Lång väg hem

Lansens, Lori

| 2004

Ibland slår ödet till. 70-åriga Addy Shadd tycker att hon har gjort sitt i livet. Bor i sin husvagn och har börjat luta sig tillbaka. Plötsligt står en ouppfostrad och övergiven femåring på hennes tröskel. Just där börjar ett stort mänskligt äventyr. För Addy strömmar minnen från hennes gångna liv fram. Med eller mot sin vilja ges hon genom flickan Sharla en möjlighet till en sorts försoning med ödets svåra kast. Det är lång väg hem, men det ljusnar där borta. Lori Lansens är född i Chatham i Ontario och är nu bosatt i Toronto, där hon är verksam som filmmanusförfattare. Lång väg hem är hennes första roman. Den utspelar sig i en trakt i Kanada dit många förrymda slavar sökte sig under 1800-talet och är också en skildring av hur mycket ? och hur lite ? som förändrats för den svarta befolkningen i södra Ontario.

Maritha .

2013-08-10

Välskriven och uppslukande. Det enda som hindrar mig från att ge en femma är inslagen av övernaturlighet då Addy samtalar med döda släktingar. Gillar inte, och kommer aldrig att gilla, den typen av innehåll i annars verklighetstrogna romaner.

Stephania Sundling

2009-06-30

Den här boken var så underbar så när jag hade läst ut den, var jag tvungen att läsa den på en gång igen.