Lady Chatterleys älskare

Lawrence, D H

| 1978

Lady Chatterleys älskare handlar om en kvinna från den intellektuella borgarklassen som uppfostrats till att bejaka sig själv. Hon gifter sig med en aristokrat som strax efter smekmånaden blir invalidiserad. Så nu är hon Lady Chatterley - ung, rik och adlig - men hon saknar gnistan, passionen och åtrån i sitt äktenskap. När godsets unge skogsvaktare gör entré i hennes liv, dras hon snart in i ett förhållande som ger henne mer fysisk tillfredsställelse än hon någonsin hade kunnat drömma om.  Lady Chatterleys behov av ett liv fyllt av känslor och sensualism står i bjärt kontrast till hennes makes behov av beundran, respekt och ansvar. Några av de röda trådarna i romanen är att längtan efter kroppsligt samspel och behovet av självständighet och ekonomiskt oberoende styr alla människor och att samhällets regler förkväver allas våra behov.På grund av de explicita erotiska skildringarna...

2019-11-19

Klassiker har alltid något otidsenligt budskap som gör dem till just klassiker. Här berättas om klassamhället och dess förtryck i 20-talets England. Det är ju också och kanske främst en kärleksberättelse mellan olika klasser och hur svårt det var då men är ju detsamma idag. Det är också en vacker berättelse om sexualitet. Förvånansvärt grovt språk för att vara en så gammal bok. En fin och läsvärd klassiker. Stark 3:a

Therese Dahlberg

2017-02-12

Josefine Ejebjörk

2016-07-27

En klassiker avklarad i sommar.

Sanna Carlborg

2016-03-28

Intressant att få en inblick i den tidens klassproblematik och rädsla för framtiden. Det är bokens behållning för mig. Annars är det ett ganska tjatigt och händelselöst stycke bok. De erotiska scenerna pendlar mellan att vara komiska och/eller monotona, förutom älskogen i regnet då de flätar blommor i hår och könshår. Det är lite fint.

Emelie

2012-09-15

Svårt att föreställa sig att denna bok kom ut så tidigt under 1900-talet, vilket rått språk Lawrence använder, och tänk alla dessa hårda ståndpunkter. Jag beundrar Lawrence som författare av starka åsikter och som gick sin egen väg, men själva berättelsen hänför mig inte totalt, även om jag drogs in i den.

anders danielsson

2010-07-19

En sensuell berättelse från det viktorianska England. En del passager kan dock kännas en aningen löjliga med moderna ögon. Men fint och mjukt språk.

Lovisa Bäfvenberg

2010-05-30

Okej bok, förstår att den var speciell på sin tid, och den har en del intressanta avsnitt, men jag förstår mig verkligen inte på kärlekshistorien! Blev grymt besviken på den, och ville nästan hoppa över den helt och hållet. Det märks att den är en man som har skrivit om kvinnlig sexualitet...
Nåja, det är ju en klassiker trots allt och jag ångrar inte att jag läste den.

Johanna Galenpanna

2010-01-30

En fin bok, om än något pratig ibland, om hur man kan uppleva lusta, närhet och sex på olika sätt. Författaren har lyckats formulera vissa saker i samspelet mellan män och kvinnor oerhört träffande och det bidrar till att ge något till läsaren. En del böcker får man liksom inte ut något av, men den här fick åtminstone jag ut en hel del av. Dessutom är det en kärlekshistoria som har hållt i många, många år :)