Landsförrädaren

Jallai, Anders

| 2011

I uppföljaren till den uppmärksammade debuten Spionen på FRA borrar sig Anders Jallai ännu djupare ner i Sveriges mörka efterkrigshistoria. Han gör det i en rafflande thriller som tar sin början när förre spionen och stridsflygaren Anton Modin får tillåtelse att under en natt läsa dokument i Säkerhetspolisens hemliga arkiv. Modin upptäcker en mapp över mordet på statsminister Paul Olofson och inser snabbt att mycket inte framkommit i mordutredningen. Samtidigt som han börjar läsa den hemliga akten dör Säpochefen Klas Berg i en hjärtattack, och strax därpå blir Modin avbruten i sin läsning och tvingas ut ur arkivet. Han förstår att han fått se något som inte var ämnat för hans ögon och när Modin samma natt blir utsatt för ett mordförsök står det klart att han är något mycket stort på spåren. Trådar löper till dolda vapenaffärer på 80-talet, mordet på en tv-journalist, den hemliga organisationen...

Jan Banan

2022-10-08

I denna bok ger Jallai sig själv möjlighet att lufta sin konspirationsteori om Palmemordet. Boken är spännande. välskriven och underhållande men den fastnar ofta i långa politiska spekulationer, vilket blir ganska tröttsamt. En stark 3:a!

Karin Ljung

2013-03-12

Andra boken i Jallais trilogi. Men jag tar nog en paus innan jag kastar mig på sista. För jag vet inte om de (o)sannolika händelserna gör mig frustrerad, fascinerad eller fängslad. Och det har blivit lite väl mkt Palme i mitt liv lately.
Men klart läsvärt är det isf.

Anette Tunius

2013-02-26

Oerhört spännande. Jag glömmer bort alla reservationer runt stereotypa karaktärer, grabbig jargong och ibland helt osannolika episoder, och låter mig helt uppslukas av historien! Den bästa av de tre böckerna, nästan en fyra i betyg.

Rasmus Sonesson

2012-11-30

Kunde inte sluta att läsa och köpte nästa bok (Natoagenten) direkt när denna var slut

Louise A

2012-09-10

Språket är betydligt bättre än i första boken, men tyvärr inte tillräckligt för att betyget ska bli mer än 3. Intressant thriller om Palmemordet i mycket lätt förtäckt form. Gillar man konspirationer och spioner, som jag gör, så har man fullt upp hela vägen. Ser fram emot att sluka tredje boken.

Marianne L

2012-05-13

Otroligt spännade bok. Han pressenterar också mycket tänkvärda teorier på historiska händelser. Kommer man ihåg ubåtsaffärerna på 80-talet får man en trovärdig teori på vad som kan vara en orsak. Han använder romanensform för sina teorier och på slutet undrade jag om han inte gick för långt. Samtidigt som jag kom till slutet av boken skedde masaken på Utöja och bomben i Oslo. Slutet var inte ens i närheten av den den osanolika händelsen och likheterna med boksslut med verkligheten mycket skrämmande. Mycket bra spännande bok som kräver en konsentrerad läsare.

Karin Söder

2012-01-20

Tycker om Anders Jallai! Denna är snäppet vassare än Spionen på FRA, enligt min mening. Spänning genomgående!

Eva Simonsson

2011-11-07

Egentligen vill jag inte ens ge den en stjärna... Den här boken började väldigt bra och spännande, men sedan tog det tvärstopp. Författaren vill beröra så många områden som möjligt, det blir vansinnigt rörigt och ett enda stort flaxande mellan alla ärende, historien kommer aldrig framåt utan det är bara en massa pladder. URTRIST! Det tycker jag är synd, det kunde ha blivit bra! Avslutar utan att ha orkat lyssna klart på den och konstaterar att jag slängt bort tid...

Ewa Liljeroth

2011-11-06

Många verkar ha åsikter om den här författaren. De flest överdrivet kritiska. Liknar lite det som hände Stieg Larsson i början. Kommer ni ihåg då både Jan Guillou och GW Persson sågade honom längs fotknölarna och då var karln ändå död! Fick Jallais böcker rekommenderade av min man. Han och tydligen hans kompisar är trollbundna. Nu är jag det också. Vilken otrolig författare. Han skriver och man läser som i trans. Jag dras med i handligen på ibland ett otäckt sätt. Speciellt i andra boken Landsförrädaren som är bättre skriven än Spionen på FRA. Läs honom utan kritikermössan på. Jag lovar en underbar resa.

2011-09-07

Hur kan man ge ut nåt så uselt?

Frank Lilja

2011-08-17

Sicken rapakalja.

Rasmusmatte .

2011-07-03

Ingen bok i min smak direkt men den får en 2:a iaf.

Gun Fjällström

2011-06-01

Jättebra och spännande, mycket bra uppläsare. Sen var det nog rätt mycket så det gick till.

Lena Persson

2011-05-13

En militärbok skriven för militärer.

Nicklas Rygren

2011-05-11

Fasiken vad spännande! Jag han knappt läsa ut den innan min (något yngre) flickvän kastade sig över den med samma intencitet..

Lars Sederlin

2011-05-03

Dåliga personbeskrivningar. Gammal konspirationsteori. Larvig handling. Blodig som en Ludlum men utan Ludlums etik.

Sam Andersson

2011-04-23

Ett uttjatat ämne och en story som inte håller.

Kristina Simar

2011-04-21

Denna thriller var lika fascinerande som Spionen på FRA. Den här gången försöker Anton Modin att få klarhet över vem som egentligen mördade Sveriges statsminister 1986. Anders Jallai är fenomenal på att gestalta karaktärer och miljöer. Han gör det precis som jag försöker få ?mina? manusförfattare att förmedla sig. Därför är det extra trevligt att ta del av Anders Jallais böcker. Boken innehåller lagom korta kapitel som alltid slutade med att jag bara var tvungen att vända blad och fortsätta läsa. Boken är lättläst även om språket inte är alldeles för enkelt, den innehåller många militäruttryck, men den är spännande hela vägen. Det känns som att se en actionfilm eftersom allt är så bra gestaltat. Jag satt i alla fall som på nålar många gånger. Tyvärr tog boken slut alldeles för fort, efter att jag väntat i ett år på att läsa denna, måste jag nu vänta ytterligare ett tag på nästa Anton Modinbok. Jag kan inte annat än ge denna härligt spännande bok full pott.