Lasermannen

Tamas, Gellert

| 2002

Under ngra mnader rsskiftet 1991 och 1992 var Stockholm en stad i skrck. En oknd grningsman, bevpnad med ett lasergevr, skt sammanlagt elva personer vid tio olika attentat. En dog, flera fick men fr livet. Det enda offren hade gemensamt var sitt mrka hr och mrka hudfrg. Samtidigt genomgick Sverige sin vrsta ekonomiska kris p decennier. I arbetslshetens och krisens spr vxte en ny militant rasistisk rrelse fram. Terrororganisationen Vitt Ariskt Motstnd, VAM, frklarade krig mot samhllet. Runt om i landet attackerades flyktingfrlggningar med brandbomber och molotovcocktails. Nst Tyskland hade Sverige flest rasistiska vldsdd i hela Europa. Och i riks-dagen hetsade Ny demokrati mot invandringen. Laserattentaten satte igng Sveriges strsta polisjakt nst Palmemordet. Efter sex mnader greps John Ausonius p bar grning mitt under ett bankrn. Han dmdes trots sitt...

Lucie Kovalska

2017-04-25

Vldigt intressant och vlskriven! Lste den frn prmen till prmen

Anki Vincent

2015-08-14

Vldigt spnnande trots att man redan knner till den tragiska historien.

Maria Myrberg

2015-08-07

Oerhrt intressant berttelse om en person som begtt vidriga handlingar! ven vldigt intressant redogrelse fr det samtida politiska klimatet i Sverige i brjan av 1990-talet.

2015-03-06

Ett otäckt tidsdokument som tyvärr går igen även nu 25 år senare. även om det är vinklat i många delar är det både bra och skrämmande. hade det varit en vanlig deckare hade jag tyckt att många delar var både osannolika och överdrivna, Här är det dokumenterat och tyvärr sant.

Martin K

2014-10-20

Frgan r om jag ngonsin lst ngot bttre. ven om det var ett tag sedan jag lste sitter den kvar och gr sig pmind. Srskilt i dessa tider d extremhgern ter vinner mark ver hela Europa. Tamas har gjort sin research, men inte bara det. Utver sitt digra journalistiska arbete har han ocks skapat en fantastisk litterr produkt. Detta r en "alla-mste-lsa-bok", d den sger s mycket om samhllet vi lever i. Verkligheten vertrffar dikten och skulle hndelserna i boken bara vara "hitte p" skulle man knappt tro p det. Man skulle frmodligen knna: h, s dr skulle det knappast kunnat g till..." Men jo, exakt s hr gick det till. Skrmmande. Och nyttigt.

2013-11-16

Jag kommer ihg nr Lasermannen hrjade, men efter att ha lst den hr boken s inser jag att jag hade missat massor. Mnga hndelser minns jag, men har inte alls kopplat ihop dem med Lasermannen. Som "We shall overcome"... Boken har en s otck prolog att jag faktiskt nstan slutade lsa innan jag ens hade brjat. Det hr r berttelsen om hur mnga slumpartade, osannolika hndelser gr att Ausonius hamnar mellan stolarna flera gnger och det fr till slut tragiska konsekvenser. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/11/lasermannen-av-gellert-tamas.html

Johan L

2013-09-15

Vlskrivet och spnnande men samtidigt lika skrmmande tidsdokument ver Sverige.

Anki Vincent

2013-07-20

Mkt bttre n jag trodde, strcklste den.

Jennifer Dutton

2012-09-16

Alla borde lsa denna boken!

Emma Westberg

2012-09-10

Den blir automatisk intressant och spnnande att lsa p grund av innehllet, men kvalitn p det som Tamas skriver sjlv r knns vldigt "sommarkurs fr dig som vill bli frfattare".

Henrik Johansson

2011-12-19

Riktigt bra beskrivning av samtiden!

Ingeborg Amnus

2011-11-09

Nr man strcklser en bok man vet slutet p.... d betyder den nog att den r bra!

