Långt ifrån cool

Olsson, Ingrid

| 2008

Lagom till sin 11-årsdag ska Linnéa få glasögon och hon är inte alls glad. Men kanske är det sant som mormor säger, att glasögon kan vara något bra. Något som gör att man själv kan välja vem man vill vara. Till att börja med verkar det faktiskt så. Populära Vanessa vill plötsligt vara kompis med Linnéa. Men det är något som inte stämmer ... Mitt i prick om vänskap och svek och om att vara modigare än man först tror.

Tuva Persson

2018-05-18

Den handlar om en tjej so blir retad för att hon har glasögon. Den handlar om mobbning,svek och vänner. Jag tycker den är väldigt bra och vissa kanske känner igen sig i detta. Att ha föräldrar som alltid skyller på en fast det var ens syskon som bråkade. Att vara utanför är jobbigt men man får stå ut. Den är jätte bra.

Anna Andersson

2011-03-17

En bra bok men den har inte det där lilla som den blir inte en femma.

elma I

2011-02-05

Långt ifrån cool är en fantastisk bok som jag gillar speciellt mycket! Jag förstod den från början till slut, och den var jättebra!

Lotta Berling

2010-08-14

Ingrid Olsson fångar mellanstadiet precis som jag minns det, och jag både skrattar och gråter under läsningen av denna bok. Mycket bra! Jag gillar denna mer än Känslan av att hoppa, av samma författare men för en äldre målgrupp.

Michael Nystås

2010-08-02

Fråga: Hur elaka kan barn vara mot varandra?
Svar: Precis hur elaka som helst.
Detta utforskar Ingrid Olsson på ett mycket kraftfullt och känsloladdat sätt i barn- och ungdomsromanen Långt ifrån cool, som följer 11-åriga Linnéa under några höstveckor. Linnéa tycker att hon är fel på alla sätt - fel kläder, fel hår, fel hjärna. I skolan har hon svårt med relationerna till kompisarna, framför allt till den forna bästisen Vanessa som över ett sommarlov plötsligt slutade prata med Linnéa.
Långt ifrån cool är en stark berättelse om att ha ont i magen över att gå till skolan, om att försöka förstå vuxenvärlden, mamma och pappa, och om att bli förstådd, om pirrande känslor och om ett hjärtskärande svek som känns långt in i själen. Jag grät bitvis när jag läste den här boken - så bra är den, så bra blir den.