Lng vg hem (En Zigic och Ferreira-deckare)

Dolan, Eva

| 2014

Vald till en av tidernas 100 bsta deckare av LOTTA OLSSON i DN! Rafflande, originell och s samtida att den kunde varit skriven nsta r. En lysande kriminaldebut. | DENISE MINA Lysande start p en ny kriminalserie. | METRO, LONDON En man brnns till dds i ett trdgrdsskjul i en frort. Kriminalkommissarie Zigic och kriminalinspektr Ferreira kallas in frn Peterboroughs hatbrottsenhet fr att utreda mordet. Offret identifieras snabbt som illegal invandrare, och en man som flera mnniskor mycket vl kan ha velat se dd. En dmd mordbrnnare som ocks r medlem i en hgerextrem rrelse har nyligen kommit ut ur fngelset. Samtidigt pstr sig vittnen ha sett den dde i slagsml med en av stadens mest knda slumhyresvrdar. Zigic och Ferreira vet av erfarenhet hur svrt det kan vara att samarbeta med mnniskor som redan har starka skl att misstro polisen. Och nr nnu en invandrare...

2021-01-30

Jag upplevde boken som originell p det viset att poliserna i den hr berttelsen ger sina knslor p ett stt jag inte ofta upplever i deckare. Det vill sga, poliserna fr vara nervsa nagelbitare fre tillslag, de fr avsky obduktioner och brottsplatsfoton och de fr knna med de utsatta mnniskorna utan att fr den sakens skull bli aggressiva hmnare. Jag tyckte att karaktrerna kndes vldigt mnskliga och berttelsen var lagom spnnande om n inte p ngon nagelbitarniv fr egen del.

2019-01-16

Spnnande och vlskriven, jag r glad att jag hittade denna serie och vill genast kasta mig ver uppfljaren. Bra och viktigt mne. Poliser och deras privatliv i hgform, som en "kta" polisdeckare.

Ulrika B

2018-05-09

Angelget mne: Ja. Viktig samtidskommentar: Ja. Vlskrivet: Ja. Men, jag gillar fortfarande inte kriminalromaner av denna typ och hade rligt talat trkigt. Den som gillar att lsa m underbetalda och bittra poliser gillar dock skerligen denna roman.

Henrik Johansson

2018-03-06

Ny bekantskap. Bra deckare i ett fungerande sammanhang. Migrerande arbetskraft, utnyttjande och dd i en bra mix s a s.

2016-02-03

Mycket bra, samhllsorienterad, engagerad och komplex. Men tyvrr tycker jag att trkigheten ibland breder ut sig och det r inte precis ngon rafflande spnning.

2015-07-26

(Den hr boken var en av dom tretton bcker som jag lste under mina tv semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdmen p dessa bcker, mot vad jag brukar gra p dom recensionsbckerna som jag vanligtvis lser.)

Bra brittisk deckare med mycket samhllsrealism i sig. Om flyktingar, rasism, invandring, och hatbrott i England.

Rekommenderar boken, och jag skulle grna lsa fler av samma frfattare.

Josefine Ejebjrk

2015-04-16

En spnnande debut, intressanta, trovrdiga karaktrer.

Marianne Strandberg

2015-04-08

Verkligt bra debutdeckare. Fngslande hela vgen. Slutet knns inte riktigt lika bra. Avrundat/konstruerat p ngt stt fr att f lsning p alla morden. Jag ser fram mot hennes nsta bok.

Lotten Glans

2015-01-03

2014-12-20

Pltsligt en dag dk det upp en, fr mig, helt oknd bok. Ngot som beskrevs som en av de mest uppmrksammade nya brittiska kriminalserierna p senare r. Den r dessutom blurbad av Denise Mina, som jag inte alls gillar. Behver jag sga att jag var skeptisk nr jag brjade lsa? Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2014/12/lang-vag-hem-av-eva-dolan.html