Låt de gamla drömmarna dö

»Mitt liv började när jag var tretton år.Kan jag säga nu.Som vuxna skapar vi ju vår barndom. Riktar ljuset mot de där händelserna som gjorde att vi blev som vi blev och glömmer bort de andra. Carola minns säkert sin första rena ton. Ernst Kirchsteigersin första formgjutning i lättbetong. Men mitt liv började när jag var tretton.« I Låt de gamla drömmarna dö har John Ajvide Lindqvist samlattexter skrivna under lång tid i vitt skilda sammanhang. Här finns allt från efterfrågade noveller, sketcher och kåserier till recensioner och Sommarprogramet från 2006. Inte minst finns här novellen som gett samlingen dess namn, och som ger svaret på vad som hände Oskar och Eli sedan de stigit av tåget där Låt den rätte komma in slutade.Vissa av texterna har publicerats tidigare, däribland följetongen Tindalos och långnovellen Ansiktsburk, andra är helt nyskrivna eller har bara framförts på scen. Allt inleds...

Lars Willfors

2016-07-04

Titelnovellen är tillsammans med debuten det bästa författaren har skrivit (givetvis som komplement till varandra). I övrigt är denna samling mycket ojämn och såväl sommarmanuset som tv-sketcherna är intressantare i annat utförande.

2016-04-09

Jag har ju som ett eget litet projekt en önskan att ta mig igenom John Ajvide Lindqvists alster, i kronologisk ordning om möjligt. Novellsamlingen Låt de gamla drömmarna dö kom ut 2011 så jag är nästan ifatt nu. Samlingen består inte bara av noveller, utan innehåller också lite blandade texter. En del tidigare publicerade, andra inte. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/04/lat-de-gamla-drommarna-do-av-john.html

John Simonsson

2015-11-12

Ger upp efter drygt halva, då allt bara känns random

Otroligt ojämn kvalité på texterna men allt som allt var den läsvärd för den som uppskattar Ajvide Lindqvist i övrigt.

Cindy Tigerlind

2014-11-18

Det mest intressanta var att man lärde känna John lite mer, hur och varför han skriver som han gör. (Sommarprogrammet och Ansiktsburk). Men annars? Nja. Fast nu är många av texterna från olika tidsperioder så det blir ganska ojämnt att läsa.

Maria Gustavsson

2012-08-13

Åh, John, vad har du gjort?
Som alla andra påpekar så håller jag helt och hållet med om att denna textsamling är ytterst spretig. Vissa texter stannar hos mig, andra inte. Jag lyckades ta mig igenom alla texter - vissa med lätthet, andra med börda - förutom "Känner du Rudi Schmerz?". Jag gav upp efter 16 sidor, då jag insåg att det vore slöseri med tid att försöka förstå tidsskildringarna och de avklippta meningarna. Men, som Ajvide själv nämner i förordet, så är den skriven 1995, ändrad 1996 och till sist ändrad igen 1998, och det är inte så han skriver längre och att den definitivt är den mest svårtuggade av texter i samlingen.

Amanda Kinnander

2012-07-23

Jag gillar inte noveller, och den här boken bestod knappt av det. Tråkig helt enkelt. Undantaget är novellen med samma namn som boken, dvs epilogen till Låt den rätte komma in. Den är riktigt bra!

Liza Bolin

2012-05-12

alldeles för enkelspåriga noveller. de flesta är som skrivövningar, sådär "skriv en text om frasen 'känner du rudi schmertz'". lite larvigt. vissa var bättre, den med tuggandet var riktigt otäck.

Liza Bolin

2012-05-12

Vissa bra noveller andra rätt kassa... Varierad kvalité alltså

Marja-Liisa Luther

2011-12-14

Tyckte den var lite rörig och hade svårt att komma in i den, men vissa delar var bättre än andra.

Karin D

2011-07-26

Högt och lågt i salig blandning. En del av texterna hade passat bäst för byrålådan. Den minst intressanta av Ajvides böcker, tycker jag

Ally Regins

2011-07-20

Får en trea mest p.g.a. Tindalos. Annars finns det en del i den här samlingen som inte tilltalar mig alls.

Andreas Norström

2011-06-28

En hel del godbitar som "Tindalos", "Fulet" och "Tjejen", men tyvärr en del bottennapp som "Känner du Rudi Schmerz" (som utan tvekan är det sämsta jag läst av Ajvide). Gav upp på bonustexterna efter att två, tre stycken. Skåpmat, visst, men bra sådan. Till viss del.

Elisabeth Andersson

2011-05-31

En hel del guldkorn, men är liksom Pappersväggar en ganska ojämn samling berättelser.

sofia erlandsson

2011-03-23

Boken man ångrar att man läst.
Inget har någon sammanförande.
och man får inte riktigt reda på något slut,
inte min smak. men smaken är som baken olika.

Kristin Larsson

2011-03-12

Håller med alla ovan - spretigt men med guldkorn. Fortsättningen på "Låt den rätte komma in" är det bästa, och den gör att jag rekommenderar boken till alla som är det minsta nyfikna på hur det gick för Eli.

Olle N

2011-03-10

Lite spretigt, visst. Men det finns några guldkorn. Som hans sommarprat och titelnovellen, det nya slutet på debutromanen.

Johan Widell

2011-03-08

Hade höga förväntningar på denna efter att ha läst hans fantastiskt bra romaner!
Tyvärr håller denna novellsamling inte alls samma höga klass tycker jag.

