Lahkomurhat

Bonnier, Jonas

Flag from fi

Rebecka Nyman

2021-05-16

Det här är en bok som för mig är svår att helt förklara vad jag tyckte. Därför att jag egentligen inte vet vad jag tyckte. Den var inte dålig men inte heller wow. Det jag uppskattade med den var att den beskrev händelserna innan dådet i Knutby. Den går djupare på den manipulation som fanns, beskrev de erotiska maktrelationerna. Namnen är i boken ändrade med hänsyn till inblandade. Vissa likheter med verkligheten är oavsiktliga medan andra likheter är avsiktliga då den är baserad på verkliga händelser. Att namnen är ändrade kan jag förstå samtidigt som den som läser ändå kommer att lista ut vem som är vem. Att namnen var ändrade gav en viss distans för mig och lät boken vara mer fiktion än verklig. I boken tyckte jag inte att det hände speciellt mycket. Jag hade önskat en bok som gick ännu mer på djupet i det som hände i församlingen innan dådet.

Maria B

2020-07-28

"Kul" att läsa, men lite väl mycket sensationskänsla och dramatik i en verklig händelse, där författaren dessutom själv fyller i luckor i historien efter eget huvud.

signe rosenberg

2020-06-07

Nanny Lundin

2020-06-04

Knutby är utformad på det sätt jag tror verkligheten fängslade människorna i församlingen: Långsamt, manipulativt och helt galet. Den kapslar in läsaren på samma sätt. Boken är skickligt skriven men sen är historien otäck.. för den är ju sann.

Nanny Lundin

2020-06-04

ElinsBokhylla

2020-06-03

Boken Knutby har ett upplägg som jag tyckte var bättre och som gjorde att texten flöt på mer när man läste.
Boken var indelad i tre stora delar, där varje del handlade om en huvudkaraktär, som till exempel Kristina Forsman och parallellt fick man även följa barnflickans väg från Småland in till Knutby.

Handlingen i boken är så lik den verkliga händelsen som man kan komma, Jonas Bonnier har enligt mig återskapat mystiken, manipulationen och råhet som fanns inom Knutby Filadelfia och pastorerna inom sekten. En del saker som Bonnier återspeglar i boken tror man inte är sanna men tyvärr så har det ju nu på senare tid kommit fram att det till och med har varit värre.
Det är för mig oerhört svårt att så många personer har lurats in i den falska tryggheten som pastorerna och Kristi Brud har skapat i församlingen. Det är tragiskt att veta att så många personer och barn har farit så illa under så många år, att endast ett fåtal personer kan dra in en hel församling i terror, manipulation, lögner och brott är så obehagligt det bara kan bli.

Jonas Bonnier är en skicklig författare som lyckas väva ihop fakta med fiktion och få till en sådan välskriven och detaljerad bok, jag förstår att han har gjort mycket research och det märks. Även om det kanske är några händelser från Knutbydramat som jag tyckte kunnat ta lite större plats i boken, så som lite mer bakgrundsinformation om barnflickan, så upplevde jag att boken stämde bra överens med de verkliga händelserna. Jag hade dock lite svårt att placera in en del av karaktärerna i och med att Bonnier hade ändrat namnen på dem, vilket jag har full förståelse för men lite förvirrad blev jag allt, dock klarnade det upp senare i boken.

Knutby av Jonas Bonnier är en bok som handlar om manipulation, gud och vem som är fel och inte fel. Boken är välskriven, detaljerad och håller sig väldigt väl med sanningen.
Det är enkelt att följa med i handlingen, även för den som inte är så insatt i Knutbydramat. Jag kan starkt rekommendera denna bok för den som är intresserad av psykologi eller sekter, ni kommer verkligen inte att bli besvikna!

2020-02-05

Ja Kristi brud och sekten i Knutby har väl knappast undkommit någon. Intressant läsning om hur denna religiösa fanatism tog greppet om sekten i Knutby. Jag blir förundrad hur godtrogna och lättlurade människor är. Hur kan någon sund människa gå på att Åsa Waldau skulle vara Kristi brud? Manipulation, våld, pengar och makt. Allt för egen vinnings skull. Man slutar aldrig att förvånas.

Spännande, mörk & fängslande!

Eva Möller

2020-01-04

En spännande roman om Knutby där författaren Jonas Bonnier har djupdykt i händelserna som skedde i Knutby. Han har på ett spännande sätt skrivet en roman om händelserna bakom kulisserna. En resa du i mångt och mycket känner igen om du följde fallet i media. Men vad hände och hur kunde det hända. JB har lyckats att på ett verklighets troget sätt i Romanens form komma upp en berättelse om människorna, makten, rädslan. Manipuletion och kristibrud. Hur man genom människors djupa tro på gud och på hans kraft tala genom pastorerna kan styra en hel församling. Betyg 4