Lärarinnan i Villette

Hedström, Ingrid

| 2008

Lärarinnan i Villette fick pris för Bästa svenska debut 2008 av Svenska Deckarakademin! En älskad lärarinna i den lilla staden Villette blir påkörd och dödad. Flera vittnen hävdar bestämt att det inte var en olycka. Undersökningsdomare Martine Poirot och hennes team börjar forska i fallet. Vad kan ligga bakom en oförvitlig kvinnas plötsliga död? En historia med förgreningar bakåt i tiden, till en väl dold hemlighet från början av 60-talet börjar skymta fram. En historia som uppenbarligen inbegriper hela det lilla samhället och har trådar uppåt i politikens översta toppar... Lärarinnan i Villette är en skickligt skriven deckare med starka karaktärer, spännande miljöer och en mycket otäck intrig. Ingrid Hedström lägger ut ett pussel med ledtrådar och parallellhistorier som vävs samman på ett ovanligt snyggt sätt! Ingrid Hedström är sedan många år journalist på Dagens...

2022-09-17

Lärarinnan i Villette är en bok som jag hörde mycket om när den kom. Svenska deckare är jag dessutom alltid nyfiken på, även om just denna utspelar sig i Belgien. Så mycket bra saker hörde jag i alla fall att jag köpte den. 2012. I tio år har den alltså stått där i hyllan, övergiven. I år tog jag med den i min Boktolva och nu är den äntligen läst.

Först i boken finns ett persongalleri och det hade säkert gjort nytta. Om man inte läser e-boken, vilket jag oftast gjorde. Då är det faktiskt bortkastat. Eftersom boken utspelar sig i Belgien så är väldigt många namn franska och av någon anledning har jag svårt att komma ihåg franska namn. När jag inte ens vet hur ett namn uttalas, än mindre skulle kunna stava det, så är det omöjligt att lägga dem på minnet.

Lärarinnan i Villette är en trevlig bekantskap, men jag är osäker på om jag vill läsa vidare. För mig räcker det inte att döpa sin karaktär till Poirot och placera handlingen i Belgien. Dock står nog fortsättningen överst på listan om jag någon gång kommer till Belgien.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/09/bok-lararinnan-i-villette-av-ingrid.html

2015-03-14

Trivsam.

2014-04-20

Välskriven deckare som ger mersmak. Kommer att testa fler i Villette serien. Jag förstår inte vad som skulle vara så svårt med alla namn. Klarar man inte av att hålla reda på fler än 4 personer? Svag 3:a

Anna Jensen

2013-08-12

Väldigt bra, storyn, sättet att skriva, hela rasket. Läser gärna del 2 inom kort!

2013-06-08

Jag gillar verkligen Ingrid Hedströms deckare. Det var ett tag sedan jag lyssnade på den, men jag vet att den var bra!

Malena Palmquist

2012-08-20

Väldigt långsökt story med historisk förankring. Skickligt uppbyggd men lite väl många personer att hålla i huvudet.

Malena Palmquist

2012-08-20

Kickie Boman

2012-08-19

Väldigt seg början. Många konstiga namn att försöka komma ihåg. Tror inte det blir fler böcker av denna författare för mig.

Karin Söder

2012-06-11

Javisst! En trevlig och läsvärd bok!

Charlotta CG

2011-12-07

En av de bästa svenska deckare jag läst. Kanske för att persongalleriet inte bestod av antingen småbarnsföräldrar i kris eller någon sur, stereotyp gubbe utan något nytt. Det tillför helt klart en extra dimension till boken om man som jag har bott i Belgien. I början kände jag av känslorna som gjorde att jag flyttade hem igen men ju mer jag läste ju mer nostalgisk blev jag av allt bekant. Välskrivet om än med vissa korrekturfel i utgåvan.

J LJ

2011-10-05

Rörigt med namnen som aldrig satte sig och överlag en bok jag inte alls fastnade för. Vid några tillfällen upptäckte jag även två talstreck efter varandra från samma person, vilket rörde till dialogen rejält.

Ulla Englund

2011-06-30

Händelserna utspelas i Belgien under två perioder medan folkmord ägde rum i Ruwanda. Ett nertystat 'pojkstreck' på 60-talet leder vidare till 90-talet i en övertygande historia med politiker, historieforsning och ond bråd död. Den här deckaren är tillräckligt bra för att jag vill fortsätta med 'Flickorna i V' - när det har gått en tid.

Maria Wiksten

2011-06-20

Vilken besvikelse. Tråkigt språk och tråkigt upplägg. Måste varit ett tunt debutår. Jag som hade sett fram emot att läsa en en oupptäckt serie i sommar. Nu blir det inget av med det

Conny J

2011-05-10

Bästa deckaren 2011. Jag läser mer av Hedström och hoppas hon tillför något fortsättningsvis och inte harvar kvar i redan körda spår som annars är allt för vanligt i deckarbranchen idag..
Poirot, kul namn, även om det Martine inte besitter Hercules finneser ;)

Tove Skarstedt

2011-01-19

Oui, lite väl "fransk" för mig, men helt klart välskriven med en spännande intrig som är trovärdig. Kan nog bli nån mer "Vilette-bok" för mig framöver.

Louise A

2011-01-15

Första delen i serien. Hedström har hittat en egen stil som jag fastnar direkt för. Välskrivet och spännande.

Alla franska namn blev lite rörigt

Anita Lundgren

2010-08-13

Bra sträckläsningsbok på sommaren. Och de flesta av mina fördomar om Belgien bekräftades. Bra eller dåligt - vet ej.

2010-07-25

Den här boken hade jag läst så många bra recensioner om. Men tyvärr så kan jag nog inte riktigt hålla med dom om att boken var så himla bra.

Visst var boken helt okej, men inte mer än så, tyckte jag.

Fast ändå så pass bra så jag kommer nog att ge en bok till i serien om Villette en chans.

Pia W

2010-01-25

Grep aldrig riktigt tag. Knöligt med alla belgiska namn.

Hedvig K

2010-01-10

Bra svensk deckardebut. varken mer eller mindre

Samuel Karlsson

2009-08-12

Bra deckare men krångligt att hålla reda på alla namn.