Lacrimosa

Liffner, Eva-Marie

| 2017

Flag from es

Una preciosa novela sobre la búsqueda de la identidad sexual y el papel que juega la educación en la conformación de la persona.De detrás de las rosas silvestres de los establos se arrastra una persona muy peculiar y Carl Jonas Love Almqvist, pensador y autor sueco radical, se encarga de su educación. Llamará al niño Ros (Rosa) y le formará en el espíritu de Rousseau, fuera del marco de la sociedad. Volvemos al espíritu de principios del siglo XIX: un tiempo de sentido y sensibilidad, donde el mundo está lleno de fábricas, y donde los movimientos y sueños sobre la libertad se ganan y se pierden entre el humo de los barcos de vapor. La ambientación nos lleva a las húmedas calles de Estocolmo.Lacrimosa es una novela estéticamente sofisticada sobre las lágrimas y el amor, con arsénico y un misterio a la espera de ser resuelto.

Victoire Marcel

2015-01-18

Stämningsfullt, originellt. Liffner skriver fantastiskt.

O

Olga Lund

2014-09-06

Jag kan ärligt erkänna att jag inte hängde med i perioder i bokens handling men sättet som den var skrivet på gjorde det ganska ovidkommande. Det var språket, miljöer som Liffner målade upp som sög mig in och höll mig fast in i det sista.

Evert Nilsson

2012-05-09

Skrivet ur ett himmelskt djurs perspektiv och en kärlekssaga. Tidsfärgen är lite speciell och spännande, står med ena bent i något gammalt eller evigt mystiskt och med andra i en brytningstid med paradigmskifte på gång. Kul att boken fått så bra betyg, för det är den värd!

2012-04-20

Den är så diffus på något vis. Får inte riktigt kläm på den. Ibland är det svårt att veta var i tiden man befinner sej.Vissa stycken är bra andra faller bara platt. Nej, det var inget för mej.

Kenneth Olausson

2012-02-03

En romanfigur vid namn Carl Jonas Love Almqvist finner, eller finner inte, en undflyende Tintomara. Som här berättar, eller inte berättar, sin egen historia. Vi läser om kärlek och hat, hopp och nederlag, tillit och svek. Allt lika tydligt, eller otydligt, som linjerna i din handflata "där liv, kärlek och död korsar varandra på måfå".

Anne M

2011-11-24

Liffler har lyckats skapa ett språk som känns som ett autentiskt men inte oläslig svenska från 1800talet. En suggestiv och spännande berättelse.
Kanske ger läsningen ut än mer om man har ett hum om Almqvist och verk (framförallt Drottningens juvelsmycke). Inte skadar det heller att känna till ngt om Oscar I, Emilie Högqvist, mordet på Gustaf III. Läs!

Tove Skarstedt

2011-11-20

Vacker, spännande, romantisk. Hon kan väva en berättelse som fångar läsaren. Man kan inte rusa igenom denna bok, då missar man hälften. Man måste suga på varje mening, det är otroligt givande läsning - rekommenderar den varmt!

2011-09-11

Jag gillar Liffners sätt att berätta, men den här romanen är en besvikelse. Personerna och händelserna som beskrivs är alltför diffusa. Det ligger en tät dimma över det hela. Det blir tråkigt i längden att famla och inte hänga med.