Landet bortom haven

McKinley, Tamara

| 2016

Hemliga möten i en undangömd grotta, romantiska drömmar om framtiden … Susan Penhalligan är bara sexton år men hon har redan funnit sitt livs kärlek. Att hon är fiskardotter och Jonathan Cadwallder adelsman hindrar inte deras planer. Så får Jonathan chansen att delta i en forskningsresa till Tahiti och Australien. Året är 1768, fartygets namn är Endeavour och befälhavare är James Cook. Susan lovar att vänta på honom hemma i Cornwall. Men månaderna blir till år och en dag inträffar en katastrof i Susans familj som ändrar allt. När Jonathan återvänder från sin resa är Susan redan gift. Ödet tycks ha skilt dem åt för alltid. Till en dag då de möts igen, under högst oväntade former, i ett land långt bortom haven ... Susans bror Billy har levt ett storstilat liv sedan han blev smugglare. Men lika lättsam som tillvaron är då han har tur lika hårt blir fallet då han åker fast. Billy...

Elisabeth E

2012-09-25

Bra berättelse om de första straffångarna och nybyggarna som kommer till Australien. Intressant att läsa om aboriginerna och hur deras position blir mer och mer utsatt.

Merja A

2012-03-22

En underhållande historisk kärleksroman med flera spännande inslag. Upptäcksresande och kolonialism samt många gripande människoöden. Lättläst!

Linn van Keppel

2011-12-01

Vilken fantastisk bok! Måste beställa fler av samma författare med en gång!

Ulrica Sandell

2011-04-06

Suverän!

Engelska Väninnan

2011-02-10

Romanen blir bara bättre och bättre. Stort plus för den kunskap jag får om Australiens kolonisation.

Agneta Andersson

2010-10-21

Tamara McKinley skriver underbara böcker

Första boken jag läser av Tamara McKinley. Jag tyckte den var mycket bra! Kommer att läsa fler av hennes böcker, helt klart.

Anette B

2010-02-05

jag gillade verkligen den här boken. Målande beskrviningar och även om jag aldrig varit i Australien kunde jag nästa känna värmen strömma ur sidorna. Har läst nåt tidigare av henne som jag också tyckt om. "Matildas sista vals" om jag inte minns fel