Larma, släcka, rädda i Rosengädda

Hamberg, Emma

| 2015

Tessan och hennes get Bella har flyttat in i Rosengäddas förfallna stationshus. Tapeterna flagar och murbruket förfaller men hoppet om att förvandla förfallet till en mysig bykrog brinner starkare än allt annat. Samtidigt som hon spacklar och målar provlagar hon vinångande vilsvinsgrytor.Brandmannen Jonny sitter ensam i sin enorma tv-soffa med ett par 3D-glasögon på näsan, tittar på en dokumentär om delfiner och gråter. När han inte klarade årets fys-test så försvann snabbt det gamla livet. Nu får han istället på egen hand sköta pappersjobb på Rosengäddas lilla jourstation.Rafael kliver av tåget i Rosengädda med sina fladdrande svarta Armani-kläder. Elegant som få och med en doft av hemligheter, dekadens och äventyr flyttar han in i det stora godset Smörkulla.Larma, släcka, rädda i Rosengäddaär en berättelse om passion, rädsla och modet att kliva ut ur gamla invanda mönster. Det...

Ulrika Larsson

2023-02-27

Första halvan är riktigt bra men i mitten tar boken en ny vändning som inte alls tilltalar mig. Känns inte trovärdigt och då känns de plötsligt ointressant och blir lite plågsamt att läsa. I slutet återhämtar den sig dock och blir till och med lite spännande.

Maria B

2020-07-28

Supermysig, detaljrik historia som träffade rakt i hjärtat!

Jan Banan

2020-06-26

Fantastisk!

Christel Kron

2020-04-29

Lättsam och charmig

Frida

2019-02-21

Älskar dessa böcker, kanske för att jag är uppvuxen i området. Emmas sätt att skriva är underhållande och tar mig ifrån vardagen!

Ann-Sofi Eklöv

2018-03-20

Såååå bra

Sofie Åberg

2016-12-19

bara äskar boken från första stund

Ellinor Karlberg

2016-03-01

Oemotståndlig! Feelgood

Nettan Holmér

2015-09-05

En härlig lättläst historia som bara är att plöja och sedan släppa. Perfekt när man är lite trött i bara vill ha en bok som flyter på.

Helena Wennergren

2015-08-19

Trevlig, snabbläst feelgood.

Martina Thorgren

2015-06-20

Smårolig emellanåt, men inte alls i klass med den första i serien.

Pernilla Engström

2015-06-12

Så rolig,härlig sommarläsning.

Lisette Bergh

2015-05-03

Lika bra och rolig som den första boken.
Härliga böcker, ser fram emot trean

Mia Miazon

2014-12-21

Lättsam feelgood roman.

Helena Rasmusson

2014-11-25

En riktig mysroman! Man blir varm i hjärtat! Kommer definitivt att läsa uppföljaren!

Anneli Johansson

2014-08-12

En härligt trivsam feelgood-roman med hög mysfaktor

Marie Carlsson

2014-07-21

Underhållande men rörigare än den första

Maria Olofsson

2014-07-04

Jag älskar Emmas böcker! Riktiga må-bra-böcker! Denna var inget undantag. Längtar redan efter uppföljaren...

2014-03-13

Tycker om hennes sätt att skriva, rappt och enkelt. Mysigt och lättläst. Precis vad man kan behöva ibland. Väntar redan på en fortsättning. Rekommenderar att läsa "Rosengädda nästa" först även om det går att läsa denna som fristående.

frida lindkvist

2013-11-25

Perfekt i sin genre!

2013-09-07

Den här boken ?Larma, släcka, rädda i Rosengädda? är en fristående fortsättning på boken ?Rosengädda, nästa!? Jag tror säkert att det går bra att läsa den här boken utan att ha läst den första. Men man har nog större behållning av den om man läser båda.

Jag återvinner här större delen av min recension av boken ?Rosengädda, nästa!?, för jag tycker precis samma om den här.

Jag har läst dom flesta av Emma Hambergs böcker som hon har skrivit tidigare, både vuxenböcker och ungdomsböcker, och jag har tyckt om dom alla.

Hon har ett lite speciellt sätt att skriva tycker jag. Även vuxenböckerna känns lite som ungdomsböcker ibland. Lite blandning av roman, ungdomsbok, och chick lit är känslan som jag får.

Böckerna känns lite enkla och naiva, men det menar jag absolut inte på något negativt sätt. Utan tvärtom faktiskt. Jag tycker om alla hennes böcker kanske just därför.

Och den här boken var inget undantag. Ni som till exempel gillade ?Baddaren? kommer säkerligen att gilla ?Larma, släcka, rädda i Rosengädda? också.

Jag tyckte i alla fall mycket om boken. En riktig feel-good-bok, precis som den första boken var.

Jenny Eriksson

2013-08-25

2013-08-21

Den här boken ”Larma, släcka, rädda i Rosengädda” är en fristående fortsättning på boken ”Rosengädda, nästa!” Jag tror säkert att det går bra att läsa den här boken utan att ha läst den första. Men man har nog större behållning av den om man läser båda.

Jag återvinner här större delen av min recension av boken ”Rosengädda, nästa!”, för jag tycker precis samma om den här.

Och den här boken var inget undantag. Ni som till exempel gillade ”Baddaren” kommer säkerligen att gilla ”Larma, släcka, rädda i Rosengädda” också.