Lärjungen

Deckarduon Hjorth/Rosenfeldt fick en flygande start med Det fördolda, den första boken om kriminalpsykologen Sebastian Bergman, som låg länge på topplistorna i Sverige och dessutom såldes till runt femton länder. I Lärjungen får vi åter möta Sebastian, liksom teamet med Torkel, Ursula, Vanja och Billy. Sebastian Bergman gör allt han kan för att få ordning på sin tillvaro och komma till rätta med sitt sexmissbruk. Efter att ha fått veta att han har en vuxen dotter har han hittat en mening med livet. Nu brottas han med om han ska avslöja att det är han som är hennes biologiska pappa. Han längtar efter att få berätta, men han förstår samtidigt att det kan förstöra hennes liv. Hon har redan någon hon kallar pappa, som hon älskar. Samtidigt utreder hans gamla team på Riksmord en serie brutala kvinnomord som på ett obehagligt sätt leder tankarna till Edward Hinde - en dömd seriemördare som...

Bra när den väl kom igång och spännande. Min enda kritik är att det är farligt nära Kepler, vilket i mitt tycke inte är något man bör sträva efter.

Halvt omöjlig att lägga ifrån sig.

Helena Rasmusson

2020-05-20

Mycket spännande nagelbitare! Kepler stuk! Svår att lägga ifrån sig!

Karin Johansson

2019-10-13

Riktigt bra och spännande.

Bengt Brusewitz

2017-01-29

Mycket spännande. Stark upplösning.

Marina Pedersen

2016-10-15

Kanon

Tomas Karlsson

2016-10-12

Lite mer driv och spänning i denna andra bok om Bergman, en liten släng av "När lammen tystnar" som funkar rätt bra, karaktärerna börjar sätta sig och det blir bra lyssning med Niklas Falk.
En stabil 3,5 i betyg, rekommenderas.

Hade, efter rekommendationer, räknat med att det var en klar femma, men blev besviken. Ganska lik många andra, men visst, en stark 4:a kan den väl få.

Johan CB

2015-12-03

2015-09-21

Så bra och så spännande!

2015-03-27

Samma mall som de flesta svenska deckare är uppbyggda kring. asocial "hjälte" osv. Ganska förutsägbar story men boken har ett bra driv som håller spänningen vid liv. Svag 3:a

Maria Svedman

2014-10-31

Bitvis spännande och otäck men ingen nagelbitare och förmodligen inget jag kommer att minnas som speciell.

Anna Johansson

2014-09-12

Nu börjar det arta sig. Mycket bättre än de första boken i Hjorth & Rosenfeldts serie. Inte så många överraskningar för läsaren, men griper ändå tag vilket gör att man inte kan lägga ned boken.

Kim M. Kimselius

2014-02-15

Lärjungen av Michael Hjort och Hans Rosenfeldt en bok du inte lägger ifrån dig. Jag är glad att jag har upptäckt den här författarkombinationen och att jag lyckades läsa böckerna i rätt ordning. I första boken Det fördolda (som jag också tyckte mycket om), lärde jag känna, älska och hata många av de personer som jag åter får träffa i Lärjungen. Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/02/15/boktips-larjungen-av-michael-hjort-och-hans-rosenfeldt/

Kim M. Kimselius

2014-02-15

Fredrik Olsson

2014-01-10

Jag gillar den. Förvisso handlar många deckarböcker om tragiska män som löser brott, men denna hade det där lilla extra.

A H

2013-12-21

Så spännande och välskriven. Jag går direkt på nästa - Fjällgraven och hoppas på en uppföljare SNART!!!.

2013-12-17

Bättre än debuten eftersom den här boken inte hade samma lösa trådar som jag upplevde i den förra. Spännande och läsvärd deckare.

Britta Persson

2013-08-31

Spännande. Man kan inte släppa den!

Jenny Jansson

2013-08-21

Ännu en bra bok av hjort rosenfeldt! Spänning med en ny seriemördare som kopierar gamla kvinnomord. Stark 4.

Maria Sehlstedt

2013-08-05

En riktig bladvändare!

Maria Hjelm

2013-08-02

Boken dippar en stund, men hämtar sen upp sig igen och blir fantastiskt bra!

Helena Nielsen

2013-07-23

Hade fått en 5:a om det inte vore för att några av karaktärerna bl a Thomas Haraldsson inte är trovärdiga.

h4l h4rtl3y

2013-07-17

Nä, det hår håller inte. Expertgrupp som är dummare än tåget, spekulativa mord (på kvinnor, vad annars?), trasig barndom, socialt inkompetent geni, osv osv. På jakt efter stereotyper? Här har du boken för dig!

Lena L

2013-03-31

Spännande, välskriven och bra karaktärer...en riktig bladvändare...

Eva Grufman

2012-12-26

Mycket bra och spännande bok. Jag älskar verkligen Sebastians karaktär.

Kitty Cat

2012-12-12

Boken innehåller flera moment som jag normalt har väldigt svårt för i en deckare

Ulrica Björnhag

2012-11-14

Välskriven och spännande bok. Oväntade twistar och en drivande historia. Mycket läsvärd.

