LADY FROM THE SEA

Ibsen, Henrik

| 2001

Drama Classics: The World's Great Plays at a Great Little Price One of Henrik Ibsen's most powerful studies of female psychology, The Lady from the Sea introduces the character of Hilde Wangel, who reappears in Ibsen's later play The Master Builder. Ellida Wangel cannot give herself fully to her husband because she is overwhelmed by memories of the past and her attraction to the ocean. Will she suffocate on dry land, or find freedom across the sea? This English version of The Lady from the Sea, in the Nick Hern Books Drama Classics series, is translated by Kenneth McLeish, with a full introduction by Stephen Mulrine, biography and suggestions for further reading.

Rebecka Nyman

2021-02-01

Jag har för länge sedan sett denna på teater och gillade den redan då. Att lyssna på den är inte att föredra; det blir lite hackigt med vem som säger vad. Pjäsen spelades för första gången 1879. Det är intressant att lyssna på en pjäs skriven då som handlar om en kvinna som bryter sig loss från den typiska kvinnorollen. Jag tycker att Henrik Ibsen elegant skriver in vändningar. Det är en pjäs som är aktuell att diskutera även idag.

A. S

2017-02-27

Mycket har skrivits om innehållet och budskapet i denna pjäs, men själv vill jag inte glömma bort dramaturgin. Även fast jag var beredd på att något oväntat skulle inträffa första gången jag läste denna pjäs blev jag ändå tagen av vändningarna i de sista scenerna. Fantastiskt skickligt uppbyggt!

Historien känner alla till, så ska inte gå närmare in på den. En kvinna har levt ompysslad och skyddad, och inser först alldeles för sent hur litet hon har vetat om världen. I samband med detta inser hon också att det är hennes plikt som människa att kunna förstå både sig själv och det som finns utanför henne.
Med andra ord, ett klassiskt Ibsen-tema.

Men det jag gillar är just hans sätt att påvisa att det finns inga genvägar för detta. Ingen kan lära dig, du måste lära dig själv. Och på den vägen måste man vandra ensam.

På detta vis tycker jag också att han på ett ack så enkelt sätt besvarar mycket av den kritik som handlingen och dess huvudperson har fått. Kritik såsom att Nora inte ger sin man en chans att ändra sig; att hon lämnar barnen till någon som hon anser oduglig; att hon inte tagit ansvar över sitt eget lärande tidigare; att hon oförtjänt straffar någon som bara ville henne väl etc.

Allt detta finns tydligt besvarat i dialogen mellan Nora och hennes man under de sista sidorna. Han var ingen idiot, Ibsen, och han både förutsåg och bemötte den kritiken i själva pjäsens slut.

😞

Jonna

2011-09-19

Jag tycker den var sådär. Jag menar, jag har svårt att föreställa mig hur hispig man kan vara och avslöja sig själv.

Josefine Ejebjörk

2011-03-07

Min favorit bland Ibsen, har både läst boken, sett pjäsen och sett TV versionen av den.

Elisabeth E

2010-10-01

Riktigt bra. Jag gillar Ibsens pjäser.

Alex Nedstam

2009-06-17

En fantastisk samling.
Läs ett drama varje kväll och njut!

Alex Nedstam

2009-06-17

En fantastisk samling.
Läs ett drama varje kväll och njut!

Karin Waller

2009-04-13

men om någon hade givit den unga Solvejg ett ex av “He’s just not that into you” så hade Peer fått rädda sig själv.

Förslag på musik: Grieg, kanske?...