Läsarna i Broken Wheel rekommenderar

Bivald, Katarina

| 2013

Katarina Bivalds Läsarna i Broken Wheel rekommenderar är en fulländad feelgood-roman om vänskap, kärlek till böcker och om att hitta sin plats i tillvaron. Det startar med en brevväxling mellan två kvinnor som lever helt olika liv. I Haninge bor 28-åriga Sara Lindqvist - i Broken Wheel i Iowa 65-åriga Amy Harris. Under två år byter de böcker, brev och tankar, om såväl litteratur som livet, med varandra. En dag bestämmer sig Sara för att åka och hälsa på Amy men när hon kommer fram till Broken Wheel är Amy död. Sara finner sig själv ensam i den lilla hålan, mitt ute i ingenstans. Men så upptäcker hon Broken Wheels originella invånare, som Amy skrivit och berättat om. Sara stannar kvar i staden och får för första gången livs levande vänner - inte bara Bridget Jones och mr Darcy. Med vännernas hjälp öppnar hon en bokhandel med alla Amys böcker. Det är inte bara Sara som lever...

Mikaela Metafor

2020-01-18

Jag slutade läsa denna efter 200 sidor. Jag tyckte om iden att böcker nämndes (dock borde det vara förbjudet att prata om slut!) och hur den började. Men när jag efter ett tag aldrig riktigt ville komma in i själva boken utan kastades in i andra böcker i huvudet istället. Jag tycker det var tråkigt att följa själva storyn, platt språk och för många karaktärer att hålla reda på. Den funkade inte för mig.

Anna Hedenstedt

2019-11-23

Började mysigt, men blev nåt jag fick traggla mig igenom. Skummade de femtio sista sidorna och var nöjd med det beslutet. Kände nada för människorna i byn och den där "oh, han kan ju ALDRIG vara intresserad av lilla MIG"-grejen känns gjord. Bokreferenserna var trevliga dock!

villa-freja.se

2018-08-23

Läsarna i Broken Wheel rekommenderar har stått på vänt så länge i min hylla utan att jag egentligen kan förklara varför jag inte har plockat upp boken tidigare. Med tanke på temat borde jag ha kastat mig över den. Berättelsen är en varm och härlig feelgood där böcker och läsning är det som för människorna samman. Jag kan känna igen mig i huvudpersonen Sara. Liksom min namne bär jag alltid med mig en bok och föredrar många gånger läsning framför att umgås med människor. En riktig smällkaramell som gör genren stor rättvisa.

Anna Maria Käll som berättarröst gör ett superbt jobb.

2017-04-26

Den här boken syntes precis överallt för några år sedan och även om jag kanske inte läser så mycket feelgood så gillar jag oftast genren när jag väl gör det. Och en bok som handlar om böcker... kan det bli bättre än så? Läs mer på min blogg

Therese Dahlberg

2017-02-12

Sandra Katby

2016-10-04

Mysig lättläst bok. Skönt med en inte så allvarsam bok.

Sandra Katby

2016-04-16

Feelgood bok som var mysig,ä. Även om man visste från sida 1 hur den skulle sluta. :)

Xenia Oxenstierna

2016-04-13

Till en början underhållande och rolig, men blev tjatig efter ett tag, samt alldeles för uppstyltat , förutbestämt och klichéartat.
Inte en bok för mig

Moa Djurfors

2016-01-07

Mycket mysig bok

karolina liljedahl

2016-01-04

En feel-goodbok när den är som bäst!

Klara Jennische

2015-11-03

Jag gillade den här boken. Igenkänning kring favoritböcker som Sara har och känslan av att ibland inte förstå sig på människor. Då är böcker tryggare iom att man kan lägga dem ifrån sig. Kom på mig själv med att sakna Brooken Wheel, Sara och Tom när boken väl tog slut. Anna Maria Käll bidrar starkt till den trevliga feelgood känslan, favorituppläsare för tillfället.

Katarina Nord

2015-10-19

Feelgood! Lite trög i början men den tar sig. Anna Maria Käll gör en jättebra uppläsning.

Camilla Kallai

2015-08-04

Fånig!

