Labyrinten - Petrinideckarna

Sandén, Mårten

| 2010

Ett gåtfullt slott, en irrande labyrint, en filminspelning med ett team som kryllar av skummisar ... Den tolfte Petrinideckaren är en riktigt klassisk whodunit med ett antal misstänkta och villospår. Det är terminsstart, dags att börja sjuan och egentligen skulle Peter och Lucy vara i skolan. Men i stället befinner de sig på slottet Mörkafors. Slottet och dess omnejd ska utgöra kulisser för inspelningen av storfilmen "Skuggorna i labyrinten". En film som Lucy har fått huvudrollen i och Peter en biroll. Höstmolnen kastar oroande skuggor över den stora labyrinten som anlagts för inspelningen. Något är inte som det ska ...Vem är det som skickar hotbrev till den store Hollywoodkändisen John Carling. Och varför? Inte lätt att veta när så många i det stora filmteamet uppträder mystiskt, inte minst den hotade skådisen själv. Likt labyrintens irrgångar som är lätta att gå vilse i är ledtrådarna...

Nytorpsskolan 4

2021-10-20

Boken handlar om Peter och Lucy som är med på en filminspelning. Peter och Lucy har en detektivbyrå med Peters syster Petra. Peter har fått reda på att skådespelaren John Carling har fått hotbrev och ska försöka lösa fallet.
I boken finns det väldigt mycket spänning, man vet aldrig vad som ska hända, det är en av sakerna som gör boken så bra. Om man gillar deckare så rekommenderar jag den här boken. Som läsare kan man inte riktigt lista ut vad som ska hända till slut, det blir en överraskning!

Alex Molina

2011-10-20