Sara Nilsson

2012-11-06

Riktigt bra! Fängslande!

Läs min recension på www.ljudboksbloggen.se

Läs min recension på www.ljudboksbloggen.se

Tove Skarstedt

2012-09-30

Lika bra som första delen. Sebastian är lika jobbig om inte värre. Klart läsvärd!

Nettan Holmér

2012-07-23

Jag tycker att boken är väldigt lättläst och spännande. Tyvärr gillade jag inte slutet på första boken och blir besviken på slutet även denna gång.

Conny J

2012-07-19

Jag har inte gett en ny svensk deckare en femma på många år, men nu kunde jag inte låta bli. Dra på trissor vad spännande, kunde inte under sist halvan lägga boken ifrån mig.Ser fram emot nästa bok i serien, för det borde bli fler med tanke på slutet.. :)

Caroline Karlsson

2012-07-18

Mina högt ställda förväntningar infriades! Det är vansinnigt spännande och som bäddat för sträckläsning. Vill inte behöva vänta på fortsättningen!

Gunilla Jönsson

2012-07-12

Helt ok, lite väl många psykopater på en gång.

Annelie Andersson

2012-07-08

Ruggig thriller

Lotta Lettenström

2012-07-05

Fantastiskt spännande bok om en seriemördare. Jag ser hela tiden Rolf Lassgård framför mig som psykologen Sebastian Bergman. Han är i boken en tragisk figur som försöker närma sig sin dotter polisen Vanja. Naturligtvis löser Sebastian mordgåtan och räddar Vanja.

Carolina E

2012-06-29

Sebastian Bergman fortsätter att brottas
mot mardrömmarna och missbruket,
nu har han dock funnit en mening,
något att fästa tankarna vid,
nämligen sin dotter.

Samtidigt utreder hans gamla team en rad kvinnomord
som alla är kopior på serimördaren Edward Hindes offer.
Men han sitter bakom lås och bom med begränsad kontakt till omvärlden,
efter att Sebastian Bergman satte honom där.

Det måste röra sig om en copycat.
Men när Sebastian Bergman kopplas in på fallet
inser han vilka kopplingar offren har till varandra,
en koppling som ingen annan än han hade kunnat se.

Jag är svag för deckare med psykopater och seriemördare,
så lite gratispoäng får den väl där.

Jag gnällde på språket i förra boken,
det kan jag inte förstå efter att ha läst den här
för det har jag absolut inget att klaga på nu.
Karaktärerna är dock fortfarande inte de bästa,
jag har svårt att inte bli irriterad helt enkelt.

Så trots ett ganska uttjatat ämne och ett vanligt upplägg,
med manipulativa psykopater och trasiga barndomar,
så är en trea för lite att ge.

Eva Bohman

2012-06-20

Inte lika bra som den första, men fortfarande mycket bra. Jag gillade att man fick återse alla från första boken och veta hur det har gått för dem.

Louise A

2012-06-08

Grym uppföljare som bara blir bättre sida för sida. Sträckläsning hela andra halvan.

Anna rasmussen

2012-05-04

Helt suverän!

Marja-Liisa Luther

2012-02-25

Brukar inte bli så jätte imponerad av deras böcker men den här var riktigt spännande!!

Jenny Wikander

2012-02-19

En bok med lika snabbt tempo som deras debutroman. Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt är en mycket bra kombination.Jag gillar den verkligen.

Pia Stendahl

2012-02-02

Lärjungen är verkligen en bok som drar igång på en gång. En rafflande och spännande jakt börjar på den person som har mördad dessa kvinnor, copycat:en. Boken har ett högt tempo och jakten blandas upp med spännande karaktärsskildringar.

Jag tyckte väldigt bra om första boken, Det fördolda, så att mina förväntningar var väldigt höga. Ganska snart inser jag att dessa förväntningar inte kommer att införlivas. Det känns som jag har läst detta tidigare. Det hela känns som en, i och för sig rätt okej, amerikansk action-film men inget nytt under solen. Jag blir faktiskt aldrig riktigt överaskad och allt känns ganska förutsägbart, tyvärr.

Jag tycker inte heller att Lärjungen har ett lika välskrivet språk som föregångaren. Men som tillfälligt tidsfördriv när man vill ha något lättläst så fungerar boken utmärkt.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

Rasmusmatte .

2011-12-30

Första boken var mycket spännande men denna bok skulle kunna vara hälften så lång. Personerna i boken är så naiva att man blir irriterad.

Lotta Strandberg

2011-12-20

Spännande att lyssna på, Sebastian Bergman får det tufft... Edvard Hinde är riktigt otäck, fångvaktare Haraldsson är dummare än tillåtet, Vanja Littner lever farligt. En riktigt bra deckare!

Torbjörn Nilsson

2011-11-15

Det tar sig!

Denna var på alla sätt och vis bättre än den första boken.

Marit Edèn

2011-11-15

Jag blev helt uppslukad av boken, spännande och bra skriven. Falk läser väldigt bra!!!

Marina Trenkoska

2011-11-05

Helt underbar! Spänning på hög nivå!