Lagom finns bara i Sverige : och andra myter om språk

Parkvall, Mikael

| 2009

Sorry, men det här med eskimåernas många ord för snö är en myt. Och inte satt vikingarna och drack mjöd laget om så att vi fick ordet lagom - ett ord som för övrigt inte är det minsta unikt för svenskan. Engelska har inte fler ord än svenska och språket styr inte tanken. Men vissa språkliga myter har upprepats så många gånger att de ständigt återkommer i artiklar i tidningar och i var mans mun. Lingvisten Mikael Parkvall tar på ett både roande och bildande sätt livet av vanliga myter om språk i sin nya bok Lagom finns bara i Sverige. Läs denna uppfriskande bok och vädra ut eventuellt damm i hjärnan. "Lärorikt som det är, är detta också bland de mest lättlästa och underhållande bidragen till språkvetenskaplig allmänbildning som man kan föreställa sig" Arthur Holmer, BTJ "Den är skriven med mycket humor och mycket sakkunskap" Ingalill Mosander, SVTs Gokväll "Frejdigt och roligt"...

Anna Nyman

2011-02-05

en besserwissrig småbitter lingvist som predikar, gotta love it! Särskilt de första kapitlen, som handlar om vi i västvärldens etnocentriska sätt att se på resten av världen, är riktigt läsvärda.

Pär Svensson

2011-01-12

Rätt lättsam och intressant essäsamling. Som ett par avsnitt av "Språket" i P1, ungefär, fast snäppet långrandigare.

Louise A

2010-08-09

Nä, det här var inte kul. Väldigt tråkig och raljerande ton genom hela boken. Förf. klankar även ner på Fredrik Lindström mer än en gång...trist.

2010-07-12

Jag tycker att det är intressant att läsa om det svenska språket, och även om andra språk, när böckerna är skrivet på ett humoristiskt och lättfattligt sätt. Och det var den här boken.

Tidigare har jag läst liknande böcker av Fredrik Lindström, och den här boken liknade dom lite.

Om du vill läsa fakta om språk, skrivet på ett roligt sätt, så kan jag helt klart rekommendera boken.

Sarah Olsson

2010-07-04

Jättebra och superintressant bok. Jag riktigt kände hur min kunskap växte.

Nenne No

2010-06-01

Intressant och rolig läsning, och oftast ganska trevlig ton, men ibland är den lite väl elak och utpekande, och en del av exemplena är inte så värst övertygande. Men rolig att läsa!

Lady Flanders

2009-06-25

Varken dålig eller ointressant, men borde ha redigerats mycket hårdare. Nu har en massa puerila kommentarer blivit kvar i texten, och den som kommer att skämmas mest över dem är Parkvall själv om tio år.