Lina R

2011-03-04

Ojämnt, visst, men i sina bästa stunder ändå fantastiskt bra!

Torbjörn Nilsson

2011-02-28

Inte i klass med hans romaner, men jag kan tycka att vissa av novellerna håller en bra nivå. Skulle klarat mig bra utan extramaterialet i slutet på boken, det gav inte mycket alls.

FranZone c”,)

2011-02-26

Gillar hans noveller bäst (se även Pappersväggar)!

Pia Stendahl

2011-02-21

Jag har aldrig läst något av John Ajvide Lindqvist tidigare. Han har inte riktigt lockat mig eftersom han anses vara skräckens mästare och skräck inte riktigt är min grej. Men vad tusan tänkte jag när jag fick syn på boken på biblioteket.

Jag vet inte riktigt hur man ska klassificera boken. Det är en blandning av många olika typer av texter, som en klippbok nästan. Slutligen fick den hamna i novell-kategorin trots allt.

Flera av texterna är riktigt gripande och en del är spännande. Mest tagen blir jag av Ansiktsburk. Den griper tag i mig eftersom jag upplever den så självutlämnande. Jag gillar också hur berättar-jaget byter person. Ibland är det John Ajvide och ibland är det Erik petterssson. Ett ganska anorlunda grepp.

Samlingen av texter är rätt så spretig men inget som stör mig. Förmodligen för att nivån på texterna är genomgående hög. Hade även kvalitéen på texterna varit extremt ojämn hade spretigheten tagit överhand och sänkt upplevelsen av boken.

Dock får flera av texterna mig att må ganska dåligt. Det är säker meningen men det är ändå inget jag uppskattar helt. Så mina tankar kring boken är väldigt blandade mellan att vara imponerad av författarskapet och en känsla av ”aldrig mer”.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Elin Möllerstedt

2011-02-18

Älskar Ajvide, men gillar romanformatet bättre. Han kommer inte till sin fulla rätt i novellform. Bokens titelnovell är en typ av fortsättning på Låt den rätte komma in. Dock figurerar Oscar och Eli bara som bifigurer. Tycker ändå att det är roligt att få en aning om vad som hände efter att Oscar lämnade Blackeberg tillsammans med Eli. Mitt låga betyg grundar sig i att jag hade väntat mig mer av boken.

Marianne Skoglund

2011-02-05

Mest gammal skåpmat, som kanske borde ha stannat i byrålådan. Sådant material lämpar sig bäst för postum utgivning. Några höjdare dock, särskilt hans krönikor/betraktelser.

Kristina Simar

2011-02-02

Själv föredrar jag nog att läsa en skrämmande roman av John Ajvide Lindqvist, där jag kan försvinna in i den obehagliga världen. När det gäller noveller vill jag ha lite mer kvalitet på hur skrivandet ser ut. John A. Lindqvist skriver på ett väldigt enkel språk, med nästan enbart korta meningar. När jag läser en spännande roman kan jag glömma bort skrivkvaliteten till förmån för handlingen. Men i vissa texter som inte höll måttet, blev jag tyvärr lite irriterad på John A. Lindqvists språk. Vissa texter hade jag till och med svårt att komma igenom. Till det stora hela var boken hyfsat bra, men inte så bra som jag hade förväntat mig.

2011-01-25

John Ajvide Lindqvist har givit ut fem böcker tidigare, fyra romaner och en novellsamling. Jag har älskat dom alla fem, och kanske allra mest hans senaste roman "Lilla Stjärna".

Nu har jag läst John Ajvides sjätte bok, som är hans andra novellsamling. Eller det är inte bara noveller i den, utan en massa olika berättelser. Bland annat manuset till hans sommarprogram, en avslutande fortsättning på "Låt den rätte komma in", och en massa annat blandat.

Bäst i boken var just forsättningen/slutet på romanen "Låt den rätte komma in". Men också långnovellen "Tindalos" som har varit publicerad tidigare i Dagens Nyheter. Och manuset till John Ajvides Sommarprogram 2006. Även hans långa förord där han skriver om allt möjligt, tyckte jag var väldigt bra och mycket intressant.

Men även allt annat i boken, precis som allt jag har läst av John Ajvide, var jättebra. Så jag kan helt klart rekommendera boken till alla John Ajvides fans. Och även till er som inte är John Ajvides fans, för då kanske ni blir! ;-D

Fiona *

2011-01-25

Jag tror de flesta har en skräppåse hemma, här har John Ajvide sin. Ny titel skulle kunna vara B-sides &Rarities. Kriterierna för sådan bok är.
1. Författaren måste ha nått sådan status att vad som helst som ges ut skapar visst intresse.
2. Materialet ska helst ha sådan verkshöjd att det är värt det hela genom hela utgivningsprocessen.
3. Det bör finnas något guldkorn så att du som läsare kan känna att författaren ansträngt sig åtminstone lte.

Det håller på alla tre punkterna - tyvärr. om jag bortser från 2:ans krav. matreialet är en rejäl mix. Från sommarpratande, till sketcher, föjetonger, kortnoveller. är det bra? Tja... avgör själv.

Anna Nyman

2011-01-23

En sån här bok blir av nödvändighet spretig och det är självklart att vissa texter är med som utfyllnad. Men med det sagt så är det med några få undantag njutbar läsning. Flera riktigt bra noveller!