Långt borta från Nifelheim

Axelsson, Majgull

| 1994

Äntligen kommer Majgull Axelsson debutroman i efterlängtad nyutgåva. Cecilia, en 42-årig svensk diplomat i Filippinerna, får i uppdrag att hjälpa en svensk som är sjuk och sitter fängslad i norra delen av landet. Hon åker iväg med sin chaufför och lyckas få ut svensken ur fängelset. På vägen tillbaka får vulkanen Pinatubo ett utbrott och vägarna blir blockerade och ofarbara. Därute i mörkret hittar de en ensam liten flicka, en 8-årig barnarbetare som är svårt skadad, och Cecilia bestämmer sig för att ta hand om henne. Men först måste de få tak över huvudet tills vägarna öppnas igen. De kommer till en övergiven by, tar sig in i ett hus och bryter sig dessutom in i en affär för att få tag på mat. Då kliver ytterligare en person in i bilden, en soldat beväpnad med en Kalashnikov, och han visar sig vara fullkomligt oberäknelig. Situationen blir kritisk för Cecilia efter det att han dödat de...

2022-03-15

Betyg 3,5

Sara Bengtsson

2017-11-20

Malin Sundman

2013-07-11

Oj...fantastisk.

Bra men ack så grym! Slutet förföljde mig länge.

Maria Brusewitz

2012-12-05

Gastkramande och bra . Hade glömt att jag läst den när jag kommenterade Aprilhäxan

Merja A

2012-04-25

Jag blev verkligen engagerad! "Moderspassion" och den här boken är de bästa böckerna av Majgull Axelsson.
Spännande, otäckt i delarna som handlar om händelserna i Filippinerna. Skildringarna från Cecilias barndom och uppväxt var också väldigt omskakande läsning.

Linda Svedberg

2011-12-06

En av de bästa!

2010-04-29

Vilken berättelse! Jag är både omtumlad och omskakad.

Majgull Axelsson har verkligen en brilliant förmåga att gestalta människor med alla nyanser - både gott och ont, både stort och smått.

Långt borta från Nifelheim är en otäck och gripande beskrivning av de val en människa kan tvingas göra, en berättelse om vidrig människosyn och om vår märkliga förmåga, i denna del av världen, att se oss som godheten personifierad. "The goodness of your hearth, the goodness of your kind" . En berättelse om pengar, om makt och om hur maktlusten smyger sig på.

Den före detta diplomaten och senare "diplomathustrun", Cecilia Lind är hemma i Sverige igen för att ta hand om sin svårt sjuka mor. Vid dödsbädden övermannar djupt dolda minnen Cecilia totalt. Minnen från barndomens och ungdomsårens småstad, minnen från tiden på Fillipinnerna.

På Filippinerna får vulkanen Pinatubo ett utbrott, Cecilia, hennes chaufför, en svensk fånge och Dolly en barnarbetare hamnar mitt i det ödeläggande kaoset och allt förändras.