Lad mig tage din hånd

Alsterdal, Tove

| 2015

Flag from da

En kold forårsnat styrter Charlie Eriksson ned fra en altan på 10. sal i Jakobsberg, en forstad til Stockholm. Hendes liv var et kaos af stoffer, kortvarige forhold og uopfyldte drømme, og politiet afskriver hendes død som selvmord. Charlies søster, Helene, er arkitekt og lever et stilfærdigt liv med mand og børn. Hun har for længst gjort op med sin fortid: moren der forlod dem, faren der blev alkoholiseret, søsteren der ikke kunne skelne mellem virkelighed og fantasi. Men da Helene finder ud af, at Charlie var i Buenos Aires kort tid før sin død, bliver hun nysgerrig.      I sin jagt på sandheden konfronteres Helene med en brutal del af Sydamerikas historie og kommer farligt tæt på skæbnesvangre hemmeligheder. Sporene leder tilbage til 1970?erne, hvor deres mor forelskede sig i en argentinsk flygtning og forsvandt. LAD MIG TAGE DIN HÅND er et familiedrama,...

Lysande författare.

2021-01-17

Alsterdal skriver bra. Det är spännande och välskrivet.

2020-11-11

Boken är välskriven och bakgrundshistorien är intressant. Mitt stora problem med boken är att jag inte känner något som helst intresse för karaktärerna vilket skapar ett stort motstånd i läsningen. Tyvärr inte en bok för mig.

Anders Jansson

2018-05-24

Alsterdal är en av mina nyaste favoriter. Skriver initierat och en bra flödande prosa. Nästan toppbetyg på den här.

Katarina Nord

2016-08-02

Spännande story med parallella berättelser! Dock hade jag önskat en mer detaljerad upplösning efter att storyn byggts upp. Jag kommer att läsa alla böcker av denna författare som var ny för mig!

Monics Jönsson

2016-07-28

Intressant då det även handlar om saker som har hänt i verkligheten, spännande och gripande.

rojo Z

2015-08-18

Tove Alsterdal skriver bra. Denna deckare växer under läsningens gång. Spännande och intressant historia.

Åse Bandling

2015-07-08

Bra, annorlunda

Karin Andersson

2015-03-14

Suverän bok

Marita Ryen

2014-12-20

Intressant men lite väl omständlig historia, därav betyg 3.

En svag 4. var lite lång och omständlig ett tag, men tog sej mot slutet.

Rasmusmatte .

2014-12-02

Rörig och jobbig att hänga med i

2014-11-08

Välskriven men helt utan spänning förrän mot slutet. Det känns som en väldigt lång transportsträcka innan man kommer dit. Skakande skildringar från Sydamerika med verklighetsbakgrund, men i en deckare? Nej.

Jenny Hjärtberg

2014-10-14

Ett tag i mitten på boken funderade jag på att sluta lyssna men historien tog fart igen och jag är glad att jag lyssnade klart. Läsvärd absolut!

2014-09-13

Ganska spännande och välskriven, men alldeles för lång och omständlig för att passa mig. Trodde faktiskt aldrig att den skulle ta slut! Utomordentligt uppläst av Angela Kovacs! Det är mycket tack vare henne som jag faktiskt orkar med boken!

2014-08-31

Spännande och originell. Språket flyter och det är svårt att sluta läsa.

2014-08-28

Det här är Tove Alsterdals tredje bok. Jag har läst hennes två tidigare och har tyckt mycket, mycket om dom båda två. Här är en länk till hennes första bok, ?Kvinnorna på stranden?, och här är en länk till hennes andra bok, ?I tystnaden begravd?.

Och jag blev verkligen inte besviken på Toves tredje bok, ?Låt mig ta din hand?. Den är precis lika bra som dom två tidigare, om inte till och med ännu lite bättre.

Alla tre böckerna är helt fristående från varandra. Och egentligen så är det väl inte direkt några kriminalromaner, utan genren står som spänningsroman. Tycker mer att dom är ?vanliga? romaner fast med död och spänning i. Lika mycket familjedrama i böckerna som spänning.

?Låt mig ta din hand? utspelar sig delvis i Stockholms norra förorter, och delvis i Sydamerika. Och delvis i nutid, och delvis på sjuttiotalet.

Boken är oerhört spännande, och jag hade svårt att lägga den ifrån mig. Mycket välskriven är boken, och jag kan varmt rekommendera den, precis som hennes tidigare böcker.