Lanceheim

Davys, Tim

| 2009

Flag from da

I denne roman, der er forfatterens anden i Mollisan Town-kvartetten, er handlingen flyttet fra bydelen Amberville til Lanceheim, den rige bydel i Mollisan Town. Ligesom i Amberville, den første roman, er det de virkelig store eksistentielle temaer, forfatteren tager op i sin allegoriske verden befolket af tøjdyr, her koncentreret om spørgsmålet: Hvad vil det sige at være god? I Amberville var temaet: Hvad vil det sige at være ond? og i de to sidste romaner i kvartetten er temaerne: Hvad vil det sige at have tillid? og Hvad vil det sige at være fri?

Lotta Karlsson

2013-07-13

Bästa bok i september 2012.

Lena Floser

2012-07-21

Till min förvåning tyckte jag bättre om denna än om Amberville.

2010-09-28

Nja den var sämre än del ett, klart läsvärd

Calle Hedrén

2009-04-28

När jag äntligen kommit mig för att läsa fortsättningen på Tim Davys Amberville blir jag först lite besviken för Lanceheim är inte lika bra som Amberville. Kanske är det för att jag redan känner tills miljön och världen och boken inte drar in mig lika mycket genom att jag får läsa om gosedjur. Men den tar sig när Mollisan Town får sin egen Messias Maximilian. Den är inte alls lika hårdkokt eller noir som Amberville, istället är den en beskrivning av en väckelserörelse och det hat som en självutnämnd profet kan skapa. Då jag själv är en hårdnackad skeptiker roar det mig att läsa boken som en lärobok hur man bygger upp sekter och skapar en Messias. Läs den i samband med att du läser Jonas Gardells Om Jesus. Böckerna har beröringspunkter.