!
Boken r s himla bra och bygger upp stmning och bilder som bara faller platt p tv:n.
Aldrig trs jag sga "kom in" till nn igen...