Hedvig Marklinder

2015-06-03

En söt historia som har potential att bli en fin feel-good film. Boken håller dock inte måttet, det tar lång tid innan jag får kollot alla de olika karaktärerna och deras olika egenskaper, beskrivningarna saknas.
Bivald försöker med en bra grund (rolig idé och handling) skriva en feelgood-bok som får en att välja blad och mår bra, slutresultatet blir att jag somnar av och till. Sedan verkar Sara inte ha någon annan egenskap än att "hon älskar böcker" vilken blir tjatigt. Jag älskar böcker men visst finns det tusen andra saker att säga. Nä en tvåa fick den här boken, men jag ser fram emot filmen!

amanda hildur

2015-04-19

Jag är svag för böcker som namndroppar författare, andra böcker och bokkaraktärer. Böcker där huvudrollsinnehavarna är intresserade av böcker och ser sig själva som en bokkaraktär. Det blir så snyggt meta!

Den ensamma, inåtvända Sara spenderar alla sina dagar med näsan i en bok. Hon umgås inte med andra (hon vet knappt hur man gör), hon har inget självförtroende och hon är nervös för hur riktiga människor beter sig. I böckerna, däremot, har hon sina vänner. Sina fiender. Där löser hon sina världsproblem, och blir kär i sina Mr Darcys.

I bokens inledning har hon, trots sin rädsla, tagit sig till USA för att hälsa på sin brevvän, tillika bokälskar-kollega, Amy. Hon väntar på att bli upphämtad och skjutsad till den lilla staden Broken Wheel i Iowa. Men ingen dyker upp. När hon tillsist lyckas övertala någon att köra henne dit får hon reda på att Amy precis gått bort. De andra boende i den lilla staden, och de som varit Amys närmaste, menar dock att hon borde stanna i de två månader som hon faktiskt hade planerat: de menar att det hade varit vad Amy hade velat. Och Sara har inget direkt val. Hon har precis blivit av med jobbet på hemmaplan och har ingenting att komma hem till.

Det här är starten på en mysig, långsam hyllning till böckernas värld och till människans godhet. Vi lär känna de olika människorna i Broken Wheel, och förstår att just ordet Broken i stadens titel passar ganska bra. Sara öppnar s å småningom en bokhandel/bibliotek i staden för att de som bor där ska få tillgång till Amys många böcker, och de som till en början inte är intresserade av det skrivna ordet njuter snart av både gayerotik, Proust och Bridget Jones äventyr. Jag ler nästan hela tiden när jag läser boken och slår upp författare jag inte känner igen, lägger till boktips i min önskelista på Adlibris och framförallt så känner jag igen mig i den bokälskande token Sara. Läsarna i Broken Wheel är en fin bok. Varm. Feel good, chick lit, passar i höstmys och med en filt i soffan. Rekommenderar den till alla er som älskar böcker, och inte behöver nagelbitande spänning för att bli underhållna.

Annelie Rickstrand

2015-03-07

Började lite segt och var seg ett tag. Huvudpersonen var lite väl tafatt. Men jag har ju varit sjuk och inte gjort nåt annat än sovit och läst och då får man ju sammanhanget. Den tog sig och blev ganska charmig trots allt. Och det var kul att läsa om hur Saras personlighet växer fram och hur hon tar för sig. Helt godkänd bok med mycket värme och en del boktips.

Tanja Lindgren

2014-12-18

Härlig feel-good bok som ger en god eftersmak.

Nina Bredberg

2014-10-09

Mysig bok med många bra boktips!

SteffySivA .

2014-10-06

En charmig liten lättläst må-brabok. Fin i sin enkelhet med många fina karaktärer. Hade varit en mysig film!

Jenny F

2014-08-13

Egentligen värd betyget 1,5 i mina ögon. Rätt meningslös, icke-spännande bok som ligger nivån under förutsägbar. Någon feel-good tyckte jag inte att det var...

Martina Bergman

2014-08-12

Feel good och boknörderi i förening. Förutsägbar men trivsam läsning.

emmakicki

2014-08-10

Inte alls så fantastisk som jag hade förväntat mig, lite seg också. Det jag störde mig allra mest på var alla spoilers om böcker Sara läst/hade läst. Det är ju trevligt med inspiration till böcker men sluten avslöjades i de flesta vilket känns riktigt tråkigt.

Irene Malmeling

2014-07-25

En liten feelgood-pärla! När blir den film, tro?

