Längtans rike

Bray, Libba

| 2009

Mycket har hänt sedan dagen Gemma Doyle anlände till Spence-akademin för unga damer... Efter att hennes mor har mördats och hennes far blivit beroende av laudanum har Gemma trots allt funnit en oväntad inre styrka. Det senaste året har hon också upptäckt sin förmåga att resa till den andra världen, till Riket, där mörk magi styr över kaos. Hon har trotsat och genomlidit faror, men till sist lyckats binda magin till sig själv och skaffat vänner på oväntat håll. Det är slutligen dags för Gemmas debut i societeten och hon kommer nu, tillsammans med Ann och Felicity, att sättas på hård prövning. Orden - det mystiska sällskap som hennes mor en gång var medlem av, kämpar för att ta kontroll över Riket. Och det gör samtidigt broderskapet Rakshana. Spence-akademins östra flygel är under nyuppbyggnad, men varför just nu? Gemma och hennes vänner träffar åter Penelope, men hon är sig inte alls lik....

Bra bokserie

Maria Linder

2014-05-14

Lite väl lång - jag tycker inte att alla passager tillför till historien, det hade gått att komprimera mycket. Däremot visar bokens längd, komposition, stil där fantasy och realism blandas likaväl som poesi och prosa på att författaren har mycket fantasi och skrivglädje. Turligt nog passar författarens smak och fantasi väl in på min egen (åtminstone på min egen för några år sedan) så att jag håller ut hela vägen och uppskattar boken.

Therese H

2013-10-27

Det hade inte gjort något att kapa en bit i mitten. Nu blev det alldeles för långdraget och slutet ganska väntat.

Ida Holmén

2012-11-26

Jag är väldigt förtjust i första boken i trilogin och den värld som Libba Bray bygger upp är helt fantastisk. Men jag hade faktiskt förväntat mig mer av den här sista boken. Berättelsen är utdragen på alldeles för många sidor och varken bygger upp för eller har ett tillfredsställande slut. För mig når det inte hela vägen fram, och det är verkligen synd när berättelsen om Gemma Doyle börjat så fantastiskt bra och övertygande.

Jennie Björklund

2012-11-17

Tyckte mycket om denna bokserie och rekomenderar den verkligen!!!

Iris Eriksson

2011-07-09

alltså... Jag VILL inte gilla den. Den är underbart skriven och jätte bra historia.. men jag hatar att han går och blir ett träd -.- Det gör att hela boken, nästan hela serien, känns dålig.. =(

Sanna Holm

2011-06-09

Slutet var väldigt tomt, men det finns många vackra scener :)

Charlotta Rylander

2010-10-11

Tjock var den, men den gav ett ordentligt slut. Även om jag kan tycka att den var lite rörig på hur allt hängde ihop i Riket.

Sofies bokblogg

2010-07-14

Femte och sista boken i serien faller mig bäst i smaken. Annars är jag inte så förtjust i fantasy...

Madelene Helgesson

2010-01-07

Fantastisk avslutning på en fantastisk bokserie! Rekommenderas verkligen till alla ungdomstjejer därute (och de lite äldre som fortfarande inte kan få nog av sådana här äventyr). Bray har ett vackert språk och älskvärda karaktärer, och även om hennes story ibland kan bli lite klyschig så är detta en verkligt njutbar läsupplevelse.