Lroplanens och skolkunskapens politiska dimension

Englund, Tomas

| 2005

Flag from sv

0


mnet fr denna studie- r lroplanerna fr den svenska skolan och srskilt den del av lroplanerna som angr vad Tomas Englund kallar den medborgerliga utbildningen, primrt undervisningen om samhlle och historia. Englund visar hur lroplanerna formats i en ideologisk och politisk strid och framstr som kompromisser, ppna fr olika tolkningar. Han urskiljer tre utbildningskonceptioner som prglade 1900-talets svenska skolutveckling: den patriarkala, den vetenskapligt rationella och den demokratiska. Den patriarkala dominerade fram till andra vrldskriget. Den vetenskapligt rationella under efterkrigstiden fram till 1970-talet, d den utmanades av den demokratiska. Englunds arbete, som ursprungligen publicerades p engelska 1986, r vid sidan av att vara en historisk studie av svenska utbildningsideologier och den medborgerliga utbildningen ocks ett bidrag till en kunskapssociologiskt...

Visa mer

Skapa konto fr att stta betyg och recensera bcker

Recensioner

Bli frst med att recensera denna bok