Susanne Logren

2014-07-20

Riktig feelgood!

Engelska Väninnan

2014-07-18

Romanen har sin charm och får därför godkänt. Mycket är dock superfånigt särskilt alla romanser i slutet.

Pernilla Engström

2014-07-13

En trevlig rätt lättläst bok.som man blir lite nyfiken på en fortsättning.

Ingrid A

2014-06-26

Trögstartad men när jag kom in i boken ville jag verkligen veta vad som skulle hända. Mysig och snäll bok. Dock minus för att språket ibland känns lite väl influerat av amerikansk engelska.

Å

Åsa Arveberg

2014-06-16

Lättsam och bra bok!

Ida

2014-05-24

Genom att bara läsa baksidestexten visste jag hur den skulle sluta och vad som skulle hända men det stoppade mig inte från att läsa denna underbara historia. Det är feelgood på hög nivå, en riktig bladvändare!

Malin Mireille

2014-05-09

Jag trodde och ville att den skulle vara charmig och den verkar lovande i början men sen blir det mer och mer pinsamt, klyschigt och förutsägbart. Tonårsnaiv känsla.

Sofia Johnsson

2014-05-03

En härlig feel-goodroman!

Xenia Oxenstierna

2014-04-13

Inte en bok för mig

Therese H

2014-04-13

Tyckte verkligen om den här, ville inte sluta läsa. När den tog slut kändes det som om jag varit på besök i Broken Wheel och fått lära känna en massa människor men varit tvungen att åka hem.

Marita Ryen

2014-04-11

Betyg 3 -. Började bra men blev alldeles för romantisk och sockersöt för min smak.

Anna-Lena Östlund

2014-04-07

charmig och mysig bok

Nina Gustafsson

2014-03-25

Tråkig och förutsägbar, nära lägsta betyg. Hade verkligen trott att den hade mer att ge.

Jensita Hagset

2014-03-25

Skön feelgoodbok

Jennifer Tydén

2014-03-13

Förtjänar säkert ett högre betyg men jag lyssnade på den med ett halvt öra...

Pernilla Lindholm

2014-03-13

Underbar roman skriven för människor som älskar böcker. Rekommenderas till läsande vänner!

Andrea Bossner

2014-03-05

Charmig och söt bok om andra böcker, småstäder och om att finna sin plats.

Per-Anders Tornås

2014-02-19

Småtrevlig historia.

Maria Jönsson

2014-02-16

Vill inte att den ska ta slut. En bok jag själv skulle ha velat skriva.

En mysig berättelse som ger avkoppling och små glada fniss.

Eva Pettersson

2014-01-16

Nja, orkade inte riktigt läsa klart denna.

2014-01-03

En lättsam och trevlig feelgood-roman.

Mycket lättläst och ganska så förutsägbar. Men välskriven var den, och bra underhållning för några timmars förströelse.

Speciellt bra för oss ?boknördar? eftersom den innehåller många hänvisningar till olika böcker.

Ingrid Englund

2014-01-02

Mysig!

2013-12-27

Hade höga förväntningar på denna bok... en historia om någon med lika stor respekt och fäbless för böcker som jag... och att höra författaren på bokens dag, bidrog till att ytterligare höja förväntningarna, men ack så jag bedrog mig... denna bok fångar inte mig, leder inte in mig i böckernas förtrollade värld, ger mig ingen igenkänningskänsla, ger mig inte en nyfikenhet på människorna, vill inte stanna i dess närhet... Det blev en enda stor gäspning, där jag helt ärligt inte ens kan återge vad den handlade om... det är höljt i ett uttråkat bläddrande....

My.loved.books

2013-12-12

Jag Älskar den här boken! Snälla Katarina Bivald skriv fler böcker! :)

Sanna Carlborg

2013-11-03

Var i grund och botten väldigt positivt inställd till den här boken i och med att jag vann den här på boktipset, vilket var mysigt. I början är även boken mysig, men efter hundra sidor ungefär är det snarare töntighet, otrovärdighet och klyschighet som tar över.

Ullis N

2013-10-15

Med en annan ramberättelse än litteraturen hade nog boken fått en tvåa då den blev lite för puttenuttig. Men nu var det just litteratur, hur man ser på läsning, kärleken till böcker och omdömen om böcker. Därav det höga betyget.