Emil W

2011-11-03

Sjukt bra! Ls den eller f en snigel p gat

Charlotta CG

2011-08-30

En mycket bra bok om inte bara Lasermannen utan om det Sverige han verkade i och man lr sig mycket om myndigheter och polisarbete. Hr och dr i dialoger kan man tycka att Tamas verdriver beskrivningar av mnniskor utan att det har relevans fr handlingen och det irriterade lite - han dmer ocks personer efter deras bonniga dialekt, sociala bakgrund eller vad det nu kan vara. Hade han bara struntat i de detaljerna och fortsatt bertta sin historia om vilka knppskallar det finns i svensk politik och hur dessa kunnat komma fram ven utan verklass s hade det blivit n mer trovrdigt. Trots detta r det en mycket bra bok och spnnande som en deckare p sina stllen.

Mattias Johansson

2011-08-10

Samtidsanalys, thrilleruppbyggnad, politiska analys av samtiden och mellan raderna en frklarning varfr.

Lars Andersson

2011-05-16

Nstan s bra som en dokumentr skildring kan bli. Kanske saknar lite i konstnrlighet, fr att riktigt frigra sig kroppen.

Marina Trenkoska

2011-01-27

Mycket bra och lsvrd!

Elin Mllerstedt

2011-01-15

Otckt och spnnande. Samtidigt som boken r en kriminalhistoria berttar den ven ngot om Sverige som det sg ut i brjan av nittiotalet. Blir frustrerad ver hur det svenska rttssystemet verkar fungera.

En fantastiskt genomtrngande skildring av det politiska lget i Sverige p nittiotalet och i synnerhet av debatten kring "invandrarfrgan".Hgaktuellt d det knns som en dej vu just nu i krisens 2010.

Lena Floser

2010-11-05

Otckt och aktuellt

Nils Thor

2010-10-31

Otroligt intressant och spnnande som en deckare. Frfattaren har gjort ett grundligt arbete i arkiv och med intervjuer. Det r ocks en ett mycket bra tidsdokument. Ett litet minus fr sprket.

Maria Lindh

2010-09-05

Intressant att ett hndelse frlopp som man upplevt sjlv (via media) kan bli s intressant i bokform. Men vet ju liksom hur det slutar redan nr man lser frsta raden.

Hanna Seven

2010-03-24

Ls denna bok om en tragisk man som gjorde drastiska saker fr att bli sedd. Tnk att en mnniskas oskerhet kan leda till ngot s bestialiskt. Nr ni lser den se inte bara orden, titta ven mellan raderna och frst det ragiska i helheten.

Magnus Hoem

2010-03-04

Riktigt intressant skildring av rasismen i Sverige under den hr tidsperioden.

Jesper strm

2010-02-21

Mycket mycket intressant och lrorik bok. Eftersom jag var s ung nr Lasermannen var aktiv s har jag sklart inget minne av det hela men det kndes som att jag fick en vldigt bra bild av hela situationen i Sverige vid den tidpunkten av den hr boken. Det enda som gr att jag inte kan ge den en 5a r att boken knns lite lite lite vinklad p sina stllen hr och dr. Men i vrigt en grymt bra bok!

Bra och intressant bok. Hr fick jag lra mig allt om Lasermannen som jag inte riktigt fljde nr allt var aktuellt!

Maiken Karlsson

2010-01-02

En fantastisk bok! Om tillstndet i Sverige i brjan av 1990-talet, om Ian&Bert, om skinheads, om politik, m.m. - men frmst om lasermannen. Spnnande som en thriller, men knns som om den har mycket verklighetsbakgrund.

Joel Sommarsol

2009-12-30

Det hr r en av de bcker som platsar p min "Fem bcker alla svenskar br lsa". Den borde ha delats ut till alla hgstadieelever!

O

omar ghali

2009-12-14

den hr boken r vldigt intressant och alla borde lsa den

Tor von Geijer

2009-09-18

Tidsportrtt.

Linda Lindblom

2009-08-16

En helt fantastisk men hemsk bok om Lasermannen och hans framfart i Stockholm i brjan p 90-talet.
Man kan inte lta bli att skratta t honom fr han gr helt galna saker och d brjar man inse hur sjuk i huvudet han verkligen r.

Therese Andersson

2009-07-26

Vlskriven och otroligt intressant, r s mycket mer n bara en berttelse om en person. Det r en stark beskrivning av denna tids svenska samhlle.

Patrik Andersson

2009-07-14

Vlskriven om ett intressant kapitel i sveriges kriminalhistoria.

Eva Grufman

2009-06-11

Vlskriven och intressant bok. Komemr att lsa den igen.