Ladies

Hakelius, Johan

| 2010

Nu kommer Johan Hakelius uppföljare till fjolårets succé ?Döda vita män?, med en lika underhållande som lärd vandring i engelska damers levnadsöden. ?Ladies? är ett måste för alla som gillar England, excentriciteter, skvaller och minnesvärda anekdoter. Margaret Campbell föll i ett hisschakt och vaknade som nymfoman. En älskare hittade hon på Pratts, Deborah Mitfords mans klubb. Mitfords svägerska var syster till Marilyn Monroes älskare, John F Kennedy. Edith Sitwell stickade tröjor åt Monroe och publicerade Nancy Cunards första dikter. Cunards mor Emerald umgicks med Violet Trefusis, dotter till Alice Keppel och älskarinna till Vita Sackville-West, vars man arbetade med Diana Coopers man. Coopers svåger hade en förfader vars sonson gifte sig med Minnie Stevens. Hon förmedlade arvtagerskor, och Consuelo Vanderbilts hemgift renoverade Blenheim Palace. I romanform träffar Vanderbilt en av...

2020-09-26

Välgjord research och spännande att läsa om de olika kvinnornas öden och personligheter. Trevliga och mindre trevliga men har gemensamt att de alla är färgstarka på olika vis.

Lena L

2015-02-08

Intressant i början sedan blev det för mycket upprepningar.

Malin Sundman

2014-08-17

Nej jag tyckte att den var tråkig, läste aldrig ut den...

Cecilia Fredriksson

2012-08-20

Älskar! Som med den tidigare boken är vissa personporträtt mer intressanta än andra, men så är det ju.

Klinga

2012-03-07

Jag gillar excentriker, särskilt de klassmedvetna britter som gör det med stil. Men skvallernivån kan bli för hög. "Ladies" pendlar mellan betyget 2 och 4. Han börjar med kvinnorna bakom matlagningsprogrammet "Two Fat Ladies". Jag har bara sett ett enda avsnitt men det räckte. De är excentriska och udda. Men kapitel 2 om Consuela, hertiginna av Marlborough, är rörigt och jag höll på att ge upp. Nästa var inte heller någon höjdare. Mot slutet kommer dock bokens bästa och mest intressanta kapitel om Mary Whitehouse. Kvinnan som stred mot BBC för god smak och framför allt människors personliga integritet. Det var intressant mediehistoria och inte minst upplysande att veta att den hatade Mary Whitehouse som inte gav sig för någon på ålderns höst fick hedersbetygelser från oväntat håll. Men som någon säger i avsnittet: "man kan göra fisksoppa av ett akvarium, men inte ett akvarium av fisksoppa". Nu har vi den medieutveckling vi har.

Louise A

2011-08-28

De är charmiga, uppfinningsrika, högdragna och odrägliga, men samtidigt helt oemotståndliga. Underhållande och samtidigt bildande.

R Lindqvist

2011-05-30

Ordentlig anglofili på högsta nivå. Skvallriga Hakelius levererar vad han lovar. Den engelska Ladien har bevisligen hjälpt till att forma Brittanien.

Petra Hansson

2011-01-11

Jag blev förtjust. Den engelska överklassen och dess egensinniga damer tilltalar mig och jag är mer än nöjd med "Ladies". Boken är både underhållande och upplysande. Som en godispåse med alla dina favoriter.

Merete Madsen

2011-01-09

En kraftig Cecilia Hagen varning!

Tarja Ahlgrén

2010-09-15

Den är lite lustig i sig denna förkärlek till excentriska brittiska överklassdamer, jag delar den med Hakelius och läser med förtjusning de detaljrika historierna kring några exemplar av denna utdöende sort av ladies. Och som alltid, denna typ av litteratur är ju lite som att läsa en skvallertidning, småkittlande,avkopplande.